Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

HUR svänger man ett varns matvanor till att bli bättre?

Väntar ut dom. Grabben var kinkig och åt inte mycket och var begränsad, de enda grönsakern han åt var gurka och broccoli, avocado åt han också. Ingen frukt (inte kakor, buller eller godis heller).
    Nu äter han nästan allt (kvar på testalistan är inälvsmat och musslor, det tidigare lär han inte få hemma).
    Så från att varit en mycket kinkig och kräsen 6-7-åring är han nu en ung man som äter så gott som allt.

• sextiotalist
    Alexi skrev 2016-01-21 09:54:58 följande:

Grind: varför skulle vi vilja äta makaroner korv och gurka? Vi tycker inte det är särskilt nyttigt...
    Och de får alltid vara med och laga om de vill. Och vi äter middag tillsammans hela familjen de flesta dagar.

Ni kan äta korv och något annat till, barnet får äta makaroner, gurka kan vara en av flera grönsaker.

Dvs det fungerar men man måste tänka ett varv till.
    Som flera skriver, gör inte maten till en kamp, det brukar ytterst sällan fungera (och föräldrarna vinner sällan)
  • sextiotalist
    Alexi skrev 2016-01-21 11:21:34 följande:

Vi har inte gjort maten till en kamp! Men vi vill ju gärna gå åt rätt håll för att ge dem bra vanor, både med kost och motion, sömn och annat.

Genom att föregå som vuxna som bra exempel utan att göra en grej av det. Det är nog det ena tipset jag kan ge.
    Och när det gäller sömnen, ge barnen möjlighet att känna igen sin egen trötthet och acceptera att de är trötta istället för att kämpa emot.

Acceptera också att barn också har olika sömnbehov.
  • sextiotalist
    Alexi skrev 2016-01-21 14:06:18 följande:

Det är liksom inget problem med hennes matintag och vi bråkar inte eller gör en kamp om detta, vi ser ju till att åtminstone delar av middagen passar henne osv. Det är mest att det är tråkigt och näringsfattigt. Vore roligt att kunna gå på lite mer bredd i restauranger, kunna tro på att hon kan äta det som serveras borta utan att behöva ?barnmat?, äta vanlig mat så att man tror att hon får i sig de flesta näringsämnen (nu får hon vitamintillskott) osv. Och jag tänker att när man är sju år borde man kunna börja tänk lite bredare och vara lite mer mottaglig för bredd i matväg. Inte bara äta kött, pommes, makaroner och gurka...

Femåringen är relativt kinkig också hemma för han påverkas nog rätt mycket av hennes kinkighet men på förskolan berömmer de att han äter bra av i princip alla sorter. Det har hon aldrig gjort utan är det pasta med sås, gryta/gratäng osv i skolan så vet jag att hon bara ätit pastan/potatisen, i bästa fall lite morötter och fyllt på med mackor.

Nej, du kan inte förvänta dig att en 7-åring tänker berdare och är mer mottaglig. Är man matkräsen av sig (ja, det brukar vara en medfödd egenskap) så är man mer känslig för smaker och konsistenser och har betydligt svårare att vänja sig vid nya smaker etc.
    Vad jag kan minnas så kom min sons vändning under tonåren, då började det sakta men säkert breddas. Han började testa mer och mer och det sista steget var fisk för ett par år sedan. Nu äter han i princip allt, ärtsoppa, inälvor och musslor är kvar.
  • sextiotalist
    JA77 skrev 2016-01-22 12:30:33 följande:
    Men varför denna fokusering på mat? Så länge barnen växer som de ska, mår som de ska, fungerar i skolan osv, så kommer resten när intresse finns. Ni äter LCHF, det är ju också ett val/bortval av mat. Hur ska ni motivera det för barnen som ni vill ska äta allsidigt?
    Exakt, se på vad barnen äter istället för att se vad det inte äter. Barnet äter ju ändå en hel del, morötter, kött, fisk etc.
    Morötter är väl jättebra att han/hon äter, nyttigt och massor av vitaminer. Min grabb älskade broccoli, visst, det är tjatigt med broccoli till varje måltid, men det är ändå en bra grönsak, bättre att han åt broccoli än inget alls resonerade vi.
Svar på tråden HUR svänger man ett varns matvanor till att bli bättre?