• Anonym (Kontaktfamilj)

Hjälp

Vi ska bli kontaktfamilj/fosterhem vi har sedan tidigare två barn den ene är inte hemmaboende utan lvu:ades för några år sedan och har inte kommit hem sedan dess, vår dotter föddes efter det och är nu tre och bor hemm med oss.

Vi har fått veta vilket barn vi ska få och vi har träffat föräldrarna en gång. Vi har fått muntligt på att vi är godkända med inte skriftligt.

Berättade för en vän som också haft uppdrag från kommunen och hon blev upprörd över att vårt ärende gått så fort (vår kommun har hög press på sig) och att jag har ett barn lvu:at så hon tänkte anmäla det till soc.

Jag blir så ledsen då det bara förstör för oss och det barn vi skulle få. Och soc vet om vårt lvu men såg inget hinder då orsaken inte alls påverkar vår nuvarande situation.

Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Hjälp
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (mopp) skrev 2016-01-17 21:47:19 följande:
    Och dessa ungdomar är förstås födda med dåligt beteende....
    Nä men hamnat i dåligt sällskap
  • Anonym (En till)

Har är en till som har svårt att förstå hur man blir godkänd om man har ett LVU: at barn själv? När du säger fosterhem ts så undrar jag om det är familjehem du menar? Ska ni alltså ha ett barn stadigvarande boende hos er som är familjehemsplacerad? Eller ska ni bli avlastningavlastningsfamilj till ett barn då och då? Det är en stor skillnad mellan dessa då en kontaktfamilj är avlastning till en fungerande familj eller förälder som behöver få hämta ork och energi. Den utredningen är inte lika omfattande som när man blir familjehem.

• Anonym (Elin)

Herregud så rubbat att ni får ta emot ett barn. Så jäkla fel så det finns inte.

• Anonym (Ehat)
    Anonym (Elin) skrev 2016-01-18 04:56:21 följande:

Herregud så rubbat att ni får ta emot ett barn. Så jäkla fel så det finns inte.

Varför då? Tydligen lever familjen ett bra och tryggt liv idag.

Kanske var lvu:et riktigt när det togs eller så har soc insett att barnet aldrig borde lvu:ats från början?!

I vilket fall som helst krävs det så gott som ingenting för att bli godkänd som familjehem.

Ts med familj är med största sannolikhet BÄTTRE än övriga fam.hem eftersom de till skillnad från andra vet vad det innebär!

Lycka till ts och dumpa "kompisen".
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ehat) skrev 2016-01-18 05:36:16 följande:

Kanske var lvu:et riktigt när det togs eller så har soc insett att barnet aldrig borde lvu:ats från början?!

I vilket fall som helst krävs det så gott som ingenting för att bli godkänd som familjehem.

Ts med familj är med största sannolikhet BÄTTRE än övriga fam.hem eftersom de till skillnad från andra vet vad det innebär!

Exakt håller med fullständigt
  • Anonym (mopp)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-01-17 21:49:02 följande:
    Nä men hamnat i dåligt sällskap
    Ja, alla de ungdomar som blir LVU:ade "hamnar" i dåligt sällskap. Undrar vem som ÄR det dåliga sällskapet? Dens föräldrar anser nog också att den "hamnade" i dåligt sällskap....

Det är ett väldigt snävt -och felaktigt - sätt att tänka. Att det går så långt att en ungdom blir LVU:ad på eget beteende handlar naturligtvis inte alls om ungdomen i grunden utan föräldrarna/hemmiljön i de allra flesta fall. Denne ungdom har ofta föräldrar som precis som omgivningen ser att ungdomen är bråkig, kanske tar lite droger, begår lite småbrott, slåss, definitivt missköter skolan osv osv. Självklart är det ungdomen som gör det här och föräldrarna slår ifrån sig med att den hamnat i dåligt sällskap.....are you kidding me! 

Ungdomar "hamnar" inte bara i dåligt sällskap. Det finns ungdomar som "hamnar" där för att de inte mår bra, är vilsna, något har gått snett under uppväxten, övergrepp eller någon brist i hemmet. Då söker de sig till likasinnade.

I nästan alla fall av ungdomar som "hamnar snett" ligger förklaringen hos föräldrarna. De föräldrar som sedan sitter hos Socialtjänsten och berättar hur förträffliga de är och hur de gjort precis allt och offrat allt för den här ungdomen men att det inte hjälper.....
  • Anonym (En till)

Och så är det så att ett LVU omprövas med jämna mellanrum och då har familjen möjlighet att visa på att förändring har skett så att återgång till familjen är möjlig. Ett LVU fortsätter sällan år efter år och om familjen samarbetar så övergår LVU: et till en frivillig placering. Barnet är tydligen fortfarande LVU:ad vilket får åtminstone mig att undra? Om det hade legat långt tillbaka i tiden så hade jag bättre begripit hur detta kunnat gå till. Kanske finns det speciella omständigheter i detta fall? Om man blir godkänd som familjehem om

man själv har ett omhändertaget barn är helt märkligt i mina ögon. Vet inte riktigt om jag tror på den här tråden. Så TS var snäll och förklara.

• Anonym (Kontaktfamilj)

För flera år sedan gjordes ett akut LVU och barnet placerades hos sin andra förälder, i och med det var det inte längre soc bord så att säga. Men eftersom vi inte fick hem barnet igen utan att var tvungen att starta en vårdnadstvist mot den andra föräldern (och det är omöjligt att vinna eftersom det varit ett LVU så har barnet inte fått komma hem mer) men vi har stadigvarande umgänge och soc ser oss idag som en väl fungerande familj och har godkänt oss till familjehem.

Men en av mina vänner ställer sig mot det hela bara för att vi fått sonen LVUad för tolv år sedan. Enligt soc är det dessutom preskriberat

Anonym (En till) skrev 2016-01-18 09:13:01 följande:

Och så är det så att ett LVU omprövas med jämna mellanrum och då har familjen möjlighet att visa på att förändring har skett så att återgång till familjen är möjlig. Ett LVU fortsätter sällan år efter år och om familjen samarbetar så övergår LVU: et till en frivillig placering. Barnet är tydligen fortfarande LVU:ad vilket får åtminstone mig att undra? Om det hade legat långt tillbaka i tiden så hade jag bättre begripit hur detta kunnat gå till. Kanske finns det speciella omständigheter i detta fall? Om man blir godkänd som familjehem om

man själv har ett omhändertaget barn är helt märkligt i mina ögon. Vet inte riktigt om jag tror på den här tråden. Så TS var snäll och förklara.

• Långbenopluto
    Anonym (Kontaktfamilj) skrev 2016-01-18 13:26:48 följande:

För flera år sedan gjordes ett akut LVU och barnet placerades hos sin andra förälder, i och med det var det inte längre soc bord så att säga. Men eftersom vi inte fick hem barnet igen utan att var tvungen att starta en vårdnadstvist mot den andra föräldern (och det är omöjligt att vinna eftersom det varit ett LVU så har barnet inte fått komma hem mer) men vi har stadigvarande umgänge och soc ser oss idag som en väl fungerande familj och har godkänt oss till familjehem.

Men en av mina vänner ställer sig mot det hela bara för att vi fått sonen LVUad för tolv år sedan. Enligt soc är det dessutom preskriberat

Alltså är sonen INTE under LVU längre, då är det helt annan sak.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Ehat) skrev 2016-01-18 05:36:16 följande:

Ja och isf hade ju det barnet fått komma hem igen om det var tryggt! Uppenbarligen är det ju inte det.
  • Anonym (Sash)
    Anonym (mopp) skrev 2016-01-18 07:00:28 följande:
    Ja, alla de ungdomar som blir LVU:ade "hamnar" i dåligt sällskap. Undrar vem som ÄR det dåliga sällskapet? Dens föräldrar anser nog också att den "hamnade" i dåligt sällskap....

Det är ett väldigt snävt -och felaktigt - sätt att tänka. Att det går så långt att en ungdom blir LVU:ad på eget beteende handlar naturligtvis inte alls om ungdomen i grunden utan föräldrarna/hemmiljön i de allra flesta fall. Denne ungdom har ofta föräldrar som precis som omgivningen ser att ungdomen är bråkig, kanske tar lite droger, begår lite småbrott, slåss, definitivt missköter skolan osv osv. Självklart är det ungdomen som gör det här och föräldrarna slår ifrån sig med att den hamnat i dåligt sällskap.....are you kidding me! 

Ungdomar "hamnar" inte bara i dåligt sällskap. Det finns ungdomar som "hamnar" där för att de inte mår bra, är vilsna, något har gått snett under uppväxten, övergrepp eller någon brist i hemmet. Då söker de sig till likasinnade.

I nästan alla fall av ungdomar som "hamnar snett" ligger förklaringen hos föräldrarna. De föräldrar som sedan sitter hos Socialtjänsten och berättar hur förträffliga de är och hur de gjort precis allt och offrat allt för den här ungdomen men att det inte hjälper.....
    Vilket skitsnack. Verkligheten är inte svart eller vit. Min pojkvän sedan 5 år blev LVUad och hans familj var världens finaste. Trygg och stabil, två fasta Svensson-jobb, aldrig varit kriminella, var aldrig ute och festade, villa & Volvo osv. Han hamnade i dåligt umgänge.
  • Anonym (Ehat)
    Anonym (Elin) skrev 2016-01-18 17:39:55 följande:

Ja och isf hade ju det barnet fått komma hem igen om det var tryggt! Uppenbarligen är det ju inte det.

Barnet har INTE lvu längre utan bor hos den andra föräldern! Umgänge med ts och småsyskon!

Inget konstigt alls m.a.o.
Svar på tråden Hjälp