• Anonym (Ts)

Namn med rymdtema men som är "normala"?

Jag är gravid och funderar nu på namn. Ville vara anonym för att graviditeten är hemlig tills vidare.

Jag är astronom och vill gärna ha ett namn som hör till rymden. Vill dock inte ha ett för konstigt namn som får alla att haja till och som är för trashigt.

Hoppas verkligen ni har några tips, har redan kollat trådarna här på forumet om namn med rymdtema så behöver ingen länk till det :)

• Svar på tråden Namn med rymdtema men som är "normala"?
  • Anonym (ddfs)
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-22 02:18:25 följande:
    Ja det är svårt att komma på något :) särskilt när jag är så kräsen. Har du träffat någon som heter Andromeda? Visste inte att man kunde heta det.
    Det var nån kvinna i den grekiska mytologin, finns ett antal som heter så i Sverige faktiskt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (ddfs) skrev 2016-01-22 02:22:30 följande:

Det var nån kvinna i den grekiska mytologin, finns ett antal som heter så i Sverige faktiskt.

Intressant. Men hur skulle man reagera om man träffade någon som presenterade sig som Andromeda? Tycker det låter lite konstigt..? Eller jag vet inte. Tack för tipset dock!
  • Anonym (ddfs)
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-22 02:23:36 följande:
    Har redan läst alla trådar som har med detta ämne att göra på FL som jag nämnde i min trådstart :)
    I så fall vet jag inte vad du förväntade dig, rymden har inte direkt överflöd på vanliga svensson-namn.
  • Anonym (Ts)

Kanske får skippa tanken att hitta ett namn med rymdtema. Det enda jag egentligen kan tänka mig (och som ligger i min topplista oavsett anknytning till rymden) är Karla.

• Anonym (ddfs)
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-22 02:24:55 följande:
    Intressant. Men hur skulle man reagera om man träffade någon som presenterade sig som Andromeda? Tycker det låter lite konstigt..? Eller jag vet inte. Tack för tipset dock!
    Jag hade nog blivit förvånad, tycker nog personligen det passar bättre som mellannamn så man slipper konstiga blickar. Men fint är det iaf.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (ddfs) skrev 2016-01-22 02:25:30 följande:

I så fall vet jag inte vad du förväntade dig, rymden har inte direkt överflöd på vanliga svensson-namn.

Förväntade mig egentligen ingenting utan hoppades mer att någon skulle ha ett namn som jag inte ens tänkt på. Men som jag skrev förut, kanske får ge upp tanken på ett "rymdnamn".
  • Anonym (Ts)
    Anonym (ddfs) skrev 2016-01-22 02:26:26 följande:

Jag hade nog blivit förvånad, tycker nog personligen det passar bättre som mellannamn så man slipper konstiga blickar. Men fint är det iaf.

Ja. Både Luna och Andromeda passar verkligen som andranamn. Otroligt fina.
  • Anonym (Ts)

Känns som att det hade varit lättare om jag bodde i ett engelsktalande land. Tycker t ex att dottern i Interstellar har ett fint namn med en fin betydelse men Murphy kan man ju inte heta i Sverige. Det var lite sådana namn jag hade hoppats på antar jag. Fast mer gångbara i Sverige.

• Anonym (Ts)

Carina är för övrigt ett tips som jag inte sett någonstans för den som gillar det namnet.

Svar på tråden Namn med rymdtema men som är "normala"?