• Anonym (Ledsen)

Min sambo är spelmissbrukare

Hej. Som rubriken lyder så är min sambo spelmissbrukare. Han har äntligen erkänt efter lång tid av lögner och smusslande med pengar och vi ska ta hjälp i veckan. Än så länge denna månad så har han spelat bort 20.000kr. Vi har barn och jag har varit ledig med yngsta. Han har arbetat, men vid varje lön så har visst arbetsgivare 'strulat med lönen'. Jag vet att han spelat bort dom. Varje månad har jag fått lösa dom akuta betalningarna via lån av nära. Vi har aldrig sex längre och han är ständigt grinig och lättstött. Någon med erfarenhet av att leva med spelberoende/vara anhörig till en missbrukare och vill dela tankar?

• Svar på tråden Min sambo är spelmissbrukare
  • Anonym (Ledsen)

Har du själv levt med en spelmissbrukare? Stötta gör jag och jag vill inte bara lämna honom, jag älskar honom.

• Långbenopluto
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-01-24 16:58:14 följande:

Har du själv levt med en spelmissbrukare? Stötta gör jag och jag vill inte bara lämna honom, jag älskar honom.

Japp, men jag flyttade för min ekonomi är alldeles för viktig för mig än att tillåtas hamna hos KFM eller få en massa skulder till vänner etc.....

Älska kan man göra som särbo.
  • klyban
    Snövits skrev 2016-01-24 16:51:06 följande:
    Steg ett: Separera så du inte dras ned av hans skulder.

Steg två: stötta om du orkar.

Det är väl ett sorgligt första råd.
    Sen att detta blir så i slutänden är en annan sak.

• klyban

TS han ska inte få ha tillgång till pengar.
    Och söka hjälp att få bukt med sina problem.

Och vägrar han detta, så blir snövits råd till slut en realitet.
    Finns bodelning också, fast bo tillsammans.
    Men har man hus/bostadsrätt och lån, så kan det bli en del problem om den ena parten fuckar upp sin ekonomi helt.

• Anonym (Ledsen)

Jag är införstådd i att för mitt egna och barnens välmående så kan det komma att krävas att jag lämnar honom. Men det är inte mitt första alternativ. Jag vill leva med honom och stötta honom. Han vill ha hjälp, det var det första han sa innan han berättade allt. Han vill inte spela. Idag ska vi ner till banken och stänga hans konto. Sen tänkte jag på hur era historier har sett ut? Tips och råd på hur jag ska hantera situationen osv. Någon som vill dela med sig?

• seriösanvändare

Jag är inte själv drabbad, men känner folk som är eller har varit.

Om du ska stanna hos honom så måste detta med ekonomin lösa sig NU. Dvs du måste ha full kontroll över ekonomin och han får inte ha tillgång till era gemensamma pengar. Du måste också regelbundet kolla så att det inte försvinner pengar eller värdesaker ni har.

Att dras ner i skulder är nämligen aldrig ett bra alternativ. Jag förstår att du inte vill lämna, men att ha separata ekonomier (och ibland separata boenden), är inte detsamma som att bryta helt. Det handlar om att rädda sig själv och barnen.

Nästa steg är som sagt att han söker professionell hjälp. Det finns även anhörigföreningar, för du kan också behöva stöd, särskilt så att du inte blir medberoende.

Två saker är fundamentala om ni ska kunna fortsätta ihop:

1) Att det ekonomiska fungerar från och med nu. (Att ni inte måste låna pengar osv.)

2) Att han är införstådd med sina problem och verkligen vill ha hjälp.

Både du och han måste fullt ut förstå att det är detta som krävs. Det finns inga genvägar. Men att han verkligen vill sluta spela och är villig att ta emot hjälp, samt att ni har stängt hans bankkonto, är ett bra första steg.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • klyban
    seriösanvändare skrev 2016-01-26 21:21:40 följande:
    Jag är inte själv drabbad, men känner folk som är eller har varit.

Om du ska stanna hos honom så måste detta med ekonomin lösa sig NU. Dvs du måste ha full kontroll över ekonomin och han får inte ha tillgång till era gemensamma pengar. Du måste också regelbundet kolla så att det inte försvinner pengar eller värdesaker ni har.

Att dras ner i skulder är nämligen aldrig ett bra alternativ. Jag förstår att du inte vill lämna, men att ha separata ekonomier (och ibland separata boenden), är inte detsamma som att bryta helt. Det handlar om att rädda sig själv och barnen.

Nästa steg är som sagt att han söker professionell hjälp. Det finns även anhörigföreningar, för du kan också behöva stöd, särskilt så att du inte blir medberoende.

Två saker är fundamentala om ni ska kunna fortsätta ihop:

1) Att det ekonomiska fungerar från och med nu. (Att ni inte måste låna pengar osv.)

2) Att han är införstådd med sina problem och verkligen vill ha hjälp.

Både du och han måste fullt ut förstå att det är detta som krävs. Det finns inga genvägar. Men att han verkligen vill sluta spela och är villig att ta emot hjälp, samt att ni har stängt hans bankkonto, är ett bra första steg.

Bodelning är nått man bör överväga också.
    Speciellt om man har gemensam tillgångar.
    Vilket betyder vid en konkurs av den spelberoende, betyder att TS inte förlorar sin del av de gemensam tillgångarna(som boende typ hus eller bostadsrätt).

• Anonym (Drabbas)

Var inte godtrogen, missbrukare är manipulativa. Stryp alla åtkomster, spärra hos kreditbolag & informera familj & vänner.

Är själv drabbad & har förlorat hus, allt vi ägt samt att kronofogden mäter ut på MIN lön. Förstår inte hur jag kunde vara så naiv....

Svar på tråden Min sambo är spelmissbrukare