• Galenlängtan

    Fler än jag som är överviktiga?

    Jag har en 20 kg övervikt och vet att det påverkar fertiliteten. Försökt gå ned i vikt, men det går väldigt trögt även om jag tycker att jag rör mig och äter sunt. Jag har varit och kollat ämnesomsättningen och så hos läkare men de hittade inga fel på mig. Förförra våren åt jag strikt lchf, inget socker extremt lite kolhydrater och då gick jag ned 3 kg på 6 månader. Sedan kom sommaren och jag ledsnade eftersom allt gick så trögt tyckte jag. 

    Funderar på att sluta äta socker helt och äta mer lchfinriktat igen för då går jag ju ned sakta iallafall, nu står jag still!

    Tränar 3 gånger i veckan och rör mig regelbundet i jobbet.

    Några fler som behöver gå ned i vikt? Ska vi peppa varandra?

  • Svar på tråden Fler än jag som är överviktiga?
  • Flurriburr

    *sträcker upp handen* Min mamma gick bort för ett år sen. Sen dess har jag gått upp 13 kilo... Skitjobbigt! Det är alltid lättare att gå upp i vikt än att gå ner. Vi har bara försökt i två månader (blir tredje försöket nu efter mens) och försöker samtidigt gå ner i vikt. Ska börja röra på mej mer och äta mycket bättre än jag gjort hittills! :)

  • Galenlängtan
    Flurriburr skrev 2016-01-18 14:44:18 följande:

    *sträcker upp handen* Min mamma gick bort för ett år sen. Sen dess har jag gått upp 13 kilo... Skitjobbigt! Det är alltid lättare att gå upp i vikt än att gå ner. Vi har bara försökt i två månader (blir tredje försöket nu efter mens) och försöker samtidigt gå ner i vikt. Ska börja röra på mej mer och äta mycket bättre än jag gjort hittills! :)


    Hej! Beklagar förlusten av din mamma <3 Jag gick också upp all min vikt under en jobbig period i livet sen fastnade dem.

    Vad spännande att ni börjat försöka :) Vi har precis börjat försöka (igen) också. Vi har haft en skaffabarnkris efter ett missfall men nu är vi på banan igen. 

    Har du någon plan på hur du ska gå ned i vikt? 
  • Kendra

    Säker på att dina portioner inte är för stora? Är dem det så går nog viktnedgången trögt även om du äter nyttigt.

    Om du tränar kan de också vara att du byggt muskler som ju väger mer än fett så det bästa e ju om du tar vågen med en nypa salt och istället mäter dina kroppsdelar med måttband.

  • Flurriburr
    Galenlängtan skrev 2016-01-18 14:52:54 följande:

    Hej! Beklagar förlusten av din mamma <3 Jag gick också upp all min vikt under en jobbig period i livet sen fastnade dem.

    Vad spännande att ni börjat försöka :) Vi har precis börjat försöka (igen) också. Vi har haft en skaffabarnkris efter ett missfall men nu är vi på banan igen. 

    Har du någon plan på hur du ska gå ned i vikt? 


    Mindre mat och mer promenader. Har jättesvårt för att inte småäta när jag bara är hemma. Jobbar extra i matbutik så får röra på mej när jag jobbar. Men det blir ju inte varje dag. Så jag tror maten blir svårast. Det är nog även det som kan hjälpa att tappa vikten :)
  • Galenlängtan
    Kendra skrev 2016-01-18 14:56:53 följande:

    Säker på att dina portioner inte är för stora? Är dem det så går nog viktnedgången trögt även om du äter nyttigt.

    Om du tränar kan de också vara att du byggt muskler som ju väger mer än fett så det bästa e ju om du tar vågen med en nypa salt och istället mäter dina kroppsdelar med måttband.


    Kan hända att mina portioner är för stora? Jag vet faktiskt inte. Jag tycker om mat. Vet att jag läste någon gång man kunde mäta maten med handen, två knutna nävar och en flata. (tallriksmodellen) Äter nog inte så mycket mer än så, fast jag inte riktigt äter tallriksmodellen då.

    Skrev 20 kg för ni skulle förstå hur mycket övervikt jag har. Har en våg, våger mig ibland men har i huvudsak mätt mig med måttband. Tränat i många år, så tror jag mer underhåller mina muskler för såna har jag också men även en del fett. Plufsig mage och så..
  • Galenlängtan
    Flurriburr skrev 2016-01-18 15:02:01 följande:
    Mindre mat och mer promenader. Har jättesvårt för att inte småäta när jag bara är hemma. Jobbar extra i matbutik så får röra på mej när jag jobbar. Men det blir ju inte varje dag. Så jag tror maten blir svårast. Det är nog även det som kan hjälpa att tappa vikten :)
    ja känner igen mig när jag är hemma så är det lått att småäta, tur för mig att jag jobba en hel del kanske hehe ;) 
  • PinkSugar
    Galenlängtan skrev 2016-01-18 15:15:11 följande:
    Kan hända att mina portioner är för stora? Jag vet faktiskt inte. Jag tycker om mat. Vet att jag läste någon gång man kunde mäta maten med handen, två knutna nävar och en flata. (tallriksmodellen) Äter nog inte så mycket mer än så, fast jag inte riktigt äter tallriksmodellen då.

    Skrev 20 kg för ni skulle förstå hur mycket övervikt jag har. Har en våg, våger mig ibland men har i huvudsak mätt mig med måttband. Tränat i många år, så tror jag mer underhåller mina muskler för såna har jag också men även en del fett. Plufsig mage och så..
    Skaffa en matvåg och börja väg din mat. Sedan kan du lätt räkna ut hur mycket de egentligen äter. Oftast är man lite småblind inför sina egna portionsstorlekar 
  • Minza83

    Kollat hur stora portioner du äter då?..
    Det var mitt största problem, jag åt alldeles för mycket mat.. :)
    Vid lchf ska man ju tex inte äta var 3e timma och portionerna bör ändå inte vara gränslösa ...

  • Galenlängtan
    PinkSugar skrev 2016-01-18 19:41:37 följande:
    Skaffa en matvåg och börja väg din mat. Sedan kan du lätt räkna ut hur mycket de egentligen äter. Oftast är man lite småblind inför sina egna portionsstorlekar 
    Nja vet inte om det är min grej och väga maten. Räcker att jag är så "manisk" ändå med fertiliteten ;) men jag ska ta mig en funderare på hur mycket jag äter varje gång jag äter. Kanske äter jag för mycket? Tack för tipset!:)
  • Galenlängtan
    Minza83 skrev 2016-01-18 22:03:37 följande:

    Kollat hur stora portioner du äter då?..
    Det var mitt största problem, jag åt alldeles för mycket mat.. :)
    Vid lchf ska man ju tex inte äta var 3e timma och portionerna bör ändå inte vara gränslösa ...


    Ja fler som varit inne på det, faktiskt inte funderat så där jättemycket på hur mycket jag äter. Kanske lurar jag mig själv och äter mer än va jag tror. Ska ha lite mer koll. Tack!
Svar på tråden Fler än jag som är överviktiga?