Randig skrev 2016-01-27 16:49:08 följande:
Tycker det är så sjukt löjligt med begrepp som WT, har folk verkligen inget bättre för sig?
Bättre att säga att namnet inte passar någon i smaken, man kan ju inte tycka alla namn är fina, men WT? seriöst? bara för att man tycker ett namn är fult är det inte WT. WT har blivit det nya "jag tycker namnet är fult".
För övrigt tycker jag Sam är fint, väldigt kort dock. Vi hade det på vår namnlista med fösta pojken, men det blev en Sammy sedan, just för att få lite längd på Sam typ, men de går i samma kategori. har egentligen svårt för Y-namn, men det finns några som är ok för att de är lite mjukare så som Sammy och Jimmy.
Fast det stämmer inte. Det har gjorts undersökningar som visar att olika socialgrupper använder olika namn. T.ex. använder överklassen ofta ett litet antal namn som återkommer generation efter generation, oavsett om namnet är modernt eller inte, medan det för WT är troligare att de döper sitt barn efter en amerikansk eller brittisk tonårsidol, eller en karaktär i en TV-serie. Medelklassen kollar ängsligt in vilka namn som är inne i deras egen klass, innan de bestämmer sig.
Det finns ganska många namn som ofta klassas som WT, som jag tycker är fina i sig - speciellt de med irländskt ursprung. Men jag skulle inte ta dem till mitt barn ändå.