• Äldre 23 Jan 12:30
    8998 visningar
    16 svar
    16
    8998

    6 sitsig bil

    Väntar nu mitt fjärde barn och måste nu byta bil så vi alla 6 får plats. Varannan vecka kommer vi bara ha två barn, då de två äldsta har en annan pappa. Så nu vet jag inte vilken bil vi ska ha. Vill helst inte ha en minibuss eller nåt annat stort schabrak. Känns väldigt onödigt då vi bara är fyra som åker varannan vecka. Någon som vet någon bra 6 sitsig bil som inte är så stor, och som rymmer en barnvagn samtidigt?
    Det är bara en av oss som har körkort också så att ha en liten bil kvar, och köpa en större som används varannan vecka blir ju dyrt. Två bilar på ett körkort liksom.
    Tar gärna emot alla tips och idéer!

  • Svar på tråden 6 sitsig bil
  • Äldre 23 Jan 12:43
    #1

    Ford s-max, Volkswagen sharan/ford falaxy/ SEAT alhambra

  • Äldre 23 Jan 13:27
    #2

    Volvo XC90

  • Äldre 23 Jan 15:22
    #3

    Har ni själva dessa bilar, eller haft? Tänkte om ni har erfarenhet av dom? Tänker också att man sitter så långt bak i vissa, väldigt nära bakluckan liksom, är det säkert att sitta där?
    Har kollat lite på den där Volvon innan men de är ju så fasligt dyra är det värsta.

  • Äldre 23 Jan 15:31
    #4
    Sommarmalva skrev 2016-01-23 15:22:55 följande:

    Har ni själva dessa bilar, eller haft? Tänkte om ni har erfarenhet av dom? Tänker också att man sitter så långt bak i vissa, väldigt nära bakluckan liksom, är det säkert att sitta där?
    Har kollat lite på den där Volvon innan men de är ju så fasligt dyra är det värsta.


    om du vill ha 6 säten men inte sitta långt bak så får du väl köpa en Fiat Multipla
  • Äldre 23 Jan 15:32
    #5

    Såna bilar finns inte som är sexsitsiga, inte så stora och rymmer en barnvagn.....Då blir det ju typ en minibuss eller vad man ska kalla dem typ sharan/galaxy som nån redan nämnt. En sån har vi men inte ens dom är rymliga på det viset. Med alla säten i så får man rum med en rad pappkassar där bak eller en enkel ihopfällbar barnvagn utan hjul bak. Är man bara sex och tar ur en stol så får man ju in lite mer.

  • Äldre 23 Jan 15:43
    #6
    Sommarmalva skrev 2016-01-23 12:30:51 följande:

    Väntar nu mitt fjärde barn och måste nu byta bil så vi alla 6 får plats. Varannan vecka kommer vi bara ha två barn, då de två äldsta har en annan pappa. Så nu vet jag inte vilken bil vi ska ha. Vill helst inte ha en minibuss eller nåt annat stort schabrak. Känns väldigt onödigt då vi bara är fyra som åker varannan vecka. Någon som vet någon bra 6 sitsig bil som inte är så stor, och som rymmer en barnvagn samtidigt?
    Det är bara en av oss som har körkort också så att ha en liten bil kvar, och köpa en större som används varannan vecka blir ju dyrt. Två bilar på ett körkort liksom.
    Tar gärna emot alla tips och idéer!


    Vi har provat en hel del 7-sitsiga bilar.
    Den vi hittills tycker är bäst är santa fe (houndai kanske det stavas?) har man sex säten uppe så får vår Emmaljunga city cross plats där det sjätte sätet ska vara.
  • Anonym 111
    Äldre 23 Jan 15:51
    #7

    VW Caddy Life

    De dagar ni inte behöver baksäte har ni enormt bagage. Bilen är liten och smidig, men görs lätt om till praktisk lastbil när man fäller sätena.

  • Äldre 23 Jan 17:53
    #8

    Vi har haft sharan, va bra till fyra barn men inte till fem, blev för litet bagage då, med ena stolen bak uppfälld va det bra bagage däremot.

    Va ändå en bra o vettig bil som höll o va lättkörd o lätt parkerad i jämförelse med Ford windstar o VW caravelle

  • Äldre 23 Jan 22:43
    #9
    Mika86 skrev 2016-01-23 17:53:59 följande:

    Vi har haft sharan, va bra till fyra barn men inte till fem, blev för litet bagage då, med ena stolen bak uppfälld va det bra bagage däremot.

    Va ändå en bra o vettig bil som höll o va lättkörd o lätt parkerad i jämförelse med Ford windstar o VW caravelle


    Är det som ett extrasäte man fäller upp? Är det samma komfort på det som de ordinarie? Fick ni plats med en barnvagn med ett säte nedfällt?
  • Äldre 23 Jan 22:45
    #10
    Nyfikna72 skrev 2016-01-23 15:32:59 följande:

    Såna bilar finns inte som är sexsitsiga, inte så stora och rymmer en barnvagn.....Då blir det ju typ en minibuss eller vad man ska kalla dem typ sharan/galaxy som nån redan nämnt. En sån har vi men inte ens dom är rymliga på det viset. Med alla säten i så får man rum med en rad pappkassar där bak eller en enkel ihopfällbar barnvagn utan hjul bak. Är man bara sex och tar ur en stol så får man ju in lite mer.


    Fast typ en sharan skulle jag kunna tänka mig, storleksmässigt, det är typ 8-9 snitsiga som jag tycker är minibussar. Vill inte känna mig som familjen annorlunda bara för att jag har fyra barn har ni haft sharan? Om man har 6 säten uppe, får en barnvagn plats då?
  • Äldre 24 Jan 08:20
    #11
    Sommarmalva skrev 2016-01-23 22:43:10 följande:

    Är det som ett extrasäte man fäller upp? Är det samma komfort på det som de ordinarie? Fick ni plats med en barnvagn med ett säte nedfällt?


    Alla säte är separata o alla säte är likadana, längst bak är två säte, med båda uppfällda är bagaget större än volvos största bagage.

    Med ena sätet uppfällt så va det inga problem med vagn o handling, värre när man använder alla säten.

    Den känns ändå som en vanlig personbil, vi hade en lite äldre med vanliga dörrar men de nyare ha skjutdörrar vilket är superbra
  • Äldre 24 Jan 16:25
    #12
    Mika86 skrev 2016-01-24 08:20:44 följande:
    Alla säte är separata o alla säte är likadana, längst bak är två säte, med båda uppfällda är bagaget större än volvos största bagage.

    Med ena sätet uppfällt så va det inga problem med vagn o handling, värre när man använder alla säten.

    Den känns ändå som en vanlig personbil, vi hade en lite äldre med vanliga dörrar men de nyare ha skjutdörrar vilket är superbra
    Låter ju jättebra! Får kolla upp detta. Eftersom vi köper begagnat så får vi kolla i tid när det dyker upp någon.
  • Pentra
    Äldre 24 Jan 16:35
    #13

    En Tesla skulle kanske passa då. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Äldre 25 Jan 12:08
    #14

    Vi har en Toyota verso till våra tre barn. Den är en liten sjusitsare, när vi har extra passagerare, mkt bagage etc löser vi utrymmesproblemet genom att lägga bebisen i en babyzen yoyo - en extremt liten, smidig vagn som blir stor som en ryggsäck när den viks ihop!

  • Äldre 25 Jan 12:13
    #15

    Volkswagen touran

    Peugeot 307

    Mazda 5

    Peugeoten är en vanlig kombi men finns att få med 7 säten, de andra två är lite större.

    Vi planerar att köpa en touran så snart vi hittar rätt

  • Äldre 25 Jan 13:01
    #16

    Fiat freemont har vi kollat på, den är lite sportig och har 7 säten. Det är ju inte mycket bagage kvar om alla säten är nerfällda men om man är 6 st så kan man ju fälla upp ett o får ganska mycket plats för handling vagn osv.

Svar på tråden 6 sitsig bil