• Anonym (Aaargh!)

Hjälp! Vi har fått löss!

Innan jullovet fick vi en lapp frän skolan att det varit några fall av löss i klassen och att alla skulle vara uppmärksamma. För ca 1,5 veckor sen upptäckte vi att vår son hade löss, och vid närmare inspektion hade även lillebror det.

Vi har tvättat med lusmedel två gåbger, precis som det står att man ska göra (med en veckas mellanrum), och kammat med luskam varenda kväll. Bytt lakan, haft alla gosedjur och kuddar ute i -20 över natten flera gånger.

Hur lång tid tar det innan man blir av med detta egentligen? Igår hittade vi fortfarande pyttesmå kryp. Som typ ägg som håller på att kläckas. Barnen gråter vid kam ingen, och det är bara hemskt. Ska vi behöva raka ev dem håret? :( (Jag har också löss, men jag gråter åtminståne inte när jag kammas.)

• Svar på tråden Hjälp! Vi har fått löss!
  • Anonym (A)

Har ni Nitfree-kammen? Den ska tydligen vara superb då den skär sönder de ägg som finns kvar. Alla säger alltid att det handlar om att kamma, kamma, kamma för att få bort de ägg som överlevt.
    Dottern hade nyligen löss och vi körde 2 omgångar och sen inget mer utöver kammen. Tack och lov inga nya löss.

• Anonym (Aaargh!)
    Anonym (A) skrev 2016-01-21 09:58:55 följande:

Har ni Nitfree-kammen? Den ska tydligen vara superb då den skär sönder de ägg som finns kvar. Alla säger alltid att det handlar om att kamma, kamma, kamma för att få bort de ägg som överlevt.

Dottern hade nyligen löss och vi körde 2 omgångar och sen inget mer utöver kammen. Tack och lov inga nya löss.

Ja, vi skaffade den i förrgår, då jag tyckte att kammen som kom med lusmedlet inte funkade så bra. Den är bättre, men barnen tycker att det hör jätteont med den. :(

Hur låmg yid yog det för er innan allt var borta? Jag tycker vi alltid hittar nåt!
  • Anonym (A)

Vi lusade av en söndag kväll, kammade hela veckan (hade turen att dottern var hos mina päron några av dagarna så min mamma stod också för kammande), lusade av på söndag igen. Kammade lite till och hittills har vi inte sett några återkommande besökare.

..nu kliar det i min skalle igen. Så fort ordet löss nämns så kliar det..

• Anonym (Mamma)

Löss är helt hopplösa att bli av med, det kan ta upp till ett halvår. Strunta i schampot, det finns en lösning som ska vara i håret över natten, den är bättre. Ha i 2-3 nätter på raken (fast det står att man bara ska ha i en natt)

• Butterscotch
    Anonym (Mamma) skrev 2016-01-22 19:07:13 följande:

Löss är helt hopplösa att bli av med, det kan ta upp till ett halvår. Strunta i schampot, det finns en lösning som ska vara i håret över natten, den är bättre. Ha i 2-3 nätter på raken (fast det står att man bara ska ha i en natt)

Ett halvår? Då gör ni i så fall fel med behandlingen och/eller kammar inte ordentligt. Mer troligt är nog att ungarna smittas på nytt i skolan hela tiden.
  • Anonym (Aaargh!)

Tack för era svar. Ett halvår!! Hua! Jag är helt matt efter knappa två veckor!

Men, vi hittade inga löss och inga ägg nu ikväll. Jaa! Hur länge ska vi kamma för säkerhets skull? Vill verkligen inte att en endaste en ska överleva i smyg!

• Bibbidi

Lusmedel tror jag bara dödar de löss som lever, inte de som fortfarande är okläckta. Därför får man kamma, kamma, kamma och kamma lite till! 

Har ni tvättat hans ytterkläder? Kan ju komma därifrån kanske?

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (Aaargh!)
    Bibbidi skrev 2016-01-22 20:29:53 följande:

Lusmedel tror jag bara dödar de löss som lever, inte de som fortfarande är okläckta. Därför får man kamma, kamma, kamma och kamma lite till! 

Har ni tvättat hans ytterkläder? Kan ju komma därifrån kanske?

Vi har kläderna ute i kylan över natten. Det har varit mellan -20 och -30 här. Det borde räcka?

Hur länge tror du man ska fortsätta kamma när man inte hittat nåt? Första kvällen idag då vi inte hittade nåt alls på lillebror. Storebror har vi kammat noll på sen igår.
  • Hot Fuzz

jag säger bara: hendrin once. Min dotter har världens burrigaste hår, som en blond afrofrisyr. Hos henne trivdes lössen som en skock vilda gäster på buffé. Vi kammade lockarna men hon grät och grät (hon är inte ens håröm men tydligen gjorde det ont med just luskammen). Jag införskaffade först ett annat lusmedel, Panderix eller liknande, en lila flaska. Men lössen försvann ej av detta. När vi körde med Hendrin- poff, alla löss och deras ägg spolades ner i avloppet när dotttern duschade. Och det var inte klokt vad löss jäntan hade!! Jag ser nu till att alltid ha 'hendin hemma. Jag går helt enkelt i god för denna.

• Anonym (Jag)

När min son fick löss var det svårt att bli av med detta.Tillslut rakade vi hans hår och vips var problemet borta!Och håret växer ju fort sen.Svårare om man har en dotter med långt hår.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Håller man på ett halvår har man antingen gjort fel eller smittats igen.

Äggen kläcks efter ca 10 dagar, så man måste alltså kamma så länge om kammen inte får bort alla ägg.
    Efter kläckning tar det ca 9 dagar innan den nya lusen kan lägga ägg, så man måste kamma oftare än så tills man är lusfri.

Även om kammen missar äggen så blir man alltså lusfri om man kammar bort alla levande löss 3 gånger med en veckas mellanrum (om man inte blir smittad igen förstås). För att klara sig även om man råkar missa någon lus så är det förmodligen bättre att kamma några gånger i veckan i två veckor, och sedan en gång i veckan om man inte ser någon ny lus. Så länge det finns löss i skolan bör man förmodligen fortsätta kamma en gång i veckan.

Jag glömde skriva att vi använt en elektrisk luskam Robi Comb, som vi är nöjda med. Det ska dock går bra att bli lusfri med en vanlig luskam.

• Anonym (HN)

Jag reklamerade lusmedel som inte fungerade! Linicin. Har man betalat 750kr för 4 flaskor ska de fungera! Tror lusmedel är rena bluffen och kommer aldrig köpa det igen.. Inte det märket iaf. Att ta bort dem för hand/ kam måste ju vara enklast? Svårare med äggen kanske?

Anonym (HN) skrev 2016-01-22 22:38:43 följande:

Att ta bort dem för hand/ kam måste ju vara enklast? Svårare med äggen kanske?

Det gör inte så mycket om kammen missar äggen, men då måste man kamma regelbundet under två veckor. En gång per vecka är minimum, men då måste man vara super-noggrann, så 2-3 gånger per vecka är väl smartast. Passa på när barnen ser på TV.

www.avlusningsdagarna.se/viktigt_luskamma.htm

• Anonym (Aaargh!)
    Anonym (Jag) skrev 2016-01-22 21:58:31 följande:

När min son fick löss var det svårt att bli av med detta.Tillslut rakade vi hans hår och vips var problemet borta!Och håret växer ju fort sen.Svårare om man har en dotter med långt hår.

Jag har en son med långt hår. (Och en med kort, tack och lov. Själv har jag långt och vill heslt inte klippa.) Han gråter och gråter och vägrar låta oss klippa honom. Så jag hoppas på att kunna lösa detta på nåt annat sätt.

Hendrin once ska jag köpa nu. Tack den som tipsade! Och vi ska kamma, kamma och kamma iaf en vecka till. Håller tummarna att lössen håller sig borta nu!
  • Anonym (Aaargh!)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2016-01-22 22:53:18 följande:

Det gör inte så mycket om kammen missar äggen, men då måste man kamma regelbundet under två veckor. En gång per vecka är minimum, men då måste man vara super-noggrann, så 2-3 gånger per vecka är väl smartast. Passa på när barnen ser på TV.

www.avlusningsdagarna.se/viktigt_luskamma.htm

Åh vilken bra länk! Tack!
  • Lusfri

Jag har lyckats bli lusfri genom att föna ihjäl dom rackarna! Föna mycket och länge och kanske kamma samtidigt.

• Anonym (Mamma)
    Butterscotch skrev 2016-01-22 19:44:08 följande:

Ett halvår? Då gör ni i så fall fel med behandlingen och/eller kammar inte ordentligt. Mer troligt är nog att ungarna smittas på nytt i skolan hela tiden.

Fem månader närmare bestämt. Vi kammade två gånger per dag och avlusade med 1-2 veckors mellanrum, min dotter fick ha uppsatt får hela tiden och lånade inte mössor eller kammar av sina klasskamrater ändå blev vi inte av med skiten. Men det var många år sedan nu.
Svar på tråden Hjälp! Vi har fått löss!