• Anonym (Post)

Postförskott och leverans

Beställde precis ett smycke och valde att betala via förskottsbetalning, dvs att man betalar när varan hämtas ut eller levereras. Problemet är att jag jobbar vardagar, vad händer om brevbäraren skulle plinga på och ingen öppnar? Det är ändå ett smycke, bor brevbäraren ha tillgång till det? För när man väljer Postförskottsbetalning står det att varan "hämtas ut eller levereras". Någon som har lite erfarenhet av detta och kan klargöra det för mig?

Tack

• Svar på tråden Postförskott och leverans
  • Eleonor01

Du får inte det utkört. Du får hämta det på närmaste utlämningsställe typ nån affär eller dylikt

• Anonym (Post)
    Eleonor01 skrev 2016-01-22 22:29:57 följande:

Du får inte det utkört. Du får hämta det på närmaste utlämningsställe typ nån affär eller dylikt

Är du säker? För det står "Levereras eller hämtas ut"...eller menar dom kanske samma sak? För jag tolkar "levereras" som i att levereras hem.
  • micromat

Jag gissar på att du får hämta ut och betala det på utlämningsställe. Dvs ingen hemleverans.

• Eleonor01
    Anonym (Post) skrev 2016-01-22 22:33:14 följande:
    Är du säker? För det står "Levereras eller hämtas ut"...eller menar dom kanske samma sak? För jag tolkar "levereras" som i att levereras hem.
    Eftersom du ska betala den så kommer Du få Hämta ut den. Brevbäraren hanterar inga betalningar
  • Aniiee

Kanske har de täckt up för lantbrevbärare som KAN ha utkörning av postförskott, som man betalar till brevbäraren. Med det är bara om du bor rejält otillgängligt och har svårt att ta dig in till samhället (min gammelfaster har/bor så.)

Men om du inte bor typ på kalfjället så får du masa dig iväg och hämta paketet på ett utlämningsställe och betala där.

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Anonym (hm)

Garanterat hamnar paketet på utlämningsställe typ kiosk med bra öppettider eller med lantbrevbärare. Smycken av värde måste ju kvitteras. Ibland har budfirmorna utkörning men om ingen är hemma när de kommer får du ett meddelande om var du kan hämta paketet i närheten om du ej är hemma.

• Anonym (Post)

Tack för era svar.

Smycket är ju inte SÅ värt som i tusenlappar. 600kr kostar den, men de äkta silver så :P

• Anonym (Realist)

För postförskott lämnas aldrig varan ut innan du har betalat. Som övriga har skrivit är det lapp i lådan och hämtning på utlämningsställe som gäller om du inte bor avsides och har lantbrevbärare.

Svar på tråden Postförskott och leverans