• Anna198407

1 åring vill plötsligt inte sova själv

Har en lite kille som nyss fyllt 1 år som bara helt plötsligt en dag inte gick att lägga ifrån mig på dagen ( änsålänge fungerar natten hyfsat, händer någon gång ibland att jag även då får ta med honom till min säng). Tidigare har det fungerat bra att låta honom somna i famnen och sedan lägga honom i sin säng och han har sovit gott natt som dag . Jag gör samma nattningsrutin som jag alltid gjort ( låter honom somna i famnen , det är det enda han alltid har velat göra ) men han vaknar till så fort jag lägger ner honom och sätter sig upp och stor gråter . så jag får börja om från början igen och då tar det längre tid att få honom att somna igen ( känns som att han inte vågar somna för att han är rädd att jag ska lägga honom ifrån mig) . Jag har provat sjunga , har provat bara låta honom vara för att se om han till slut somnar ändå men det funkar ej .

Jag har låtit honom sova på mig eller i min säng ihop med mig i 1 vecka nu för att han ska få sin dags sömn.

Gör jag rätt i att göra så? Eller är det dumt att börja med något sådant ?

Frågar jag BVC så vet jag att hon säger att han ska försöka sova själv, men jag tycker att det är jobbigt att se honom så ledsen .

Är det någon som känner igen detta? Har ni tips på hur jag kan gå tillväga ?

• Svar på tråden 1 åring vill plötsligt inte sova själv
  • Litet My

Ge honom den närhet och trygghet han behöver. Rätt som det är vänder det och han tycker det är ok att sova själv igen.

Svar på tråden 1 åring vill plötsligt inte sova själv