Anonym (kort) skrev 2016-01-29 19:00:00 följande:
menade att barnet kan ringa om man vill prata, såklart ska inte barnet ringa för att rapportera av... missförstod det jag skrev.
Jag förstår det.
Men då jag vet av erfarenhet att en del föräldrar faktiskt förväntar sig avrapportering och tycker det är självklart att barnet VILL ringa varje dag blir det ofta en press på barnet..
Barnet får dåligt samvete av att det faktiskt inte varje dag vill ringa mamma (de fall jag känner till gäller det just mammor).
Jag vet själv när min son semestrar med mormor eller morfar. Han är borta några dagar, ibland en vecka. JAG vill prata med honom varje dag, och jag tänker att han nog vill.. Men så pratar jag med den vuxne han är med och faktum är att han väldigt sällan har behov av att prata med mig. Han skickar dock gärna en smiley genom telefonen, men det är när jag ändå skriver med hans mormor tex.
Så känslan av att han vill prata med mig ligger faktiskt i huvudsak hos mig, inte jos honom.
Min bonusdotter mådde en period väldigt dåligt över att hennes mamma ringde när hon var här. Mamma var ju hemma. Och saknade henne. Och här var hon och hade roligt liksom :/
Samtalen slutade alltid med att bonus grät och mamman trodde att hon ville åka hem - för hon var ju ledsen.. Hon hade väldigt svårt att förstå att det faktiskt var hennes telefonsamtal som gjorde dottern ledsen. Vi fick stoppa alla samtal under en period.. Sedan blev det bättre igen och DOTTERN kunde ringa de gånger HON hade behovet.