Inlägg från: Anonym (Ofrivilligt barnlös 2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ofrivilligt barnlös 2)

Är det okej att fråga barnlösa...

Skulle aldrig fråga någon om varför de inte har barn oavsett om de inte har barn av fri vilja eller inte är det en privatsak.

Jag skulle till exempel aldrig fråga någon som har barn varför den valde bort så mycket för att skaffa barn.. Det är tabu att frågasätta ett barns existens men helt tillåtet att ifrågasätta ett barns icke existens!

Har varit ofrivilligt barnlös i åtta år, idag gravid med första barnet.. Det är förvånansvärt hur många människor som tycker att det är okej att lägga sig i när det kommer till barnfrågan. Både när man inte har barn, när man är gravid och antagligen också sen om hur man är som förälder. Barn är tydligen något som alla har en åsikt om, men om något så många bara borde hålla tyst om och låta paret sköta själva så länge de inte öppnar sig och ber om råd!

Axe skrev 2016-01-22 15:21:16 följande:

Det tog oss 7 år för mig att bli gravid. När någon frågade mig om barn sa jag bara att "jag kan antagligen inte få några barn men vi jobbar på det." Hur svårt kan det vara. Varför tror sig barnlösa sig ha rätt att vara otrevliga för en enkel fråga. Man måste inte vara ärlig om man inte vill men det är ganska fjantigt att bli arg och nästan skälla ut någon som bara ställer en vanlig fråga.

Jag vet hur ledsen man är och hur dåligt man mår av att vara ofrivilligt barnlös men man mår nog bättre om man inte tar ut sin sorg på omgivningen som inte menar något illa.

Problemet ligger i att det inte är en enkel fråga.. Jag svarade samma sak som dig, var aldrig någonsin otrevlig mot någon, när jag kom hem kunde jag gråta i timmar. Är det också rätt, för att folk har rätt att fråga en "enkel" fråga? Rätt att lägga sig i vårt privatliv? Det folk måste fatta är att det inte är en enkel fråga, det är för många en väldigt privat och känslig fråga. Av samma anledning frågar jag aldrig par när det är dags för bröllop osv. När det kommer blir det en rolig överraskning! Efter att ha försökt få barn sedan 2007 är jag äntligen gravid efter Ivf och donation av spermier.. Barnfrågan är för mig det mest privata i vårt liv, ingen har med vår planering av livet att göra!
    Palestrina skrev 2016-01-22 20:18:11 följande:

Jag var faktiskt tvungen att fundera en stund på denna, eftersom jag egentligen tycker att det borde kunna vara okej att fråga, om man gör det på ett vettigt sätt - det finns ju alltid olika sätt att ställa en fråga. Det är i sig inte konstigt att folk funderar över varför människor, som lever i par, inte har barn, eftersom normen är så stark att man ska ha barn. Personligen tycker jag att valet att avstå barn är intressant, och hur ska man få veta något om det om man inte frågar?

Men efter lite övervägande har jag kommit fram till följande: jag tycker att frågan kan vara okej om det är en nära vän, men utesluten bland enbart bekanta. Man kan istället fråga sig själv om det är sannolikt att den här personen verkligen vill påminnas om och prata om sin ofrivilliga barnlöshet i det här ögonblicket, och komma fram till att svaret på frågan antagligen är "nej". Man kan också fråga sig själv om man tror att den här personen hellre skulle vilja vara intressant att prata med av andra orsaker, och komma fram till att svaret på den frågan antagligen är "ja". Så man får helt enkelt lägga band på sin nyfikenhet, och hoppas att ämnet uppstår på något annat sätt.

Verkligen ett bra resonemang! När det gällde vår barnlöshet berättade vi när vi orkade vilket oftast inte var när de nyfikna frågade. Vem har lust att berätta om sina sorger under ett kalas, en trevlig parmiddag, en fest eller liknande och totalt förstöra stämningen!? Vill man inte ha ett känsligt svar ställer man inte en känslig fråga enligt mig! Vi berättade när vi var redo, till alla som frågade svarade vi att vi inte ville ha barn! Efter drygt fyra år slutade de tjata, vissa är trögare än andra!
Svar på tråden Är det okej att fråga barnlösa...