Pappan kräver att vi ska ha vårt barn två veckor var åt gången, pga hans nya arbete. Hjälp mig att tänka klart!
Hej!
Jag och mitt ex har en fyraåring tillsammans.
Hittills har vi haft två olika typer av umgängesschema:
Den första tiden hade vi 2-2-3, men sedan ville pappan ändra detta till varannan vecka (7-7), då han tyckte att 2-2-3 blev för rörigt, så då gjorde vi så och det fungerade bra för vårt barn (även om 2-2-3 var mer optimal ur barnets synvinkel, men, men).
Nu till problemet:
Pappan har sagt upp sig från sitt arbete (han har arbetat för denna firma i 7 år), för att istället ta ett arbete som innebär att han arbetar borta i två hela veckor i sträck, för att sedan vara ledig i lika många veckor i sträck. Han jobbar alltså 2 veckor, är sedan ledig 2 veckor, jobbar 2, ledig 2, osv, osv, osv.
Nu menar han på att det blir orättvist mot honom om jag får ha vårt barn i hela två veckor i sträck (dvs när han jobbar). Då tycker han att han också ska få ha barnet två veckor i sträck (när han är ledig). Personligen tycker jag att det blir för lång tid att vara ifrån barnet (både för pappan och för mig - men framförallt för barnet!).
Hur hade ni tänkt i denna situation?