• Anonym (Nina)

När får man reda på om socialtjänsten fått in en orosanmälan?

Det är säkert olika, men så här var det de tre gånger när mitt barn fick en orosanmälan på sig:

1.  Jag fick ett brev hemskickat där det kortfattat stod vad anmälan bestod av, och att jag skulle kontakta soc.  Detta brev fick jag knappt en vecka efter att anmälan kommit in.

2.  Fick tid för ett möte med två socialsekreterare.

3. Ärendet lades ner. 

4.  Anmälan nr 2.  Fick ett telefonsamtal från soc.  Inget möte behövdes, och ärendet lades ner.

5.  Anmälan nr. 3  Fick ett brev från soc som meddelade om att en anmälan inkommit, men att den skulle läggas ner. 

• Anonym (Nina)

Det är sjukvården som anmält alla 3 gånger, ingen enskild person alltså. Och ja, det har handlat om i princip samma sak, att barnets pappa varit inlagd på psyk och avgiftning. Anledningen till att soc inte anser att det är en sak att gå vidare med är nog att vi inte haft kontakt med honom på flera år...

• Anonym (Nina)
    Anonym (A) skrev 2016-01-22 12:04:31 följande:
    Aha, ja då är det väldigt bra de anmäler så det registreras. För barnets skull och för din skull. Tack för att du gav mig ett så bra svar. Jag läser om så många här inne som har rätt dålig distans till sitt eget beteende så det var rätt kul att läsa ditt torra sakliga inlägg. Ha en bra helg! Synd om ditt barn dock som inte kan ha kontakt med sin far, men tyvärr är inte livet alltid rättvist.
    Ja, jag har inget emot att de anmäler  Antar att det ingår i deras jobb.
    Lite bra för mig dessutom att ha koll på vad han faktiskt sysslar med, om det blir så att han vill träffa barnet plötsligt.
    Barnet själv är dock bestämd med att hen inte vill träffa sin pappa.  

Tack detsamma!  
Svar på tråden När får man reda på om socialtjänsten fått in en orosanmälan?