• Anonym (ArgSomEttBi)

VARFÖR BETALAR VI SKATT?

Jag är så in i helsinki förbenad just nu! Skulle få utbetalt bonus från jobbet. Skulle vara en ganska trevlig siffra som mer än HALVERADES efter skatt! Nu är min fråga följande; vad faen betalar jag skatt för? För att polisen ska kunna hålla min stad trygg? Men det kan de ju inte, gruppvåldtäkter, mobilstölder och misshandel sker varje dag, så skattepengarna går INTE till polisen. Nähä, kanske går mina sura jävla skattepengar till hälsovården då? Nja... det är 6 månaders väntan för min dotter att komma till en ögonläkare och när min fru var gravid i ANDRA TRIMESTERN och hade fontänblödningar så var det ingen som kunde/orkade/ville/hade tid att hjälpa henne utan hon bollades fram och tillbaka mellan akuten och vårdcentralen, så mina skattepengar går INTE till vården. 

Sen säger de att vi är rika i Sverige och vi måste ta in mer utlänningar, VAR är vi rika när man inte ens får komma till doktorn utan måste sitta och jäsa på en vårdcentrals öppna mottagning för att träffa ngn lågbegåvad sjuksköterska???? 

Jag har fått nock. Nu är det dags för en revolution. Jag skriver inte under på detta längre. Vi måste bli av med regeringen.  

• Svar på tråden VARFÖR BETALAR VI SKATT?
  • Anonym (hm)

Jämfört många andra länder har vi det bra och många andra länder har sökt kopiera Sveriges framgångskoncept. Den media bild om lavinartad brottslighet stämmer inte. Enligt BRÅ ser man ingen lavinartad ökning av brottslighet utan relativt stabil sådan. Enda brotten som ökar lite oroande är bedrägerier.
    Vården i Sverige håller god nivå men naturligtvis kan vi jobba ner köerna något genom ytterligare satsningar.
    Vidare har vi en välutbyggd infrastruktur i landet som håller en god standard. I Sverige kan alla utbilda sig oavsett bakgrund och familjeförhållanden, en bra grundskola och bra högskolor. Vi har en social omsorg. Man tar hand om äldre och barn tas hand om på dagis och fritids. Vi har demokrati och fria val i Sverige. Egentligen har vi det ganska bra i detta landet.
    För att bekosta alla våra system i välfärden tar man ut skatter. Att hälften går bort i skatt på din inkomst är således inget konstigt. Vid nästa val ges du och alla andra medborgare en chans att påverka utfallet av regering. Är själv inte helt nöjd med sittande regering men eftersom valet gått riktigt till får jag rätta mig efter det. Landet har ju i alla fall inte gått under.

• Ascendere

Jag håller med, anledningen till att betala skatt är för att få vård, skola, omsorg och skydd mot elakingar (polis och försvar), och om staten inte uppfyller sin del av samhällskontraktet finns det ingen anledning att betala skatt längre.

Jag tror en stor del av problemet är den misstolkade devisen "allas lika värde", som verkar tolkas som att alla har lika stor rätt till svensk välfärd oavsett om man är med och finansierar den eller inte, och oavsett om man är svensk medborgare eller inte.

Med den logiken så skulle det alltså i princip inte spela någon roll om dina skattepengar går till svenska pensionärer eller nyinflyttade ungdomar från Afghanistan eftersom alla har samma människovärde, en slutsats jag anser är felaktig.

• Konservativ
    Anonym (hm) skrev 2016-01-18 12:31:11 följande:

Jämfört många andra länder har vi det bra och många andra länder har sökt kopiera Sveriges framgångskoncept. Den media bild om lavinartad brottslighet stämmer inte. Enligt BRÅ ser man ingen lavinartad ökning av brottslighet utan relativt stabil sådan. Enda brotten som ökar lite oroande är bedrägerier.
    Vården i Sverige håller god nivå men naturligtvis kan vi jobba ner köerna något genom ytterligare satsningar.
    Vidare har vi en välutbyggd infrastruktur i landet som håller en god standard. I Sverige kan alla utbilda sig oavsett bakgrund och familjeförhållanden, en bra grundskola och bra högskolor. Vi har en social omsorg. Man tar hand om äldre och barn tas hand om på dagis och fritids. Vi har demokrati och fria val i Sverige. Egentligen har vi det ganska bra i detta landet.
    För att bekosta alla våra system i välfärden tar man ut skatter. Att hälften går bort i skatt på din inkomst är således inget konstigt. Vid nästa val ges du och alla andra medborgare en chans att påverka utfallet av regering. Är själv inte helt nöjd med sittande regering men eftersom valet gått riktigt till får jag rätta mig efter det. Landet har ju i alla fall inte gått under.

Vilka andra länder har du bott i? Som du jämför med alltså?
  • Stårschan

Tja, vård, skola, omsorg, rättsväsende, snöröjning, vägunderhåll, räddningstjänst, belysning, fritidsanläggningar, studiemedel, bibliotek, musikskola, idrottshallar, färjetrafik.

Kort och gott allt som gör att vi har ett så pass välfungerande samhälle som vi har. Nog kan du väl rösta för att byta ut regeringen, men att tro att samhället klarar sig utan en stat som har ansvar för all infrastruktur är både barnsligt och naivt.

• Anonym (ArgSomEttBi)
    Anonym (hm) skrev 2016-01-18 12:31:11 följande:

Vi tar hand om äldre??? Genom att dra in deras sylt, eller? Vilka naiva människor som kommenterar i tråden. Läs vad riktiga människor (istället för medkonspirerande DN/Aftonskiten journalister) skriver om verkligheten och inse att samma skrämmande tragedier väntar er, vare sig ni väljer att blunda och vara naiva/PK, eller inte! 
  • Ascendere
    Stårschan skrev 2016-01-18 13:49:42 följande:

Tja, vård, skola, omsorg, rättsväsende, snöröjning, vägunderhåll, räddningstjänst, belysning, fritidsanläggningar, studiemedel, bibliotek, musikskola, idrottshallar, färjetrafik.

Kort och gott allt som gör att vi har ett så pass välfungerande samhälle som vi har. Nog kan du väl rösta för att byta ut regeringen, men att tro att samhället klarar sig utan en stat som har ansvar för all infrastruktur är både barnsligt och naivt.

Nu tror jag nog att TS kan svara för sig själv, men det han menar är nog inte att han inte förstår vad staten borde göra utan att han inte får just de sakerna du räknade upp i tillräckligt stor utsträckning, dvs att staten inte lever upp till sin del av samhällskontraktet.
  • v i r r a

Hur menar du när du skriver att det du betalar i skatt inte går till polis och vård (+ alla andra statliga och kommunala verksamheter och tjänster)?

Tack för halva din bonus förresten

• Anonym (haha)

Okej, du vill inte att dina skattpengar ska gå till invandring.
    Då vet vi det.

Svar på tråden VARFÖR BETALAR VI SKATT?