• Lavelii

Vikt och längd

Hej alla!

Fick mitt barn i v 32+2. Han är idag 5 månader (ca 3 mån korrigerat). Ni som har prematurbarn, vad vägde dem vi denna ålder? Och vad var födelsevikten och längden?

Och hur mkt åt dem?

Min vägde 1560g och var 45 lång vid födsel och vägde 4,5 månad ca 5200 och var 61,5 cm lång. Följer sin egna kurva bra men är väl aningen liten (viktmässigt) även om Man utgår från hans korrigerade ålder. På torsdag är det dags för ny vägning och mätning.

Nyfiken på hur det sett/ser ut för andra

• Svar på tråden Vikt och längd
  • Lavelii

Ja, han har ju flaskmatats från dag ett. Eller ja efter sonden. Jag fick aldrig igång bröstmjölken med pump eller vid amning. Fick inte börja amma direkt heller då han opererades vid 3 dagars ålder då matstrupe och magsäck inte hängde ihop (och kunde således inte tillgodogöra sig mat den vägen ju) när han föddes.

Så han fick det lilla jag väl kunde få ut plus donerad bröstmjölk 1,5 mån sen ersättning. Äter bättre idag men varit lite kämpigt med maten ett tag.

Läkarna och BVC tror dock att han troligtvis inte hade varit mkt tyngre även om han fötts i normaltid osv. Varken jag eller pappan är så stora och jag var "bara" strax över kilot tyngre i samma ålder och var ju då fullgången.

Intressant att se hur det sett ut för andra dock tack för svar båda!

Någon mer?

Svar på tråden Vikt och längd