• Anonym (ArgSomEttBi)

VARFÖR BETALAR VI SKATT?

Jag är så in i helsinki förbenad just nu! Skulle få utbetalt bonus från jobbet. Skulle vara en ganska trevlig siffra som mer än HALVERADES efter skatt! Nu är min fråga följande; vad faen betalar jag skatt för? För att polisen ska kunna hålla min stad trygg? Men det kan de ju inte, gruppvåldtäkter, mobilstölder och misshandel sker varje dag, så skattepengarna går INTE till polisen. Nähä, kanske går mina sura jävla skattepengar till hälsovården då? Nja... det är 6 månaders väntan för min dotter att komma till en ögonläkare och när min fru var gravid i ANDRA TRIMESTERN och hade fontänblödningar så var det ingen som kunde/orkade/ville/hade tid att hjälpa henne utan hon bollades fram och tillbaka mellan akuten och vårdcentralen, så mina skattepengar går INTE till vården. 

Sen säger de att vi är rika i Sverige och vi måste ta in mer utlänningar, VAR är vi rika när man inte ens får komma till doktorn utan måste sitta och jäsa på en vårdcentrals öppna mottagning för att träffa ngn lågbegåvad sjuksköterska???? 

Jag har fått nock. Nu är det dags för en revolution. Jag skriver inte under på detta längre. Vi måste bli av med regeringen.  

• Svar på tråden VARFÖR BETALAR VI SKATT?
  • Anonym (cynisk i surahammar)
    kvs skrev 2016-01-18 19:17:11 följande:
    De pengar som folk har betalat in är ju borta sen lång tid tillbaka, hela pensionssystemet är ju ett gigantiskt pyramidspel och frågan är inte om det kraschar utan när...

Att snabbt rycka plåstret kan nog vara att föredra när allt kommer omkring, soc-bidrag finns ju alltid...
    Men när/om hela pensionssystemet kraschar så tror jag att det är lite svajigt med soc-bidragen också(?). Det blir ju en aning överbelastat när varenda pensionär ska gå på soc. PLUS alla asylsökande de första åren och det är en grupp som ökar stadigt.
  • Nerfherder
    Anonym (ArgSomEttBi) skrev 2016-01-19 14:28:03 följande:

Jag är lite för gammal och alldeles för emotionell för ngn vidare politisk karriär, passar mest till att sura på internet och gorma över en mugg whiskey. Men tack för förslaget :) Dock röstade jag rätt (inte rött!) senaste valet och det gör jag åter i 2018, denna skatten måste sänkas, radikalt! 

Låt mig gissa, Du röstade grönt...
  • Anonym (ArgSomEttBi)
    Nerfherder skrev 2016-01-19 15:00:58 följande:
    Låt mig gissa, Du röstade grönt...
    hahah aldrig att denne gubben röstar på Romson och Hjärt-selfie Fridolin! :)
  • Anonym (Cv)
    Anonym (ArgSomEttBi) skrev 2016-01-19 14:28:03 följande:

Jag är lite för gammal och alldeles för emotionell för ngn vidare politisk karriär, passar mest till att sura på internet och gorma över en mugg whiskey. Men tack för förslaget :) Dock röstade jag rätt (inte rött!) senaste valet och det gör jag åter i 2018, denna skatten måste sänkas, radikalt! 

Ok, anade det:) Om jag vore lite elak skulle jag kunna kalla dig proffstyckare, du vill få bort regeringen - men att jobba för det får nån annan göra! (f ö var det inte så svårt att gissa sig till att du röstar blått).

Du verkar inte heller särskilt ödmjuk, att avfärda alla sjuksköterskor som lågbegåvade säger mer om dig än du tror.....
  • Anonym (ArgSomEttBi)
    Anonym (Cv) skrev 2016-01-19 15:47:57 följande:
    Ok, anade det:) Om jag vore lite elak skulle jag kunna kalla dig proffstyckare, du vill få bort regeringen - men att jobba för det får nån annan göra! (f ö var det inte så svårt att gissa sig till att du röstar blått).

Du verkar inte heller särskilt ödmjuk, att avfärda alla sjuksköterskor som lågbegåvade säger mer om dig än du tror.....
    Käre vän, den dagen jag träffar en sjuksköterska som kan säga mig ngt mer än "avvakta och se om det löser sig av sig själv" och "köp en steroidkräm receptfritt på apoteket" så ändrar jag mig. Fram tills dess vill jag tala med Herr Doktor, tack så mange! 
  • Anonym (skattetrött?)

TS,  ditt tillstånd kallas skattetrött :). Jag  får motsvarande  symtom emellanåt,  framför allt när jag synar lönespecifikationer. 

Det handlar inte om vad skatten går till,  det handlar om hur våra skattepengar förvaltas och vilken utväxling vi får av dem.

Dessutom,i många andra länder förväntas medborgarna lösa vissa saker via försäkringar. Men är vi inte redan där i mångt och mycket? 
    Privata sjukvårdsförsäkringar då medborgarna  inte tror att allmän sjukvård  kan  ge dem relevant vård inom rimlig tid.
    Inkomstförsäkringar eftersom  A-kassan är så låg
    Stort  tryck att  pensionsspara privat då tilltron till  det allmäna  pensionssystmet  blir lägre och lägre.

Jag  tror att vi inom  några år kommer  få försäkringsprodukter för allmäna tjänster som  vi idag inte kan  föreställa  oss.  Detta  parat  med fortsatt,  kanske  ännu högre skattetryck, kommer  inte göra TS gladare. 

• Ascendere
    Anonym (ArgSomEttBi) skrev 2016-01-19 15:53:01 följande:
    Käre vän, den dagen jag träffar en sjuksköterska som kan säga mig ngt mer än "avvakta och se om det löser sig av sig själv" och "köp en steroidkräm receptfritt på apoteket" så ändrar jag mig. Fram tills dess vill jag tala med Herr Doktor, tack så mange! 
    Haha, ja ibland får jag nästan intrycket av att sjuksköterskornas uppgift på vårdcentralen är att hindra patienterna att störa doktorn i vad det nu är doktorn gör istället för att träffa patienter :)

(Ok, jag raljerar lite, jag vet att de flesta sjuksköterskor är kompetenta osv, så ta inte illa upp)
  • LauraPalmer

Ja inte betalar vi skatt för våra gamla och sjuka i alla fall. Jag har arbetat inom demensvården i 10 år. När jag började hade vi tid och resurser till både utflykter, aktiviteter, sällskapstid och omvårdnaden av dom äldre. Nu förväntas vi hinna med samma saker på halv bemanning.....ni kan ju gissa hur det går. Dom äldre får inte den servicen de förtjänar och vi i personalen springer benen av oss. Ändå går man hem när dagen passet är slut och känner sig otillräcklig och helt slut i huvudet. I år ska det skäras ner ännu mer.....

• Anonym (Cv)
    Anonym (ArgSomEttBi) skrev 2016-01-19 15:53:01 följande:

Förstår, doktorn är felfri. För han/hon har högre status i samhället;) Känner så väl igen den där människosynen.

Men kom ihåg bara att det är dom där sjuksköterskorna, vårdbiträdena o uskorna som kommer att ha tid att sköta om dig när du hamnar på äldreboendet en dag, byta blöjor, lägga om sår o så. Fina Herr (var det väl;?) doktorn kommer bara ge dig några minuter, vid nästa rond eller så.
  • Hot Fuzz

Intressant vändning denna tråden tagit, till att handla om läkarbrist. Som vi alla ver kommer läkarbristen att lösas av Ali och Muhammed och deras kompisar från Syrien som just nu, medan jag skriver denna text, sitter på ett asylboende och pluggar inför socialstyrelsens kunskapsprov. När detta är avlagt kommer de att få svensk läkarlegitimation och bemanna vårdcentralerna.

Svar på tråden VARFÖR BETALAR VI SKATT?