Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!

Om ett barn får pengar är de pengarna barnets. Finns det en gåva på tio tusen till exempel till en femåring så är det ok att använda de pengarna till saker till barnet (kläder, cykel, lägerskola) men inte till mat och uppehälle för familjen. Barnet har om jag fattat rätt möjlighet att som myndig begära att få dessa pengar av sina föräldrar om föräldrarna använt dem till annat än till barnet. Ska finnas prejudikatfall.

• Anonym (Mia)
    Anonym (kalle korp) skrev 2016-01-21 11:53:34 följande:
    Anonym (Y) skrev 2016-01-21 10:52:54 följande:
    Nej,hon har ett barn sedan tidigare med en annan man än sin nuvarande man!

När hennes och hennes nuvarande mans barn är född kommer dom båda att ha försörjningsskyldighet mot denne.
    I inlägg #21 skriver TS: "menade bara att vi har ett till barn" som svar på frågan om det äldre barnet är hennes barn sedan tidigare. Så det verkar vara deras gemensamma barn. Eller har TS skrivit något annat under en annan signatur?

Egentligen spelar det ingen roll. Om pengarna är givna som gåva till barnet är det barnets. Givaren borde kanske satt in pengarna på ett konto föräldrarna inte kommer åt om barnet inte får behålla sina gåvor.

Jo det är nog en bra idé att sätta rakt in på ett låst konto. Men i de flesta familjer behövs inte det och det låter inte på ts som de haft svårt att få ekonomin att gå runt, för då hade hon nog fått ta studilån. Släkten skulle nog vara lika förvånad som ts över att maken tycker att barnets pengar ska gå till familjens mat.
  • Anonym (Mia)
    Fröken Apelsin skrev 2016-01-21 12:28:06 följande:

Studiemedlet plus lån är 9900 kronor. Hur kommer det sig att du inte har råd med mat?

Jag antar ts endast ta studiemedlet, ts har skrivit någon kommentar om att hon inte önskar ha högre CSN-lån.
  • Anonym (Mia)
    gbgumman skrev 2016-01-21 13:15:30 följande:
    Det var många gånger jag önskade att inte ha högre CSN lån. Det är liksom inget man kan välja bort om man inte råd att välja bort. Jag avsluta mitt förhållande med CSN den dagen jag hade råd att göra det. I samråd med min familj.
    Absolut, men vi vet inte vad ts med make har beslutat och hur det funkat ekonomiskt fore barnets julklapsspengar. Sedan som gifta har man lite mer ansvar för varandra än en pojkvän/sambo. Om ena parten i ett förhållande vill studera på Universitet så hoppas jag man pratat ihop sig om ekonomin innan, för sånt bestämmer man tillsammans hoppas jag verkligen.
Svar på tråden Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!