Anonym (H) skrev 2016-01-17 14:41:59 följande:
Ts skriver dock att hon tänker arbeta ett par timmar på eftermiddagen...
Då tolkar vi det olika. Jag förstår det som att TS undrar om hon bara kan ta tfp de tider barnet skulle varit på förskolan, i så fall skulle hon måsta åka och jobba ett par timmar på em.
Därav mitt svar: Nej, man kan ta tfp hela dagen. Eftersom pappan annars skulle vårdat barnet, men inte orkar pga sjukskrivning.
Anonym (Linda) skrev 2016-01-17 14:48:26 följande:
Egentligen ska din sambo inte varken lämna senare eller hämta tidigare vanliga dagar heller. Som någon skrev tidigare om han är tillräckligt friska för att ta hand om ett barn är han tillräckligt frisk för att jobba. Han kan bli av med sin sjukpenning om detta kommer fram.
Tror det bedöms från fall till fall. Att vara hemma med ett barn eller två är inte alls att jämföra med vilket jobb som helst. Finns många jobb som är betydligt mer krävande än så. Och då kan man ju vara hemma med barn.
Jag tror det där är en påhittad missuppfattning som florerar här på fl, försäkringskassan är nog inte så kategoriska i sin bedömning. Då skulle ju ingen långtidssjukskrivnen kunna få skaffa barn, om inte partnern kunde förbinda sig till att stanna hemma minst 1 år i början.
Min granne led av social fobi när hon hade småbarn, för henne menade de tom att det var viktigt för hennes välmående att ha barnen hemma. Trots att hon var sjukskriven alltså.