• hurtänktedunu

Skulle ni vänta?

Jag befinner mig i en lite dum situation och undrar hur ni skulle göra.
    Vi har 1 barn idag som fyller 2 i sommar. vi vill ha en till. Gärna ca 3 år emellan +/- några månader om det går så klart.
    Men vi har även vart inne på att vänta för att kunna renovera mer på huset innan.

Så min fråga. skulle ni kunna vänta med barn om ni längtade efter ett till endast på grund av att hinna spara mer pengar och renovera mer?
    Huset är inte i akut behov utav renovering utan handlar bara om personlig stil och byte av tapeter och liknande.

Som läget är idag har vi inga problem ekonomiskt då båda har jobb.
    Jag vet inte riktigt om det är försvarbart att vänta egentligen. Man vet ju aldrig vad som händer i morgon och att skjuta på barn för att man vill ha "mer" känns inte heller helt vettigt.

hur skulle ni resoner? För vi planerar att ha renoverat alla sovrum samt hall och vardagsrum innan sommare. ena toaletten är gammal men fräsch, andra toaletten är renoverad 2011. köket ska in nytt men är inget man kan klaga på alls med vitvaror från 2011.
    Och vi planerar att börja bebisverkstaden då till sommaren.

• Svar på tråden Skulle ni vänta?
  • Tecum

Ni kan väl göra barn och renovera samtidigt till sommaren, ni ligger väl inte i sängen hela dagarna... Och man måste inte renovera varje år.

Och varför ska ni renovera i ett kök med vitvaror från 2011, det låter som slöseri med resurser?

• hurtänktedunu
    Tecum skrev 2016-01-23 17:17:46 följande:

Ni kan väl göra barn och renovera samtidigt till sommaren, ni ligger väl inte i sängen hela dagarna... Och man måste inte renovera varje år.

Och varför ska ni renovera i ett kök med vitvaror från 2011, det låter som slöseri med resurser?

haha ja så klart. det är mer en pengafråga som så. Är så mycket vi vill göra och är jag mammaledig blir det ju mindre pengar och mindre tid att göra det på. Men som sagt det känns som en dum anledning att byta.

Haha jo jag håller med. när man hör det så. Men förvaringsmöjligheterna är typ lika med noll i vårt kök. inget skafferi och väldigt få skåp och det är bara kyl, frys och spis som är 2011. Men själva köket är äldre och även om det funkar så behöver vi göra om det en del för att få den plats vi behöver. Det har varit lite målet med hela vårt hus för det har varit lika i hela huset. Så garderober  har vart prio det med. Men som sagt vi behöver platsen. men det spelar egentligen ingen roll som så för vi kommer ändå inte ha råd att göra det i år.

Samtidigt känns det som att det kanske är lika bra att köra på nu när man fortfarande vet hur man klarar sig på lite pengar. Är fortfarande hemma med första barnet och pluggar min vidareutbildning så det blir ju lite samma lika ekonomiskt.

• Josefinus

Jag skulle absolut inte vänta på att renovera huset först, utan göra det som känns rätt i hjärtat. I och med att det är omöjligt att veta hur lång tid det tar att bli gravid så skulle jag sätta igång och försöka så fort jag och min partner kände oss redo. :)

• hurtänktedunu
    Josefinus skrev 2016-01-24 14:51:57 följande:

Jag skulle absolut inte vänta på att renovera huset först, utan göra det som känns rätt i hjärtat. I och med att det är omöjligt att veta hur lång tid det tar att bli gravid så skulle jag sätta igång och försöka så fort jag och min partner kände oss redo. :)

ja det är lite så jag känner också. Men jag vet inte vad som känns rätt eftersom jag är så fast i den där tryggheten som jag vill ha. Nu gick det ju jättesnabbt med första men man har ju inga garantier som du säger för hur lång tid det tar andra gången.
    Att det ska vara så svårt.
Svar på tråden Skulle ni vänta?