• Elsis

Född i vecka 35 och bilirubin

Får han ordentligt tag, det fick inte min dotter som föddes i samma vecka, det gick bättre med amningsnapp. Försök lägga honom i dagsljus nära fönster när du kan, fick jag som råd. Har ni sondmatat? Vi sondmatade 1,5 vecka, sedan kunde hon äta själv och behövde inte kolla bilirubinet heller. Vid fyra månader var hon i kapp jämnåriga. Lycka till.

• Elsis

Jag tror att min dotter använde amningsnappen ett par månader, minns inte exakt, idag är hon sex år. Men när hon slutade med sonden helammades hon, och till sondmatningen pumpade jag mjölk. Är det ersättning eller utpumpad mjölk din son får i flaska?

• Elsis

Anledningen till att jag frågade om bebisen får utpumpad mjölk i flaskan var för att pumpandes ökar produktionen, inte för att du ska känna dig tvungen att pumpa. Minns själv att jag knappt han annat än sondmata, amma, pumpa och byta på dottern i början. Hon åt var tredje timme. Somnar han förresten när han ammas? Jag fick ta till olika knep för att hålla min bebis vaken så att hon fortsatte äta.

Svar på tråden Född i vecka 35 och bilirubin