• Anonym (TS)

VAB när ena föräldern är sjukskriven

Min sambo är långtidssjukskriven. Vårt barn går på förskola, men min sambo lämnar en timme efter att jag har börjat jobbet och hämtar barnet ett par timmar innan jag slutar.

När barnet varit sjuk nån enstaka dag har min sambo varit hemma med barnet. Men jag undrar vad som gäller om min man inte orkar ta hand om barnet vid sjukdom. Har jag då rätt att VAB:a? Får jag i så fall bara VAB:a de tider sonen skulle varit på förskolan? Det blir ju i så fall så att jag skulle åka iväg och jobba ett par timmar på eftermiddagen...?

Nån som vet vad som gäller?

• Svar på tråden VAB när ena föräldern är sjukskriven
  • Anonym (Anki)

Jag var sjukskriven under min andra graviditet och då kunde sambon vabba med stora barnet när han var sjuk, gick på förskolan 9-15 annars.

• Anonym (?)

DU kan få VAB för de timmar du avstår jobb. Inte för de timmar barnet inte är på dagis. VAB ersätter din tid, inte barnets.
    Är pappan heltidssjukskriven, så är det normala att du får ta VAB.
    Kan pappan ta hand om barn trots sjukskrivning, så borde han kunna utföra något lättare arbete istället = har inte rätt att vara sjukskriven...

• Anonym (Du ska, han får inte)

Precis. Din man får egentligen inte ta hand om sjukt barn om han själv är sjukskriven. Då är det du dom ska ta vab och det blir de tider du skulle ha arbetat.

• Anonym (H)

Du kan bara ta / få ersättning för VAB för de timmar som du förlorar lön för att vara hemma med barnet I stället för att arbeta.

• pigglet

Här finns väl inget frågetecken? Du har rätt att söka tfp hela din arbetsdag. Barnet är sjukt och kan inte vara på förskolan, barnets andra förälder är sjukskriven och orkar inte vårda barnet.

På frågan "Har den andra föräldern arbetat?" kryssar du "`Nej" och förklarar att han är sjukskriven.

• Anonym (H)
    pigglet skrev 2016-01-17 14:33:17 följande:

Här finns väl inget frågetecken? Du har rätt att söka tfp hela din arbetsdag. Barnet är sjukt och kan inte vara på förskolan, barnets andra förälder är sjukskriven och orkar inte vårda barnet.

På frågan "Har den andra föräldern arbetat?" kryssar du "`Nej" och förklarar att han är sjukskriven.

Ts skriver dock att hon tänker arbeta ett par timmar på eftermiddagen...
  • Anonym (Linda)

Egentligen ska din sambo inte varken lämna senare eller hämta tidigare vanliga dagar heller. Som någon skrev tidigare om han är tillräckligt friska för att ta hand om ett barn är han tillräckligt frisk för att jobba. Han kan bli av med sin sjukpenning om detta kommer fram.

• pigglet
    Anonym (H) skrev 2016-01-17 14:41:59 följande:
    Ts skriver dock att hon tänker arbeta ett par timmar på eftermiddagen...
    Då tolkar vi det olika. Jag förstår det som att TS undrar om hon bara kan ta tfp de tider barnet skulle varit på förskolan, i så fall skulle hon måsta åka och jobba ett par timmar på em.
    Därav mitt svar: Nej, man kan ta tfp hela dagen. Eftersom pappan annars skulle vårdat barnet, men inte orkar pga sjukskrivning.
    Anonym (Linda) skrev 2016-01-17 14:48:26 följande:

Egentligen ska din sambo inte varken lämna senare eller hämta tidigare vanliga dagar heller. Som någon skrev tidigare om han är tillräckligt friska för att ta hand om ett barn är han tillräckligt frisk för att jobba. Han kan bli av med sin sjukpenning om detta kommer fram.

Tror det bedöms från fall till fall. Att vara hemma med ett barn eller två är inte alls att jämföra med vilket jobb som helst. Finns många jobb som är betydligt mer krävande än så. Och då kan man ju vara hemma med barn.
    Jag tror det där är en påhittad missuppfattning som florerar här på fl, försäkringskassan är nog inte så kategoriska i sin bedömning. Då skulle ju ingen långtidssjukskrivnen kunna få skaffa barn, om inte partnern kunde förbinda sig till att stanna hemma minst 1 år i början.
    Min granne led av social fobi när hon hade småbarn, för henne menade de tom att det var viktigt för hennes välmående att ha barnen hemma. Trots att hon var sjukskriven alltså.

• Anonym (Linda)
    pigglet skrev 2016-01-17 14:56:15 följande:

Då tolkar vi det olika. Jag förstår det som att TS undrar om hon bara kan ta tfp de tider barnet skulle varit på förskolan, i så fall skulle hon måsta åka och jobba ett par timmar på em.

Därav mitt svar: Nej, man kan ta tfp hela dagen. Eftersom pappan annars skulle vårdat barnet, men inte orkar pga sjukskrivning.Tror det bedöms från fall till fall. Att vara hemma med ett barn eller två är inte alls att jämföra med vilket jobb som helst. Finns många jobb som är betydligt mer krävande än så. Och då kan man ju vara hemma med barn.

Jag tror det där är en påhittad missuppfattning som florerar här på fl, försäkringskassan är nog inte så kategoriska i sin bedömning. Då skulle ju ingen långtidssjukskrivnen kunna få skaffa barn, om inte partnern kunde förbinda sig till att stanna hemma minst 1 år i början.

Min granne led av social fobi när hon hade småbarn, för henne menade de tom att det var viktigt för hennes välmående att ha barnen hemma. Trots att hon var sjukskriven alltså.

Till en början kan det godkännas men efter en viss tid handlar det inte om att man är sjukskriven från det jobbet man har utan man ställs mot alla jobb på arbetsmarknaden. Tex är man städerska och är sjukskriven för värk så skulle man kanske kunna fixa ett mer stillasittande jobb. Då får man ingen sjukpenning helt oavsett om man har kompetens för att få ett annat jobb. Typ man är 60 och har städat i hela sitt liv så ska man plötsligt få jobb på bank.

Din granne, när i tiden ligger detta? För 10 år sen funkade det så men inte idag. Dessutom ska man inte vara sjukskriven för social fobi det blir värre då.
Svar på tråden VAB när ena föräldern är sjukskriven