• Alexi

Varför anses det inte ingå i förskolepersonalens skyldigheter att säga till om ett barn inte mår bra?

Den här typen av diskussioner och kränkta föräldrar dyker upp emellanåt:

www.expressen.se/gt/mammans-ilska-efter-forskolans-kommentar/

Jag förstår faktiskt inte det. Förskolepersonalen är där för barnens skull, för att göra deras dag meningsfull, utvecklande osv. De är där för att ge barnen trygghet, lugn osv. Det är också personalen som ser våra barn ofta fler vakna timmar per dag än vad vi gör själva. Alltså borde det ju vara självklart att de berättar för oss om minsta misstanke på att allt inte funkar toppen för barnet?

Vi har pratat massor med vår förskolepersonal om våra barn, om hur de mår och hur allt fungerar osv. Och också hur det fungerar för oss med barnen utanför förskolans väggar, för att få input om hur hantera vissa saker. 

Varför känner sig folk kränkta och ifrågasatta istället för att tänka att personalen vill barnets bästa och att de har mer erfarenhet av barn än vad man själv som förälder har och kanske därför kan förmedla något viktigt?

• Svar på tråden Varför anses det inte ingå i förskolepersonalens skyldigheter att säga till om ett barn inte mår bra?
  • sextiotalist

För att de vid detta tillfälle inte diskuterade barnens mående utan hade direkt kritiserat hennes tider.

Visst får de ta upp måendet och även kanske tala.om att barnet inte verkar orka långa dagar men att direkt kritisera tiden utan att veta om barnet orkar ell

• sextiotalist
    sextiotalist skrev 2016-01-17 09:45:12 följande:

För att de vid detta tillfälle inte diskuterade barnens mående utan hade direkt kritiserat hennes tider.

Visst får de ta upp måendet och även kanske tala.om att barnet inte verkar orka långa dagar men att direkt kritisera tiden utan att veta om barnet orkar ell

Svårt att skriva med plåster på fingret :).

Om barnet orkar eller inte.
  • Natulcien
    Ja, det verkar vara väldigt tabu att diskutera förskoletider. Så fort man andas om att ett litet barn går långa dagar så kränker man föräldern och skuldbelägger. Så ja, ett svårt diskussionsämne.

Sen vet vi för lite om just detta fall, men själv tycker jag att det är jättebra om pedagogerna säger till om de märker att dagarna är för långa för barnet. 
    Och den här föräldern tyckte ju själv inte att 40 timmar i veckan (och ibland mer) är för mycket för ett 15 månader gammalt barn, vilket är ganska anmärkningsvärt. Pedagogerna måste ju få ta upp det till diskussion åtminstone, om en 15-månaders lämnas 40 tim/v?
    Så här kanske det behövdes ett "wake up call"?

Sen är det väl lite konstigt att man inte pratar med pappan. Var är han i diskussionen? Är han inte involverad i att lämna och hämta barnen? I så fall kanske det är han som måste se över sina tider, och inte mamman?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Natulcien skrev 2016-01-17 11:25:06 följande:
    Ja, det verkar vara väldigt tabu att diskutera förskoletider. Så fort man andas om att ett litet barn går långa dagar så kränker man föräldern och skuldbelägger. Så ja, ett svårt diskussionsämne.

Sen vet vi för lite om just detta fall, men själv tycker jag att det är jättebra om pedagogerna säger till om de märker att dagarna är för långa för barnet. 
    Och den här föräldern tyckte ju själv inte att 40 timmar i veckan (och ibland mer) är för mycket för ett 15 månader gammalt barn, vilket är ganska anmärkningsvärt. Pedagogerna måste ju få ta upp det till diskussion åtminstone, om en 15-månaders lämnas 40 tim/v?

Sen är det väl lite konstigt att man inte pratar med pappan. Var är han i diskussionen? Är han inte involverad i att lämna och hämta barnen? I så fall kanske det är han som måste se över sina tider, och inte mamman?
    Även om jag håller med dig i sak så finns det en skillnad här, personalen hade inte märkt att det blev för långa dagar, de antog utifrån schemat.

Det är en väsentlig skillnad. Det finns också en skillnad i att ta upp saken till diskussion och säga: "Det blir ju VÄLDIGT långa dagar för barnen..." och "vi får se hur det går...".
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Alexi
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-01-17 11:39:22 följande:
    Även om jag håller med dig i sak så finns det en skillnad här, personalen hade inte märkt att det blev för långa dagar, de antog utifrån schemat.

Det är en väsentlig skillnad. Det finns också en skillnad i att ta upp saken till diskussion och säga: "Det blir ju VÄLDIGT långa dagar för barnen..." och "vi får se hur det går...".
    Fast det kan ju vara så att de har stora erfarenheter av att så långa dagar (6-15 är ju 9 timmar per dag) är för mycket för de allra flesta så små barn. Jag har skrivit en annan tråd om att jag känner att 40 timmar per vecka är för mycket för min femåring och att då ha ännu längre dagar till ett så litet barn är ju inte konstigt om de kan förutse att det blir tufft.
  • Natulcien
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-01-17 11:39:22 följande:

Jo, visst. Det beror ju mycket på hur saker sägs, såklart. Man kan ju säga saker anklagande och skuldbeläggande och man kan säga dem konstruktivt och empatiskt. Här har vi ju bara mammans vinkling, så svårt att veta exakt vad som sades. Men är citaten ordagranna så är det ju inte så trevligt...

Men jag tycker ju inte att det är konstigt att reagera om ett nyinskolat 15 månader gammalt barn plötsligt ska börja gå 40 tim/v. Märkligt också att de inte diskuterat tider redan under inskolningen.
  • Alexi
    Natulcien skrev 2016-01-17 11:25:06 följande:

Ja mamman nämner ju inte pappan alls, mer än att han finns i familjen och jobbar heltid. Det är just det där med att lämna kl 06 som jag finner mest märkligt.
  • Natulcien
    Natulcien skrev 2016-01-17 11:47:56 följande:
    Jo, visst. Det beror ju mycket på hur saker sägs, såklart. Man kan ju säga saker anklagande och skuldbeläggande och man kan säga dem konstruktivt och empatiskt. Här har vi ju bara mammans vinkling, så svårt att veta exakt vad som sades. Men är citaten ordagranna så är det ju inte så trevligt...

Men jag tycker ju inte att det är konstigt att reagera om ett nyinskolat 15 månader gammalt barn plötsligt ska börja gå 40 tim/v. Märkligt också att de inte diskuterat tider redan under inskolningen.
    Jag räknade fel...det blir t.o.m. 45 tim/v. Mer är en vuxen heltid för en 15-månaders.
  • banan123

Som både förskolelärare och mamma till en 15 månaders kille är det tok för länge. Köper att alla har ett jobb att sköta. Men finns det verkligen ingen bättre lösning? Mormor/morfar, farmor/farfar, syskon till föräldrarna, gå ner i tjänst vilket man har rätt till om man är fast anställd till barnet är 8... och som egenföretagare som mamman va, kan hon inte lägga 2 timmar på jobb efter att barnet lagt sig, då hon även jobbade hemifrån???

• inte lätt att vara kund

Sedan beror det nog på HUR man blir bemött som förälder i ett sådant läge.

Precis som det spelar roll om en förälder har åsikter eller är orolig över vad som sker på förskolan.

Jag tror på att visar man empati och medkänsla så får man sällan sura miner eller blir missförstådd.

Svar på tråden Varför anses det inte ingå i förskolepersonalens skyldigheter att säga till om ett barn inte mår bra?