Usch vad jag blir ledsen. Jag har två katter som börjar komma lite till åren. De har ibland varit sjuka till och från och nu när de börjar bli äldre försöker jag börja förbereda mig mentalt på att det kommer att komma en dag då de inte längre kommer att leva. Häromdagen blev den ena katten riktigt dålig och då fick jag börja fundera på att om han inte blir bättre så kanske det ändå är dags, och för mig är det fruktansvärt att tänka. Tårarna börjar rinna bara jag tänker på att han kanske inte finnas längre, alltså nu när det är en verklig tanke att det faktiskt snart kan bli så. Och så började jag tänka på min mormor som är rätt gammal och dålig och som inom några år förmodligen inte heller kommer att finnas, och då insåg jag att jag blev inte alls lika ledsen av den tanken som om mina katter. Nu blev min katt okej igen, men tankarna finns ju hela tiden där att de är gamla och kanske är deras tid snart inne. Jag har haft dem hela mitt vuxna liv, i många år. De har följt med mig genom separationer, sorger, glädje, nystarter och allt möjligt. De har alltid varit där med en tass och en tung varm kropp som spinner högt av kärlek. Det där när folk inte fattar hur man kan älska ett djur måste leva fattiga och inskränkta liv.
Den ena av mina var dålig för 1,5 år sedan och fick ligga inne hos veterinären flera dagar innan jag visste om han skulle överleva och det har varit bland det värsta jag har varit med om. Under den perioden pratade mina arbetskamrater om att "men det är ju bara en katt" och jag blev så himla ledsen. Sedan sa en annan till mig att man inte kan jämföra sorg och det stämmer ju.
Jag ville bara säga att jag förstår dig precis och hoppas att du lär dig leva med sorgen. De små liven har ju ändå skänkt så mycket glädje under deras livstid och det sämsta med husdjur är ju att man överlever dem och får stå kvar i sorgen efter dem.