• Anonym (Sam)

Är namnet Sam white trash?

Bortse från att det i de flesta fall används som smeknamn i Sverige än ett eget namn. 
    Tycker ni att namnet Sam på något sätt är "white trash"?

Jag vet att det är löjligt att använda sig av sådana ord när det kommer till namn, men folk stämplar ju namn som white trash och då kan man knappast ignorera det på barnens bekostnad. Vill veta hur ni ser på det, ni som brukar white trash-stämpla namn, är Sam också ett av dessa namn?

• Svar på tråden Är namnet Sam white trash?
  • Rainbow gg

Nej det tycker jag väl inte. Men i mina öron är det ett namn till en hund om det är med svensk uttal. Bara min åsikt.

• Anonym (jula)

Verkligen inte white trash på en kille. Finns vissa namn som jag tycker känns väldigt krystade (andra kallar det wt) typ tindra-lee, eller killnamn på tjejer som Robin, Eddie mm. Har en vän som heter just Sam, blir mycket skämt om samlag, tacksam, samtidigt osv men wt är det inte.

• Anonym (Hmm)

Tindra-lee ??? WTF - inte på riktigt va???
    Trodde typ Melanie, Rose och så var bottennappen på WT-listan.
    Min bonus ville heta Glitterros när hon var 4 år. Funkar?? Nää :)

• Anonym (jula)

Jo på riktigt! Caroline af ugglas bonus heter eddie-lee, vet en ronja-lee och en kay-lee (pursvensk) . Spyr på detta lee. En granne har ett barn som heter tindra och en luna...

• Anonym (C)

Jag är nog tyvärr en sån som stämplar namn. Mest för att det är intressant. Arbetar inom skolan och det går se tydliga mönster i fråga om namn och förälderns sysselsättning/utbildningsnivå. Just Sam skulle jag säga är ett normalt Svensson namn. Varken "över" eller "under"klass. Engelska namn (Nicole, Jennifer, Melanie, Kevin, Robin etc) på svenska barn tenderar ju annars ofta vara typiska för låginkomst-familjer. Men inte Sam.

• alexias mamma

Min son heter Sam, och vi är en vanlig svenssonfamilj.

Wt-namn tycker jag är mer sådana namn som redan räknats upp i tråden. Men å andra sidan räknas väll jag som partisk i denna fråga :)

• Anonym (Sam)
    Anonym (C) skrev 2016-01-19 23:44:57 följande:

Jag är nog tyvärr en sån som stämplar namn. Mest för att det är intressant. Arbetar inom skolan och det går se tydliga mönster i fråga om namn och förälderns sysselsättning/utbildningsnivå. Just Sam skulle jag säga är ett normalt Svensson namn. Varken "över" eller "under"klass. Engelska namn (Nicole, Jennifer, Melanie, Kevin, Robin etc) på svenska barn tenderar ju annars ofta vara typiska för låginkomst-familjer. Men inte Sam.

Tack för svar, är det jag ville veta.
    Så länge Sam inte ses som ett "underklassnamn" så är det bra, men sedan om majoriteten tycker det låter som det eller inte är en intressant fråga.. 
  • kioskvältare
    Anonym (Sam) skrev 2016-01-20 21:52:46 följande:
    Tack för svar, är det jag ville veta.
    Så länge Sam inte ses som ett "underklassnamn" så är det bra, men sedan om majoriteten tycker det låter som det eller inte är en intressant fråga.. 
    Så länge du kör svenskt uttal och inte "Säm" så är det lugnt
  • Anonym (Hmm)

Håller med !! Svengelska namn är WT på riktigt.
    Ett alternativ till Sam är ju Sören ..hahaha
    Ett hyfsat namn ger ju också ett hyfsat smeknamn som Karl - Kalle, Ludvig -Ludde
    o.s.v ..

• Anonym (A. Nonym)

Nja, tycker inte att Sam är ett "WT-namn", men jag skulle rent generellt tro att det är vanligare med "smeknamnsaktiga" namn bland barn till "medelsvensson-föräldrar" än till exempelvis ett läkarpar.

• StevenDiese

Nej det tycker jag inte!

• Anonym (A. Nonym)

Sam är ett smeknamn/kortform till Samuel även på svenska (finns belagt i Sverige sedan 1845), Jag skulle alltså inte säga att det är ett direkt svengelskt namn. Dock skulle jag nog hellre välja namnet Samuel och eventuellt kalla barnet Sam.

• Snofogel2

På en pojke tycker jag inte att det är WT direkt, men lite konstigt är det.

På en flicka är det större WT-varning. Samantha är ju helt klart WT, och så smeknamnet på det liksom...

• Nenne666
    Anonym (Sam) skrev 2016-01-19 22:28:41 följande:

Bortse från att det i de flesta fall används som smeknamn i Sverige än ett eget namn. 
    Tycker ni att namnet Sam på något sätt är "white trash"?

Jag vet att det är löjligt att använda sig av sådana ord när det kommer till namn, men folk stämplar ju namn som white trash och då kan man knappast ignorera det på barnens bekostnad. Vill veta hur ni ser på det, ni som brukar white trash-stämpla namn, är Sam också ett av dessa namn?

Vad andra tycker är väl verkligen skit samma? Jag hör aldrig det där snacket någon annanstans än här på fl och vad är det för folk som sitter och tycker en massa här? Tycker DU att namnet är fint så utgå ifrån det.
  • Randig

Tycker det är så sjukt löjligt med begrepp som WT, har folk verkligen inget bättre för sig?

Bättre att säga att namnet inte passar någon i smaken, man kan ju inte tycka alla namn är fina, men WT? seriöst? bara för att man tycker ett namn är fult är det inte WT. WT har blivit det nya "jag tycker namnet är fult".

För övrigt tycker jag Sam är fint, väldigt kort dock. Vi hade det på vår namnlista med fösta pojken, men det blev en Sammy sedan, just för att få lite längd på Sam typ, men de går i samma kategori. har egentligen svårt för Y-namn, men det finns några som är ok för att de är lite mjukare så som Sammy och Jimmy.

• Snofogel2
    Randig skrev 2016-01-27 16:49:08 följande:

Tycker det är så sjukt löjligt med begrepp som WT, har folk verkligen inget bättre för sig?

Bättre att säga att namnet inte passar någon i smaken, man kan ju inte tycka alla namn är fina, men WT? seriöst? bara för att man tycker ett namn är fult är det inte WT. WT har blivit det nya "jag tycker namnet är fult".

För övrigt tycker jag Sam är fint, väldigt kort dock. Vi hade det på vår namnlista med fösta pojken, men det blev en Sammy sedan, just för att få lite längd på Sam typ, men de går i samma kategori. har egentligen svårt för Y-namn, men det finns några som är ok för att de är lite mjukare så som Sammy och Jimmy.

Fast det stämmer inte. Det har gjorts undersökningar som visar att olika socialgrupper använder olika namn. T.ex. använder överklassen ofta ett litet antal namn som återkommer generation efter generation, oavsett om namnet är modernt eller inte, medan det för WT är troligare att de döper sitt barn efter en amerikansk eller brittisk tonårsidol, eller en karaktär i en TV-serie. Medelklassen kollar ängsligt in vilka namn som är inne i deras egen klass, innan de bestämmer sig. 

Det finns ganska många namn som ofta klassas som WT, som jag tycker är fina i sig - speciellt de med irländskt ursprung. Men jag skulle inte ta dem till mitt barn ändå.
  • Nenne666
    Snofogel2 skrev 2016-01-27 17:36:22 följande:
    Fast det stämmer inte. Det har gjorts undersökningar som visar att olika socialgrupper använder olika namn. T.ex. använder överklassen ofta ett litet antal namn som återkommer generation efter generation, oavsett om namnet är modernt eller inte, medan det för WT är troligare att de döper sitt barn efter en amerikansk eller brittisk tonårsidol, eller en karaktär i en TV-serie. Medelklassen kollar ängsligt in vilka namn som är inne i deras egen klass, innan de bestämmer sig. 

Det finns ganska många namn som ofta klassas som WT, som jag tycker är fina i sig - speciellt de med irländskt ursprung. Men jag skulle inte ta dem till mitt barn ändå.
    Att det finns ett mönster behöver inte innebära att man måste följa det. Alla gör inte det, tack och lov.
  • Anonym (A. Nonym)

Det finns mönster i vilka namn man ger sina barn, som "Snofogel2" skriver, men undantag finns givetvis.

• Anonym (Natt)

Sam är inte WT. Fint namn dessutom.

Svar på tråden Är namnet Sam white trash?