• Anonym (Sjukskriven)

Sjukskriven utan ersättning

Om man är sjukskriven av läkare men får avslag av på ersättning från försäkringskassan, gäller ändå sjukskrivningen gentemot arbetsgivaren?

• Svar på tråden Sjukskriven utan ersättning
  • Jesper f

Det beror ju lite på varför ditt sjukintyg inte är giltigt.. Vad AG gör dom första 14 dagarna är i princip Försäkringskassans "jobb", iom sjuklöneansvaret - SEN lyfts man vidare till Försäkringskassan. Men det är klart, har du ett sjukintyg som är konstaterat origiktig redan innan dag 14, då har du trassel iom att du faller utanför ramen i sjuklönelagen - för det är den som styr... Nu kan man ha "tur" och ha en "snäll" AG som av olika anledningar inte tar notis, eller inte hinner med pappersarbete så dom upptäcker det. Men rent tekniskt, uppfyller inte Sjukintyget FK:ans standard för att bli godkännt, har AG heller inte någon skylldighet att betala dig sjuklön. Så svaret är att det beror lite på din situation och vad som hänt på vägen.

• Anonym (ja)
    Jesper f skrev 2016-01-22 14:27:40 följande:

Det beror ju lite på varför ditt sjukintyg inte är giltigt.. Vad AG gör dom första 14 dagarna är i princip Försäkringskassans "jobb", iom sjuklöneansvaret - SEN lyfts man vidare till Försäkringskassan. Men det är klart, har du ett sjukintyg som är konstaterat origiktig redan innan dag 14, då har du trassel iom att du faller utanför ramen i sjuklönelagen - för det är den som styr... Nu kan man ha "tur" och ha en "snäll" AG som av olika anledningar inte tar notis, eller inte hinner med pappersarbete så dom upptäcker det. Men rent tekniskt, uppfyller inte Sjukintyget FK:ans standard för att bli godkännt, har AG heller inte någon skylldighet att betala dig sjuklön. Så svaret är att det beror lite på din situation och vad som hänt på vägen.

Att vara "sjuk" är relativt. Man kan vara sjuk utan att uppfylla kriterierna för vad försäkringskassan anser vara nog "sjukt" för att berättiga till sjukersättning.

Försäkringskassan är i princip ett försäkringsbolag. Enda skillnaden är att den är allmän och inte privat. Försäkringsbolag har kriterier som den försäkrade måste uppfylla för att få ut ersättning (enligt villkoren).

Som ett exempel. Det är inte säkert ett barn får ut ersättning för en adhd. Allt beror på vad försäkringsvillkoren säger. Men oavsett har ju barnet sin funktionsnedsättning.

Samma sak med försäkringskassan. En sjukförsäkrad har bara rätt till sjukersättning ett visst antal dagar. När de dagarna använts är den försäkrade inte längre "sjuk" i försäkringskassans ögon men kan trots det vara hur sjuk som helst i verkligheten.
  • Anonym (Sjukskriven)

I mitt fall är det så att jag varit sjukskriven ett år och FK har godkänt det tills nu men nu vill de dra in sjukpenningen trots att jag nu är på väg tillbaka och jobbar 50%.

Men jag tänker att även om jag inte får sjukpenning så gäller min sjukskrivning mot arbetsgivaren?

• Långbenopluto
    Anonym (Sjukskriven) skrev 2016-01-22 14:43:02 följande:

I mitt fall är det så att jag varit sjukskriven ett år och FK har godkänt det tills nu men nu vill de dra in sjukpenningen trots att jag nu är på väg tillbaka och jobbar 50%.

Men jag tänker att även om jag inte får sjukpenning så gäller min sjukskrivning mot arbetsgivaren?

Varför drar dom in den? Kan du inte be din läkare om ett bättre intyg?

Om du inte går tillbaka till full arbete så kommer du tappa din SGI.... och det vill du inte göra.
Svar på tråden Sjukskriven utan ersättning