• Anonym (Kalori)

Att inte äta fler kalorier än man gör av med...?

Det är ju jättekonstigt. Låt säga att man äter 1500 kcal för att man vill gå ner i vikt. Då ska jag inte äta mer än vad jag gör av med? Ett pass bränner ca 350-500 kalorier, lite promenader o allmänt ca 300 kalorier. Menar man att jag ska bränna upp 1500 kcal? Jag ska inte äta mer än jag gör av med? Då får jag ju äta 800 kcal???

• Svar på tråden Att inte äta fler kalorier än man gör av med...?
  • Thinkpad

Du bränner ju kalorier "automatiskt" också. Hjärtat slär, du andas, tänker, rör lite på dig. Alla har en basförbrukning. Hur mycket beror på vikt, ålder, kön, aktivitet.

• BCH52

Du har också en basalförbränning för att hålla igång din kropp, det skulle du förbränna även om du ligger stilla i sängen.

Här kan du räkna ut din basalförbränning och hur många kalorier du kan äta beroende på fysisk aktivitet.

www.kaloriguiden.se/rakna/kaloriraknare/

• Anonym (Kalori)
    BCH52 skrev 2016-01-22 10:42:56 följande:

Du har också en basalförbränning för att hålla igång din kropp, det skulle du förbränna även om du ligger stilla i sängen.

Här kan du räkna ut din basalförbränning och hur många kalorier du kan äta beroende på fysisk aktivitet.

www.kaloriguiden.se/rakna/kaloriraknare/

Ok, testade. Fick 1887 om jag ligger hemma i sängen hela dagen, typ 2300 om jag rör mig 3-5 ggr i veckan måttligt... Så om jag vill gå ner i vikt ska jag äta t.ex 1887 om jag tränar 3-5 ggr i veckan, måttligt?
  • Anonym (Jag)
    imnotstupidhehe skrev 2016-01-22 11:28:10 följande:
    Ts du ska äta färre! Alltså 1887 kcal - 500 = 1300 något. Du kommer gå ner i vikt då:) jag ligger på 1200 just nu och det är tredje dagen så vi får se hur det går. Kom ihåg räkna, väg och fuska inte för det är så lätt att äta mycket mer än vad man tror. Jag har slutat "smaka" maten etc för jag kunde smaka lite här och där och det bli ju mycket i längden. Lycka till!
    Nä, Du hade haft rätt om TS varit sängliggande. Jag skulle inte rekommendera att äta så lite som 1200. Om du inte är en liggande 70-åring eller så överviktig att du ligger på en speciell klinik. Risken är att man blir hungrig och det blir jojobantning senare när man äntligen får äta igen. Dessutom minskar sannolikt NEAT, som kan vara ett par 100 kcal/dag. NEAT är små rörelser man gör som förbrukar energi utan att man tänker på det använder som tex använda händerna när man pratar, vifta på en fot, hur man rör sig när man lagar mat/klär på sig. Att dessutom äta så man känner sig pigg på träningen gör att man tar i mer och viljan att träna ökar. TS tränar ju vilket är jättebra. Med så lite mat ökar också risken att man inte får i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler och annat som man behöver. Även om man tar piller så behövs antioxidanter för att man ska hålla sig frisk.

TS: Du bör gå ned i vikt på det, alla kroppar är olika så det kan variera. Prova och se om det fungerar för dig. Händer inget på 2 veckor sänk till 1700 eller öka på träningen. Det viktigaste är inte att gå ned snabbt utan ha en kost man kan hålla lång tid.
  • Anonym (Man)

7000 kalorier är ungefär 1 kilo. Så vill du gå ned 1kg på en vecka så måste du ligga 1000 kalorier minus per dag. Och då får du äta cirka 1300 kalorier per dag.

• Anonym (Kalori)
    Anonym (Man) skrev 2016-01-22 19:05:38 följande:

7000 kalorier är ungefär 1 kilo. Så vill du gå ned 1kg på en vecka så måste du ligga 1000 kalorier minus per dag. Och då får du äta cirka 1300 kalorier per dag.

Men Gud, det är ju ingenting ju... :(
  • Anonym (Kalori)
    Anonym (Jag) skrev 2016-01-22 11:43:09 följande:

Nä, Du hade haft rätt om TS varit sängliggande. Jag skulle inte rekommendera att äta så lite som 1200. Om du inte är en liggande 70-åring eller så överviktig att du ligger på en speciell klinik. Risken är att man blir hungrig och det blir jojobantning senare när man äntligen får äta igen. Dessutom minskar sannolikt NEAT, som kan vara ett par 100 kcal/dag. NEAT är små rörelser man gör som förbrukar energi utan att man tänker på det använder som tex använda händerna när man pratar, vifta på en fot, hur man rör sig när man lagar mat/klär på sig. Att dessutom äta så man känner sig pigg på träningen gör att man tar i mer och viljan att träna ökar. TS tränar ju vilket är jättebra. Med så lite mat ökar också risken att man inte får i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler och annat som man behöver. Även om man tar piller så behövs antioxidanter för att man ska hålla sig frisk.

TS: Du bör gå ned i vikt på det, alla kroppar är olika så det kan variera. Prova och se om det fungerar för dig. Händer inget på 2 veckor sänk till 1700 eller öka på träningen. Det viktigaste är inte att gå ned snabbt utan ha en kost man kan hålla lång tid.

Tänker som du... Ja, precis, kan ju vara bra att inte bli extrem... :/ 1700-1800 är ju rätt normalt.
Svar på tråden Att inte äta fler kalorier än man gör av med...?