• hoppitossa

Lång menscykel - svårt att bli gravid?

Jag har varit utan p-piller i 9 månader då jag inte mått bra med dem men vi skyddar oss med kondom. Sedan jag slutade med p-piller har mensen kommit som på beställning, dock har jag en väldigt lång cykel på i genomsnitt 40 dagar. Den senaste mensen uteblev (nu 12 dagar sen) dock bör jag inte vara gravid med 2 negativa tester.

Har läst på lite angående lång cykel och tydligen är det vanligt att inte ha någon äl alls då! Har även pratat med en barnmorska om detta men hon tyckte jag var löjlig som ens ringde om det..

Vi planerar att börja försöka om någon månad så nu är jag superorolig att vi ska ha svårt att bli gravida!

Så, har någon annan med lång cykel erfarenhet med hur lätt/svårt det varit att bli gravid?

• Svar på tråden Lång menscykel - svårt att bli gravid?
  • Joni

När jag slutade med p-piller upptäckte jag att jag hade en drygt 35dagars cykel, samt spotting innan och efter. Var hos gynekolog som sa att jag troligtvis hade pco, han såg det på ett ultraljud. Det blev man ju lite nervös av och trodde att det skulle bli svårt att bli gravid men vi blev det vid första tillfället. Om det var väldigt mycket tur eller om min pco/ägglossning/cykel är mild/normal vet jag inte.

• hoppitossa

Vad roligt att det gick så bra för er! Jag har blivit utredd för smärta kring äggstockarna flertalet gånger och varken ultraljud eller biopsi visade på pco så jag hoppas det stämmer.

Blir väldigt ledsen och rädd, särskilt när de inte vill ta en på allvar (hur otroligt det än må vara att det är fel på mig). Känner det som att jag aldrig kommer få barn.

• Joni
    hoppitossa skrev 2016-01-24 19:12:55 följande:

Vad roligt att det gick så bra för er! Jag har blivit utredd för smärta kring äggstockarna flertalet gånger och varken ultraljud eller biopsi visade på pco så jag hoppas det stämmer.

Blir väldigt ledsen och rädd, särskilt när de inte vill ta en på allvar (hur otroligt det än må vara att det är fel på mig). Känner det som att jag aldrig kommer få barn.

Märkligt att de inte tar er på allvar. Jag antar att ni inte får några svar innan ni har försökt ett tag.. det ska väl ha gått drygt ett år utan något lyckat försök för art få en utredning. Det bästa ni kan göra är att släppa pressen och inte göra sån stor grej av det oxh lyckas ni inte inom ett år så finns det hjälp att få.. Ni behöver nog bara kontakta ett annat ställe där ni får bättre hjälp. Kan förresten tipsa dig om natural cycles. Jag använde det för att få koll på min cykel med ägglossning och så.. Den kan ju som sagt vara lite annorlunda än för personer med kortare cykel!
  • hoppitossa
    Joni skrev 2016-01-24 22:47:27 följande:

Märkligt att de inte tar er på allvar. Jag antar att ni inte får några svar innan ni har försökt ett tag.. det ska väl ha gått drygt ett år utan något lyckat försök för art få en utredning. Det bästa ni kan göra är att släppa pressen och inte göra sån stor grej av det oxh lyckas ni inte inom ett år så finns det hjälp att få.. Ni behöver nog bara kontakta ett annat ställe där ni får bättre hjälp. Kan förresten tipsa dig om natural cycles. Jag använde det för att få koll på min cykel med ägglossning och så.. Den kan ju som sagt vara lite annorlunda än för personer med kortare cykel!

Jag tror det handlar om tiden också. Men känns lite bortkastat med tid om vi redan nu vet att äl kontinuerligt uteblir. Men vi ska börja kartlägga äl bättre och försöka att inte fokusera på det hela. Tack för tipset!
  • Faaannyyy

Har också väldigt oregelbunden mens, och precis som du hade jag läst om att det är vanligt att inte ha någon äl då. Hade haft oskyddat i ett år men inte blivit gravid, så blev lite orolig, men har ju heller inte vetat när jag har äl. Men köpte äl tester och började pröva i dec/jan och hittade äl, och nu är jag faktiskt gravid! ( dock tidigt fortfarande). Så köp massa äl tester så hoppas jag du hittar den!

• hoppitossa
    Faaannyyy skrev 2016-01-25 07:19:13 följande:

Har också väldigt oregelbunden mens, och precis som du hade jag läst om att det är vanligt att inte ha någon äl då. Hade haft oskyddat i ett år men inte blivit gravid, så blev lite orolig, men har ju heller inte vetat när jag har äl. Men köpte äl tester och började pröva i dec/jan och hittade äl, och nu är jag faktiskt gravid! ( dock tidigt fortfarande). Så köp massa äl tester så hoppas jag du hittar den!

Grattis!

Jag har köpt äl-tester så ska se om jag hittar den när den borde vara enligt tidgare cykler. Annars får vi väl köpa så det räcker i typ 5 veckor om den inte infaller på "rätt" vecka. 
  • Faaannyyy

Jag har också lång menscykel. Hittade min ägglossning ungefär 19 dagar efter sista mensdag.

Håller tummarna att du hittar din äl lätt!

Svar på tråden Lång menscykel - svårt att bli gravid?