Inlägg från: gbgumman |Visa alla inlägg
  • gbgumman

Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!

Klart barnets pengar ska gå till barnet.
    Klart ska TS ska ta studielån. Hon måste ju också bidra till fördröjningen.

• gbgumman
    Fröken Apelsin skrev 2016-01-21 12:28:06 följande:

Studiemedlet plus lån är 9900 kronor. Hur kommer det sig att du inte har råd med mat?

Det verkar vi inte få svar på.
  • gbgumman
    Anonym (Mia) skrev 2016-01-21 13:12:32 följande:
    Jag antar ts endast ta studiemedlet, ts har skrivit någon kommentar om att hon inte önskar ha högre CSN-lån.
    Det var många gånger jag önskade att inte ha högre CSN lån. Det är liksom inget man kan välja bort om man inte råd att välja bort. Jag avsluta mitt förhållande med CSN den dagen jag hade råd att göra det. I samråd med min familj.
  • gbgumman
    Anonym (Mia) skrev 2016-01-21 13:24:54 följande:
    Absolut, men vi vet inte vad ts med make har beslutat och hur det funkat ekonomiskt fore barnets julklapsspengar. Sedan som gifta har man lite mer ansvar för varandra än en pojkvän/sambo. Om ena parten i ett förhållande vill studera på Universitet så hoppas jag man pratat ihop sig om ekonomin innan, för sånt bestämmer man tillsammans hoppas jag verkligen.
    Det är just det jag menar. De verkar inte ha pratat om detta innan. Om TS väljer att bidra även ekonomiskt så stärker hon sig själv. Ingen ska behöva slita så hårt hemma för att hon känner att hon står i skuld till någon som ska vara den som stöttar henne.

Man måste skilja på inkomster och hemuppgifter. Hur inkomsterna ska komma in och fördelas ska vara uppgjort. Arbetsfördelningen hemma ska delas upp jämnt. Det är min åsikt iaf.
  • gbgumman
    Anonym (Mia) skrev 2016-01-21 13:24:54 följande:
    Absolut, men vi vet inte vad ts med make har beslutat och hur det funkat ekonomiskt fore barnets julklapsspengar. Sedan som gifta har man lite mer ansvar för varandra än en pojkvän/sambo. Om ena parten i ett förhållande vill studera på Universitet så hoppas jag man pratat ihop sig om ekonomin innan, för sånt bestämmer man tillsammans hoppas jag verkligen.
    Det är just det jag menar. De verkar inte ha pratat om detta innan. Om TS väljer att bidra även ekonomiskt så stärker hon sig själv. Ingen ska behöva slita så hårt hemma för att hon känner att hon står i skuld till någon som ska vara den som stöttar henne.

Man måste skilja på inkomster och hemuppgifter. Hur inkomsterna ska komma in och fördelas ska vara uppgjort. Arbetsfördelningen hemma ska delas upp jämnt. Det är min åsikt iaf.
  • gbgumman
    Anonym (Hallå?) skrev 2016-01-21 14:14:39 följande:

Fantastiskt att så många inte läser varken trådstarten eller TS inlägg ordentligt, och tror att barnet inte är gemensamt? Inte heller får folk med sig att TS redan har massa CSN-skulder?

Hon sitter i en sjukt jobbig sits, sliter som en gnu med universitetsplugg, praktik, barnomhändertagande, matlagning, städning, GRAVID. Inte ett skit mer kan förväntas av henne, det är så starkt jobbat. Hennes man däremot får fanemej ta och skärpa till sig. 

Jag har läst alla TS svar. Men ska man plugga så måste man inse att man får massa CSN skulder om man inte har annan inkomst eller sparade resurser. Jag har också massa CSN skyller men funderade inte på att avsluta dem innan jag hade annan inkomst. I samråd med min familj. ALLA i en familj måste vara överens om hur familjen ska försörjas och alla i en familj SKA bidra till att ingen har för stor börda. Jag tycker ingen i en familj ska vara i den beroende ställning TS har hamnat i.
  • gbgumman
    Anonym (Hallå?) skrev 2016-01-21 14:51:12 följande:

Jag förstår vad du menar, och förstår att jag förmodligen inte vet mer än vad du gör, men så som jag tolkar det så låter det GOTT som TS man kan stå för det här, så lite som han tycks göra annars. 

Att "alla i en familj SKA bidra till att ingen har för stor börda" tycker jag snarare bör appliceras på TS man. 

Jag syftade på TS man. Man ska inte blanda ihop inkomst och arbetsfördelning. Man köper inte och säljer inte tjänster i en familj.
  • gbgumman
    Anonym (Lobo) skrev 2016-01-22 07:14:25 följande:
    Fast ska man inte kunna lita på en mans ord, i synnerhet om det är en man som valt att leva tillsammans med en och som säger att han älskar en.
    Måste kvinnor alltid misstänka män för att vara svin coh gardera sig för det.
    Vilken hemsk värld det vore, då har ju dom som säger att män är svin och att man aldrig kan lita på en man rätt. 
    I förlängningen innebär ju det att ingen kvinna nånsin borde låta en man komma in i hennes liv, utan enbart använda män som avelsdjur. 
    Nu tror inte jag så illa om män, jag tror att det finns gott om bra män därute och att då klandra en kvinna för att hon litade på fel man är som att slå på den som redan ligger. 
    Vad har han lovat? Jag tycker också att TS beter sig mycket illa. Men grundar inte det på familjens inkomster utan arbetsbördan TS har. Har skrivit det tidigare. Man köper inte och säljer inte tjänster i en familj. TS har troligtvis möjlighet att bidra till familjens försörjning men väljer att inte göra det. Jag uppfattar att hon ser ha rätt att leva på sin man för att hon tar ansvar för hemmet. Det resonemanget tycker jag är fel. Arbetet hemma bör fördelas lika oavsett hur mycket varje familjemedlem bidrar med. Om mannen anser att båda ska bidra ekonomiskt till familjens försörjning håller jag med han. Har man möjlighet att bidra om pengarna behövs ska man givetvis hjälpa till även ekonomiskt.
  • gbgumman

När jag läser igenom TS står inget om någon överenskommelse. Mer att man utan överenskommer förväntar sig saker av varandra. TS verkar inte VILLA ta studielån.

Hade de haft en överenskommelse så hade det varit en sak (även om tycker det är helt fel att en man tar så lite ansvar över hemmet), men riktigt så verkar det inte vara.

• gbgumman
    Anonym (kalle korp) skrev 2016-01-22 14:13:08 följande:
    Eh? Var skrev jag att jag trodde det? Den enda som påstått något här är du. Pinsamma människa.

Återigen. TS gör precis allt hemma. Plus pluggar heltid. Plus tar hand om barnet de har tillsammans. Det ger väl en 70-80 timmars arbetsvecka. TS man kan dock betala för allt jobb han slipper göra. Eller anställa en hushållerska och se om det blev billigare.

Om TS man inte längre vill ha det på det vis TS och han tydligen kommit överens om så får han väl hosta fram det innan han börjar stjäla barnets pengar för att slippa betala.
    Ska folk ha betalt av sin partner för jobb man gör hemma. Borde man inte dela på det. Jösses
  • gbgumman
    MASolokvist skrev 2016-01-22 18:47:22 följande:
    Det kan ju också ett smart drag för hela hushållet OM man klarar ekonomin med en lön - att INTE skuldsätta hushållet mer. Med CSN eller andra former av studielån.

Det förutsätter givetvis att man har en samsyn kring vad som är "vårt". Vår ekonomi, vårt hushåll, våra barn, vårt liv och vår framtid.
    Håller helt med. Sker det i samförstånd och ingen tanke på mitt och ditt och att båda hjälper till hemma.
  • gbgumman
    MASolokvist skrev 2016-01-23 10:55:45 följande:
    Personliga, jo. Såklart är studielån knutna till den studerande. Men en utbildning kan också ses som en gemensam investering.
    Det beror givetvis på vilken syn man har på sitt förhållande.

Vårt västerländska individualistiska synsätt är en ond böld, det ser man exempel på i TS. Det finns otaliga trådstarter här på FL där samboskap, äktenskap och andra förhållanden beskrivs som icke-fungerande, just på grund av detta. Du står för ditt och jag för mitt...

Vad är det för vits att leva tillsammans om man inte ser förhållandet som ett gemensamt (livs)projekt?

Jag har själv försörjt en partner under hans studietid. Det såg vi som en klok investering för framtiden. Vi klarade oss på min lön under ett par år, för att sedan i den GEMENSAMMA ekonomin slippa dras med onödiga återbetalningar. Vi gifte oss efter studietiden. Hans studier ledde till mycket goda inkomster, vilket betydde att vårt förhållande genomsyrades av generositet och välstånd.
    Klart det funkar om båda ser det på samma sett. Gör man inte det funkar det inte. Då måste man se till att man kan försörja sig själv. Ingenstans skrivs det att TS och hennes man har någon överenskommelse. Däremot verkar hon känna skuld och tar därför hand om hem och barn. Man kan inte leva ett kärleksfullt liv om parterna står i skuld till veranda på olika sett.
Svar på tråden Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!