pigglet skrev 2016-01-17 14:56:15 följande:
Då tolkar vi det olika. Jag förstår det som att TS undrar om hon bara kan ta tfp de tider barnet skulle varit på förskolan, i så fall skulle hon måsta åka och jobba ett par timmar på em.
Därav mitt svar: Nej, man kan ta tfp hela dagen. Eftersom pappan annars skulle vårdat barnet, men inte orkar pga sjukskrivning.Tror det bedöms från fall till fall. Att vara hemma med ett barn eller två är inte alls att jämföra med vilket jobb som helst. Finns många jobb som är betydligt mer krävande än så. Och då kan man ju vara hemma med barn.
Jag tror det där är en påhittad missuppfattning som florerar här på fl, försäkringskassan är nog inte så kategoriska i sin bedömning. Då skulle ju ingen långtidssjukskrivnen kunna få skaffa barn, om inte partnern kunde förbinda sig till att stanna hemma minst 1 år i början.
Min granne led av social fobi när hon hade småbarn, för henne menade de tom att det var viktigt för hennes välmående att ha barnen hemma. Trots att hon var sjukskriven alltså.
Till en början kan det godkännas men efter en viss tid handlar det inte om att man är sjukskriven från det jobbet man har utan man ställs mot alla jobb på arbetsmarknaden. Tex är man städerska och är sjukskriven för värk så skulle man kanske kunna fixa ett mer stillasittande jobb. Då får man ingen sjukpenning helt oavsett om man har kompetens för att få ett annat jobb. Typ man är 60 och har städat i hela sitt liv så ska man plötsligt få jobb på bank.
Din granne, när i tiden ligger detta? För 10 år sen funkade det så men inte idag. Dessutom ska man inte vara sjukskriven för social fobi det blir värre då.