Inlägg från: Anonym (suck..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (suck..)

Fel färg hos frisören!!!

För andra gången har jag betalat dyra pengar hos frisören för att jag var rädd att det skulle bli fel om jag färgade själv. Jag som har en mellanbrun hårfärg vill ha en kall ljusbrun/mörkblond. Båda gångerna kommer jag hem som en jävla morot! Hur fixar jag det själv?

• Svar på tråden Fel färg hos frisören!!!
  • Anonym (suck..)

Den första kan jag inte gå tillbaka till för det ligger i en annan stad som jag inte kommer att åka till på länge. Men nu efter den andra har jag tappat förtroendet för frisörer och har inget hopp om att de kommer att fixa det här så ni som färgar hemma hur gör ni för att få en brunett till kall mörkblond?

• Anonym (suck..)
    Anonym (Nej) skrev 2016-01-23 08:37:53 följande:
    Detta ovanför rekomenderas verkligen inte.
    1. Silvershampo på ett orange hår fungerar inte.
    2. vill du bli en kall ljusbrun och ska hålla på att mixtra med blekning så kommer du för det första bli ännu mer gulorange plus att du kanske inte har så mycket hår kvar i slutändan.
    3. Inte ens ett proffs skulle få till en snygg kall ljusbrun med hemmafärger.
    4. Var inte så jävla snål nästa gång så att du väljer de billiga frisörerna. Då får du faktiskt skylla dig själv. Ett proffs skulle inte släppa iväg dig med fel färg.
    Exakt vad är snålt? Hur mycket ska det kosta för att inte vara "billigt"?
  • Anonym (suck..)
    Anonym (Blond) skrev 2016-01-23 09:01:00 följande:

Jag är brunett egentligen och har en kall blond, först blekte de och sen gjordes någon slags neutralisering av de röda tonerna. Sen fick jag rådet att köra med silverschampo för att hålla detta. Att få samma resultat hemma är typ omöjligt. Men min frisör var ärlig och sa att det är svårt att få ett bra resultat utifrån min naturliga hårfärg, men att vi kunde försöka. Om jag blev missnöjd skulle hon fixa till en färg jag kunde leva med. Du skulle valt en bättre frisör, tydligen. Var du noga med att visa vilken förg du ville ha?

Funkade silverschampo på dig?
  • Anonym (suck..)
    Anonym (Nej) skrev 2016-01-23 14:52:18 följande:
    då är du väl ännu en av de som bara gått till billiga frisörer. 
    Nej det går inte att få bort röda pigment med silvershampo oavsett hårtyp. 
    Det är ren fakta. orange dämpas med BLÅA pigment. Rött dämpas med gröna pigment och Silvershampo är LILA pigment och dämpar GULT.
    Att uttala sig att ALLA brunetter ser onaturliga ut i blont hår är också okunnigt och inskränkt. Det handlar om vad man har för nyanser och vad för nyans av blond man väljer. Naturligt Blonda kan också se fejk ut i en fejk blond färg. 
    Vart hittar man schampo med blåa pigment?
  • Anonym (suck..)
    Anonym (Frisören) skrev 2016-01-23 22:40:51 följande:

Man kan aldrig enbart bleka fram en snygg blond färg. Det behövs pigment som neutraliserar dom orangea eller gula pigmenten som alltid dyker upp efter blekning.

Silverschampo fungerar på platinablont hår med lite gula pigment, men det blir dock inte lika snyggt som om man skulle göra en nyansering av håret.

Jag skulle rekommendera dig att gå till en salong som kontinuerligt utbildar sig.

Du bör inte fixa det själv utan du går till en salong och ber om en nyansering som ger dig ett kallt resultat, det är inte så dyrt. Nu vet jag inte hur ditt hår ser ut men om det bara är nyansen som är fel så är det lätt fixat. Gå runt till många salonger och be om pris och råd. Det är enkelt fixat, du behöver bara hitta rätt frisör. Jag hade fixat det på ett kick, älskar såna "projekt".

Tack! Nyansering är det en toning eller permanent färg? Eller ngt annat?
  • Anonym (suck..)
    Anonym (Frisören) skrev 2016-01-24 22:47:40 följande:
    Eftersom du har långt hår så kan det blir en lite dyrare process. Det du måste tänka på att inte gå till en drop-in salong där dom måste behandla många kunder per dag för att gå runt. Du behöver många tunna slingor och en bra nyansering efteråt, med rätt teknik på slingor behöver du sen inte fixa utväxten mer än var 4-6 månad. Det enda du behöver göra är klippa topparna och lägga in en nyansering var 5:e vecka. Du behöver inte klippa om du inte vill såklart.

Gå till många salonger, fråga pris, hur dom tänkte göra, se hur det ser ut på salongen (är det fräscht, stressigt, stökigt, trevligt osv). En passionerad frisör tar sitt arbete på allvar och det ser till att ha en proffesionell arbetsmiljö.

Säger dom något annat än många tunna slingor och en nyansering, gå vidare! Fråga även om dom gör en ny nyansering om färgen inte blir tillräckligt kall.

Fråga hur ofta du behöver slinga utväxten.

Ge det tid att hitta en bra salong och frisör, det kommer att spara dig mycket pengar i slutändan!

Ett annat tips, ser du en tjej med snyggt hår på stan, fråga var hon går.
    Anonym (suck..) skrev 2016-01-24 01:13:51 följande:

Tack! Nyansering är det en toning eller permanent färg? Eller ngt annat?

En nyansering sitter 6-8 veckor :)
    Då är det en vanlig toning alltså. Kan man inte lika gärna göra en själv då. Typ Goldwells skumtoning i silvernyans? Min hårfärg nu är ungefär såhär:

Svar på tråden Fel färg hos frisören!!!