Inlägg från: Isabellisen |Visa alla inlägg
  • Isabellisen

VLCD 2016 - Nu kör vi!

Halloj! Jag har gått på vlcd sen 8 januari, idag är min 15:e dag. Jag började på ca 69 i vikt och väger nu ca 67. Målvikten är 63-64. Jag vet inte hur länge jag ska gå på pulver utan tar en dag i taget, så länge jag orkar. Inte mer än en månad till ivf.

Jag går på nutriletts pulver och har också provat nutrilettbaren som är rätt god. Ibland äter jag någon frukt och har också tagit varma koppens soppa som innehåller ca 70-100 kcal.

• Isabellisen

Det är inte helt lätt med vlcd utan kräver sin kvinna eller man. Just nu har jag kommit i en svacka på dag 17 något och drömde inatt om indiskt bröd.

Fördelen med vlcd är dock att den är lätt att följa på så sätt att man behöver inte räkna kalorier t ex. Man vet vad man ska äta. Sen ser man resultat fort vilket ökar motivationen.

Så egentligen gillar jag ju detta sätt att gå ner i vikt och håller man sig bara till kuren då går man ner. Men kräver att man har motivation och är mentalt redo, skulle jag säga.

• Isabellisen

Jag dricker kaffe, te och Coca Cola zero emellanåt när jag får sug. Sen äter bars men de innehåller dubbelt upp än en påse ca 200 kcal.

• Isabellisen

Meriah, du var mig en tuffing! Jag har hållit på ett kort tag men börjar redan fuska. Idag har jag definitivt ätit över kalorigränsen, men börjar efter redan 2 veckor känna mig seg på dieten.

Tidigare har jag också gått på denna och höll ut längre tid, men det var och är en plåga. Eller börjar bli sådär in på vecka 3.

Idag var jag på kurs och det bjöds på semlor. Svårt att stå emot men jag åt två skorpor istället. Suck!

• Isabellisen

Jag hoppas träningen imorgon plussar på förbrukningen till plus, minus, noll.

Just nu har jag gått in i en egen matfri bubbla för att klara det. Inga caféer, restaurangbesök, mindre social samvaro och färre uppehåll i lunchrummet. Ingen mat hemma heller.

Ett besök hos en vän kan vara nog så trevligt men risk för mycket fokus på mat. Så det har blivit jobb och träning och lite shopping istället för mat.

• Isabellisen

Jag har hållit på i ca 3 veckor men har tyvärr blivit mindre taggad de senaste dagarna och tröttnat. Jag har fuskat mycket i ca 3-4 dagar med mat och kaloriintag på ca 1000-1300 per dag.

Träning tycker jag är kul så har varit duktig med att träna var och varannan dag, styrketräning, kondition, pass, spinning.Så känner att det har gett resultat på kort tid. Började på ca 69 kg, vägde tom 71 kg under julen. Nu pendlar jag mellan 65-66 kg och ligger nära min målvikt som är ca 62-64 kg.

Jag är nöjd över resultatet och man kan ju tänka att det skulle vara sporrande. Tyvärr har jag börjat förlora orken med att försaka mat vilket gör att jag står lite mer still än tidigare.

• Isabellisen

Jag hade inga fysiska symptom när jag gick på pulver bortsett från lite trötthet. Det var skönt att slippa utan det svåraste har jag tyckt varit det mentala och att hålla motivationen på topp.

Min metod har varit att gå in i min bubbla och undvika situationer som kan fresta mig, prioritera bort visst socialt liv ett tag och istället lägga krut på träningen.

Då jag har så dålig disciplin har jag varit tvungen att slänga ut all mat i kylen dvs ge bort färsk mat och göra matlådor och frysa ner av annat t.ex. potatis, tomatsås. Men jag bor själv så då har det ju gått.

Sen festat loss på nutriletts bar och cola zero på kvällarna då jag varit mest sugen.

Det har varit viktigt för mig att verkligen tycka pulvret jag äter är gott. Det har gjort det lättare och jag har sett fram emot att äta pulvret och inte tröttnat på det än.

Sen har jag inte lyssnat på någons åsikter om pulverdiet eller bantning. Många har negativ syn på den här metoden och jag har inte tagit några diskussioner om det, bara kört mitt race och lyssnat på min kropp och stoppat vax i öronen om nån säger nåt negativt.

• Isabellisen

Då jag tycker om mat så mycket så har motivation varit en viktig faktor och något jag tänkt mycket på. Utan en stark motivation finns det inte någon mening för mig att börja alls.

Jag har skrivit en lista över alla mina mål, springa vårruset på en bra tid, komma i mina tidigare byxor, komma i mina trosor som egentligen är för små, sluta med min medicin levaxin, lättare bli gravid, ha ett hälsosamt liv, orka mer, få bättre immunförsvar etcetera. Sen har jag en bild på mig själv från när jag sprang tjejmilen, var smal, snabb och leende med tummarna upp. Det har blivit som en målbild i mitt inre som jag tar fram mentalt när det känns trögt.

• Isabellisen

Nu har jag fått magsjuka också, suck! Så därför passar på att skriva lite extra mycket här när jag har ont och är uttråkad.

• Isabellisen

Tack för alla sporrande tankar. Nu är det bara att köra igen. Besviken på mig själv för att jag fuskat och tappat ork men får inte tappa sugen.

Åter till pulver och hårdträning imorgon. Det blir två pass imorgon, ett styrketräningspass på morgonen och ett konditionspass på kvällen. Kämpa och kör hårt allihopa!

• Isabellisen
    McKenzie skrev 2016-02-04 20:49:24 följande:

Nu känns det som att jag har kommit in i en bra rutin med att bara köra flytande. Är dock rädd inför framtida kalas och middagar hos andra.. Känns konstigt att sitta där med en shake och se dum ut! Speciellt såhär i början, efter jag har gått ner 10-15kg kanske folk omkring mig fattar grejen. Dock är det endast min man som vet att jag kör VLCD. Tänkte överraska familjen i maj- typ extreme weightloss ;) Hur gör ni andra på jobbet?

På jobbet kör jag mitt eget race och bryr mig inte så mycket om vad andra säger. Jag tar bara min drink. Jag känner inte att det gör nåt.

Då är det tråkigare i andra sociala sammanhang t ex om kompisar vill gå ut/gå på restaurang och så. Jag vill gärna följa med men känner mig tråkig när jag inte äter i självvalt socialt sammanhang. Mat är ju en del av den sociala gemenskapen. Får försöka köra med cola zero och grönsaker, om jag nu prompt ska ta något att äta.
  • Isabellisen

Jag går inte på strikt diet nu utan blandar upp med vanlig mat för att inte tappa orken. Så intaget blir mer kanske ca 800-1100 per dag. Ser till att träna också och hoppas det ger effekt annars får jag bli striktare. Jag ska träna 7 ggr i veckan, vara ledig torsdagar men träna 2 ggr på fredagar och variera träningen varje dag, ibland styrka och ibland kondition för att minska skaderisken.

Jag har ett tidsmål också och kommer hålla på max 1 månad till. Då jag ska på kryssning och inte vill försaka maten då.

Nuvarande vikt är 65,5, ursprungsvikten är 69 men under julen vägde jag 71. Viktmålet är att ligga på ca 62-64 kg med normalt mat/vätskeintag.

• Isabellisen

Tidsmålet berör striktare matintag, träningen är tänkt att hålla några månader framåt för att få in träningsvanan, till maj och sedan utvärdera om jag har möjlighet att fortsätta beroende på hur kroppen mår och orken.

• Isabellisen

Vad duktiga ni är!

Jag har kommit i 2 gamla jeans jag inte kunnat använda på flera år. De har legat länge i garderoben. Så hade en privat modevisning framför spegeln.

Glad!

• Isabellisen
    McKenzie skrev 2016-02-08 20:32:01 följande:

Välkomna till er nya!

Kul Isabellisen med byxorna-längtar till att kunna ha mina gamla!

Jag dricker också kaffe och the men med en liten skvätt mjölk- vilket jag planerat sedan innan så jag ser det inte som fusk. Annars har jag inte fuskat något och har i dagsläget inga inplanerade fusk heller. Det kommer säkert dyka upp något längst vägen som gör att man fuskar, men förhoppningsvis inte ;)

Funderar en del på hur jag kommer att äta efter jag har nått min målvikt. Förut när jag var smal (52kg) så åt jag knappt. Hade säkert köldkörtelproblem redan då men jag hade inte kollat upp det. Så lösningen var att äta minimalt och vara smal. Men så vill jag egentligen inte leva, jag vill kunna njuta en lördag av en god middag, äta godis ibland, fika med vänner osv. Förmodligen blir det då så att jag pendlar upp några kg, och sedan tar tag i det direkt med ev vlcd periodvis. Hur ser era planer ut?

Ja, det var kul! ; ) Din dag kommer också snart ska du se, då du kommer i dina gamla.

Jag känner mig som en ny människa nu. Tidigare frågade mina elever om jag var gravid och det var ju ganska så drygt. Nu idag sa en elev, du har blivit lätt. Ha! Ha! De kan inte språket riktigt så vet väl inte hur de ska säga det på svenska. Känns jättekul och jag är väldigt mycket piggare och tror också alla värden har blivit bättre.

Så fortsätt kämpa och tänk positivt! Ni är duktiga.
  • Isabellisen
    evelinac skrev 2016-02-13 00:52:27 följande:

Självklart gör jag ju det här för att må bättre och få bättre hälsa men som du säger splittetglitter så är det mest dom andra sakerna man tänker på och det är även dom andra sakerna som ger mig mest motivation till att fortsätta med det här :) Jag är väldigt dålig på att göra saker för min egen skull tyvärr..

Kanske är det så att man mer tänker på hälsan om man redan mår dåligt än om man är frisk och mår bra? Då kanske det är mer fåfänga istället? Jag känner främst att jag vill gå ner några kilon för min hälsa men lite fåfäng är jag ju också.

Jag har gått på levaxin för låg ämnesomsättning och det i sin tur har förvärrat ett annat problem jag har med hälsan, svettkörtelinflammation som blivit värre.

På eget bevåg så slutade jag med Levaxinet och mina besvär med svettkörtelinflammationen blev i princip genast bättre, det är en uppsvullnad under armhålan. Så nu vågar jag ha bh:ar på mig igen utan att det gör ont.

Ja, så för att slippa medicinen och min svettkörtelinflammation så måste jag öka min ämnesomsättning naturligt och motion och viktnedgång har blivit mitt sätt att lyckas med det.

Motion ökar ju ämnesomsättningen och vikten påverkar ju också. Om någon månad ska jag kolla mina värden och se om de ligger inom det normala eller ej. Så uppdaterar er då om det fungerade.
  • Isabellisen

Jag förstår er. Många är väldigt negativa till dieten medan många är positiva till 5:2. Egentligen är det ju samma sak fast 5:2 bara är 2 dagar i veckan och detta är varje dag. Så jag får inte ihop det.

Det är bevisat att fasta / lågt kaloriintag förbättrar hälsan och minskar risken för t ex cancer.

Jag blir så trött på alla människor som vill lägga sig i vad andra äter eller dricker. När jag drack en cola zero häromdagen på jobbet började någon ifrågasätta det förstås. Ja, i så fall är väl inte kaffe heller bra men det är tydligen ok att dricka hur mycket som helst. Live and let live, säger jag.

Det går inte att undvika allt som ev är dåligt och sen när man undviker allt...ja, då är det fel också.

Damn If you do, Damn If you don't

eller

Hur man än vänder sig har man ändan bak.

On man äter för mycket är det fel, om man äter för lite är det fel, om man är tjock är det fel, om man är smal är det fel...orka med alla Svenssons i världen.

• Isabellisen

Så jag tänker så här, Jag vet vad som är rätt för mig och jag vet vad som visats i vetenskapliga studier och jag kommer inte slösa min tid eller energi på att ens ta sådana diskussioner. Då håller jag mentalt händerna över öronen och sjunger lalala för mig själv eller bara tänker ja, vi får väl se.

Killen som kommenterade min cola zero har varit sjuk i veckor så jag vet ivf vem av oss som är starkast och friskast.

• Isabellisen

Bra jobbat och grattis på födelsedagen, Meriah!

Jag har inte varit här på ett tag för har gått ner några kilon och känner mig nöjd med det. Nu ligger jag på ca 66 kilon när jag äter normalt med mat. Jag gick ner till 65 och upp ett kilo när jag började äta. Jättenöjd över ett egentligen litet resultat men betyder mycket för mig. Startade på 69,5 - 70 tror jag om jag minns rätt.

Jag kände att de få kilon jag vill gå ner ytterligare kan jag arbeta med långsamt istället och genom träning och 5:2 diet.

Min mens började bli oregelbunden med mycket träning och lite mat så kände inte att jag ville ha det så. Sen vill jag ju träna så kände att bästa alternativet för min kropp var att börja återgå till normal kost.

Gillar nutrilett emellertid så kör med det ibland ändå istället för vissa måltider och äter och pulvrar som jag känner för.

Lycka till alla och kör hårt!

Svar på tråden VLCD 2016 - Nu kör vi!