• Anonym (Ts)

Avsluta visstidsanställning i förtid, går det?

Som rubriken lyder. Kan man avsluta en visstidsanställning i förtid och i så fall - hur lång uppsägningstid har man?

Har precis gått med i facket så jag får ingen hjälp därifrån de första 3 månaderna.

Hjälp....

• Svar på tråden Avsluta visstidsanställning i förtid, går det?
  • Anonym (Ida)

Det är ju det facket är till för!! Kontakta dem igen!

• Anonym (Fd fackligt ombud)

Du har två veckors uppsägningstid på en visstidsanställning.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Fd fackligt ombud) skrev 2016-01-23 08:01:40 följande:

Du har två veckors uppsägningstid på en visstidsanställning.

Åh tack! Gäller det på alla visstidsanställningar? Det finns kollektivavtal tror jag, kan det förändra något?

Jag är med i Unionen.
  • Anonym (Ts)
    nevermind skrev 2016-01-23 07:49:56 följande:

Får ingen hjälp av facket?? Jag fick det direkt.

Jag har inte kontaktat dem, men det står såhär i mailet:

" För att kunna företräda dig med förhandlingshjälp på arbetsplatsen krävs att du varit medlem i Unionen i tre månader."

Jag har inte heller pratat med min chef än, men vill veta mina rättigheter innan jag eventuellt tar det samtalet.

Jag trivs på mitt jobb och vill inte förstöra för mina arbetskamrater genom att sluta innan dem hittat och lärt upp en ny lite grann iaf.

Vi kan inte ens vara sjuka en dag, ej heller ha semester pga att ingen annan kan jobbet.

Så det är en balansgång, men måste tänka på vad som är bäst för mig och jag vill verkligen ha det nya jobbet.
  • Anonym (Fd fackligt ombud)

Ja det skulle jag säga att det gör. När jag arbetade inom unionen hade jag 2 veckor på min visstid. Säg upp dig och gå, det är upp till arbetsgivaren att lösa deras situation.

• Lena

Förhandlingshjälp är inte samma sak som att svara på en för dem enkel fråga om regler.

• Anonym (Ts)
    Lena skrev 2016-01-23 08:49:32 följande:

Förhandlingshjälp är inte samma sak som att svara på en för dem enkel fråga om regler.

Ok tack. Jag har ju ingen tvist med arbetsgivaren så det borde stämma.
  • Anonym (Avtal)

Vad står det i ditt anställningsavtal? Det borde stå att du är visstidsanställd mellan datum 1 och datum 2, sen kan det stå "mellan datum 1 och som längst till datum 2", uppsägningstid bör anges.

• KaSaM

Visstidsanställningar kan ofta som regel dessvärre vara utan uppsägningstid, just för att den redan har ett slutdatum bestämt. För att veta exakt vad som gäller, hör med personalkontoret eller lönekontoret, även de brukar veta. Om inte du vill gå direkt till din chef och fråga rakt ut givetvis.

Svar på tråden Avsluta visstidsanställning i förtid, går det?