• Äldre 19 Jan 09:33
    1650 visningar
    10 svar
    10
    1650

    Köpa bilstol nr 2, vilken av dessa hade ni valt? Ge mig tips!

    Hej!

    Vår son är 7,5 mån och sitter fortfarande i babyskyddet och vi behöver köpa en större!

    Det är vårat sista barn - en sladdis :) så att lägga flera tusen på en stol känns inte aktuellt för oss!

    Vi har tittat på blocket och vill helst köpa en bra begagnad

    Vilken av dessa hade ni valt?

    Britax Two way fr - 14 - 700kr

    Britax multi tech 2 fr -13 1500kr

    Maxi cosi mobi helt ny fast "beg" - 2300kr

    Ge mig tips?

  • Svar på tråden Köpa bilstol nr 2, vilken av dessa hade ni valt? Ge mig tips!
  • Äldre 19 Jan 09:34
    #1

    Cybex X2. 1700kr.

  • Äldre 19 Jan 09:39
    #2

    Av de stolar du räknat upp så gillar jag multitech bäst. Den har lång användningstid, lättmonterad, barnet sitter skönt och kan sova bra utan att huvudet faller fram. Nackdel är att den tar stor plats, så om ni har en liten bil blir det trångt att sitta i fram...

    Twoway är enkel och inte så komfortabel. Passar bäst som extrastol och till stora barn.

    Mobi är trång och har kort rygg, man bör köpa en större bakåtvänd stol när den är utvuxen innan man byter till en framåtvänd. Tar oxå stor plats.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Äldre 19 Jan 09:47
    #3

    Jag hade köpt en sån här: www.babyhuset.se/bilbarnstolar/britax-hi-way-ii-jet-black

    Tycker den modellen varit bäst när barnen varit små.

    Two-way passade aldrig i vår bil, multitec-en är i mitt tycke alldeles för stor och klumpig, mobi kan jag dock inte uttala mig om.

  • Äldre 19 Jan 09:48
    #4

    Tack!

    Ska läsa mer om multi tech! Vi har stor bil! 7 sitsig men även 5 barn så bilen blir ju full

  • Äldre 19 Jan 14:28
    #5

    Multi tech isf om du bara väljer mellan de, inte så insatt i maxi cosi.

    Kolla annars britax max way, jätte bra stol både till små barn o lite större, vi har en o både 1 åringen o 3 åringen sitter bra.

    Ska ju ändå använda stolen i flera år så köp nåt vettigt ur alla synvinklar

  • Äldre 19 Jan 18:12
    #6

    En helt ny axkid minikid kostar ca 2500 kr, har extremt lång användningstid, och är väldigt lättplacerad. Har dessutom haft väldigt bra resultat i säkerhetstester. Jag skulle inte köpa en begagnad stol för att spara några hundralappar i ert fall.

  • Äldre 20 Jan 23:23
    #7

    Köpte precis en jättefin begagnad max-way på blocket för 1400. Har läst på rätt mycket och det var den vi fastnade för i en ok prislapp.

  • Äldre 20 Jan 23:35
    #8

    Eftersom stol två ändå kanske används i 5-6 år så skulle jag faktiskt inte köpt en begagnad. 
    Jag skulle ha försökt hitta en hyfsat billig axkid minikid. Den kan barnet använda upp tills barnet ca 120 cm, den tar liten plats och passar för både små och stora. 

  • Äldre 26 Jan 22:17
    #9

    Fler tips?

  • Äldre 27 Jan 08:47
    #10
    Pyssilullan skrev 2016-01-26 22:17:43 följande:

    Fler tips?


    säger som andra i tråden, axkid minikid. Först köpte jag den för att barnet är så lång. Och köpte lika till den mindre, lätt att montera, nackstödet följer med när man spänner bältet vilket gör att båda barnen kan använda varandras.
Svar på tråden Köpa bilstol nr 2, vilken av dessa hade ni valt? Ge mig tips!