• Isabelle95

Svenskt vatten gör min hud torr.

Jag har haft torr hud, speciellt i ansiktet och på över armarna, så länge jag kan minnas. Jag har testat många hud produkter, bland annat från apoteket, har testat mjukgörande duschtvål och lotion efter. Har testat att bara tvätta med vatten och ingen tvål på de torraste ställena. Har också testat med baby olja.

Ingenting verkar fungera. Tills jag bodde utomlands i nästan ett halvår. En månad efter att jag åkt dit började den torra huden liksom försvinna och då gjorde jag inget annorlunda. Tvättade med samma produkter osv. Min tanke är att det hade något med vattnet att göra då dom renar vattnet på ett annat sätt där Eller så har det något med klimatet att göra. Men det är inte så troligt eftersom det inte är märkbart annorlunda. (Det har inget med årstider att göra. Är exakt lika torr på vintern som sommaren)

Så fort jag kom tillbaka till sverige igen, blev huden torr.

Är det någon som vet vad detta kan bero på, om min tanke kanske stämmer, Eller om ni har någon annan tanke?

Och är det någon som möjligtvis har något tips på vad jag kan göra? Det är väldigt irriterande med torr hud eftersom det kliar som bara den, men jag vet att det inte är eksem iallafall.

• Svar på tråden Svenskt vatten gör min hud torr.
  • Anonym (Safeterty)

Sätter en peng på luftfuktigheten, dvs klimat.

Vart är utomlands?

• Lena

Det kan vara vattnet iaf om du bor i ett område med hårt vatten. Var bor du?

• BCH52

Jag gissar också på hårt vatten, vi bor i ett område med normalhårt vatten, ligger på 8 dH. Under sommaren bor vi i ett område med mycket mjukt vatten från egen brunn, 1 dH. Jag upplever att både hår och hud blir annorlunda efter några veckor där.

Kolla om du kan sätta in en avhärdare i badrummet för att få ner hårdheten just där.

• Kendra

Samma för mig. Alltid haft supertorr hud men sen jag flyttade till Spanien för 7 år sedan är torrheten borta. Får torr hud igen när jag är hemma i Sverige.

• Isabelle95
    Anonym (Safeterty) skrev 2016-01-22 11:56:32 följande:

Sätter en peng på luftfuktigheten, dvs klimat.

Vart är utomlands?

Jag var i Seoul i Korea.
  • Isabelle95
    Lena skrev 2016-01-22 12:04:10 följande:

Det kan vara vattnet iaf om du bor i ett område med hårt vatten. Var bor du?

Jag bor i Söderköping, Östergötland.

Jag vet inte riktigt vad som menas med hårt vatten och mjukt vatten. Men jag är inte helknas om jag tippar på vattnet då?
  • Isabelle95
    Kendra skrev 2016-01-22 13:36:57 följande:

Samma för mig. Alltid haft supertorr hud men sen jag flyttade till Spanien för 7 år sedan är torrheten borta. Får torr hud igen när jag är hemma i Sverige.

Skönt att jag inte är den enda som är med om detta men supertrist med torr hud. det ser ju förjävligt ut på sommaren om man vill gå runt med linne Eller kortärmat :(
  • Peddan

Har också det problemet. Tror att det är klimatet här för på sommaren är det inte så illa eller i varmare länder, luften blir torr på vintern.

• Nyfikna72

Garanterat klimatet. Det är inte för inte man srekommenderar svåra psoriasisfall till varmare länder för att de ska få hämta andan lite.

• Lena

Hårt vatten betyder mer mineraler i vattnet. Jag tror Norrköping har halvhårt

• felix le chat

Korea är känt för sitt välsmakande och livgivande vatten.

Nej seriöst, högre luftfuktighet är huvudorsaken.

• Anonym (Temperatur)

Temperaturen på vattnet spelar roll också...

• flygrl

Svenskt kranvatten e nog av hög kvalité om man jämför internationellt :) Rent och smakar bra till skillnad från många andra länder där man får köpa sitt dricksvatten separat.

Jag tror som flera andra att det e torra svenska klimatet som torkar ut huden. Luften i Sverige e väldigt torr. Särskilt på vintern.
    När jag hälsar på släkt i föräldrarnas ursprungs land slås jag av hur fuktig luften e (tropiskt klimat). Håret måste skötas på annat sätt och när man tvättat kläder e det som dom aldrig vill torka. Såna där mini stötar av statisk elektricitet får man aldrig och de beror på luftfuktigheten med.

Men det räcker och komma typ ner till Tyskland, Österrike, Belgien här i Europa för och märka av luften e fuktigare än i Sverige.
    Tips mot torr hud e shea butter (oraffinerad ffs!). Vanlig olivolja e också väldigt bra :)

• Isabelle95

Tack för alla svar ska testa mig runt och se om jag hittar något som passar mig.

Kan bastu fungera om man bastar regelbundet?

Jag brukar basta lite när jag är på gymmet och då tycker jag mig känna en viss skillnad, tillfälligt iallafall. Det torra brukar komma tillbaka dagen efter.

• Harmagedon

För mig spelar det stor roll om vattnet är mjukt eller hårt. Bor i Stockholm med rejält hårt vatten och är grymt torr. Räcker med en vecka i Värmland med mjukt Vänernvatten för att märka stor skillnad. Håret mår också bättre med mjukt vatten. Borde verkligen fundera på att få till någon avhärdning hemma...

• Tribute

Vattnet kan absolut spela stor roll. I min stad (Sundsvall) har vi mjukt vatten (4 på skalan). Det vattnet fungerar rätt bra med min hud men jag blir något torr, precis som jag vill.

Då jag är hemma hos mina föräldrar som har egen brunn med mjukast vatten, eller möjligen att det innehåller någotsom vattnet här saknar, så blir jag alltid glansig på huden av att tvätta mig och håret och hårbottnen känns nästan fett direkt efter dusch. Tycker att det är skitäckligt eftersom jag är van att ha ganska fettfattig hy och torrt hår.

• Mortita

Hm. Östergötland har väl mjukt vatten? (Hårt vatten är fö vatten med mycket kalk.)

Olika mineraler i vattnet kan nog påverka hur aggressiv tvål är mot huden. Kalk "äter" ju upp tvål och tvättmedel vilket gör att man måste öka dosen.

Ett tips, som du kanske redan gör - ursäkta i så fall, är att inte använda tvål annat än på de kroppsdelar där det är absolut nödvändigt. Det skonar och tro mig, ingen märker något.

Undvik varmt vatten, men det vet du säkert också redan!

Svar på tråden Svenskt vatten gör min hud torr.