• violetta1972

Praktikant inom vård och omsorg

Hej

Vilka rättigheter och skyldigheter har jag som praktikant ?

Jag har nyligen påbörjat min praktik och är missnöjd med min praktikplats. För det första har jag inte fått en riktig handledare utan det är 2 personer som turas om.

De vill att jag ska arbeta som dem men jag får inga instruktioner eller råd om hur jag ska göra och detta tycker jag verkar fel.

Som jag har förstått det ska jag ju gå med min handledare och denne ska visa mig hur man gör. Helt enkelt lära upp mig.

Personalen vill också fuska med mina arbetstider och vill skicka hem mig tidigare men på tidrapporten skriva heltid.

Jag försökte prata med chefen men hon var inte på plats. Nu pratade jag med min lärare och hon säger att hon ska ringa och prata med dem.

Jag vill veta om jag tänker rätt eller fel och så också om jag har rätt i att få byta praktikplats ?

• Svar på tråden Praktikant inom vård och omsorg
  • Hannah76

Inget fel med två handledare. Visst ska du gå bredvid, men även ta egna initiativ o jobba som de andra i flera moment.

Det känns som om du letar fel.

Kan vara svårt att få praktikplatser.

• violetta1972

Det verkar som att du inte har läst hela texten. Jag har inte fått någon riktig officiell handledare som har ansvar för mig. Jag får inga instruktioner alls. 

Först i början ska man väl lära sig hur allt fungerar för att sedan efter en tid bli mer självgående. 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Två handledare är inget ovanligt och är helt ok, ta det som ett tillfälle att lära dig två olika sätt att arbeta.

Att du inte får handledning, instruktioner eller råd är inte ok. Det är handledarens uppgift att se till att få in dig i arbetet.

"Fuska med" tiden är väl också ok så länge det handlar om någon kvart här och en halvtimme där. Handlar det om att konsekvent kapa av timmar så är det inte ok.

Du tänker både rätt och fel, att byta praktikplats är drastiskt. Hur länge har du varit där?

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Hannah76

[quote=76265354][quote-nick]violetta1972 skrev 2016-01-24 21:32:44 följande:[/quote-nick]

Det verkar som att du inte har läst hela texten. Jag har inte fått någon riktig officiell handledare som har ansvar för mig. Jag får inga instruktioner alls. 

Först i början ska man väl lära sig hur allt fungerar för att sedan efter en tid bli mer självgående. 

[/

Det fungerar tyvärr inte på alla arbetsplatser. Hur lång är praktiken? man inte bara gå bredvidläsning många dagar. Man lär sig genom att göra.

Samma när man börjar jobba på olika ställen.

• violetta1972

De vill kapa flera timmar dagligen från min arbetstid. Det uppstår 2 problem med detta,för det första lär jag mig ingenting och för det andra kan min lärare komma på besök och då kanske jag inte är på praktikplatsen.

Jag har inte fått någon handledare utan det är två anställda som jag följer med men som inte har något handledaransvar.

• violetta1972
    Hannah76 skrev 2016-01-24 21:40:22 följande:

[quote=76265354][quote-nick]violetta1972 skrev 2016-01-24 21:32:44 följande:[/quote-nick]

[/

Det fungerar tyvärr inte på alla arbetsplatser. Hur lång är praktiken? man inte bara gå bredvidläsning många dagar. Man lär sig genom att göra.

Samma när man börjar jobba på olika ställen.

Hur ska jag känna till deras rutiner och arbetssätt när ingen informerar mig om detta? Det blir svårt att ta egna initiativ om man inte vet vad man ska göra eller hur man ska göra.
  • violetta1972
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-01-24 21:35:11 följande:

Två handledare är inget ovanligt och är helt ok, ta det som ett tillfälle att lära dig två olika sätt att arbeta.

Att du inte får handledning, instruktioner eller råd är inte ok. Det är handledarens uppgift att se till att få in dig i arbetet.

"Fuska med" tiden är väl också ok så länge det handlar om någon kvart här och en halvtimme där. Handlar det om att konsekvent kapa av timmar så är det inte ok.

Du tänker både rätt och fel, att byta praktikplats är drastiskt. Hur länge har du varit där?

De vill kapa flera timmar dagligen från min arbetstid. Det uppstår 2 problem med detta,för det första lär jag mig ingenting och för det andra kan min lärare komma på besök och då kanske jag inte är på praktikplatsen.

Jag har inte fått någon handledare utan det är två anställda som jag följer med men som inte har något handledaransvar.
  • PinkSugar

Kommer ihåg min praktik på ett gruppboende där de hade som standard att praktikanter inte fick göra någonting med brukarna. Under tre veckor fick jag ägna dagarna åt att dammsuga, vattna blommar, fixa med disken och göra sallad.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    violetta1972 skrev 2016-01-24 21:51:29 följande:

De vill kapa flera timmar dagligen från min arbetstid. Det uppstår 2 problem med detta,för det första lär jag mig ingenting och för det andra kan min lärare komma på besök och då kanske jag inte är på praktikplatsen.Jag har inte fått någon handledare utan det är två anställda som jag följer med men som inte har något handledaransvar.

Ok, det är inte ok något av det. Både du och skolan måste ligga på arbetsplatsen så att du får en handledare. Du är inte och ska ju inte vara självständig och någon måste ju göra bedömningen, vara ansvarig vid problem och så vidare. Så där tycker jag att du har helt rätt.

När det kommer till tiden så testa att helt enkelt säga: "tack men jag stannar gärna". Någon gång kan du ju också gå hem tidigare så länge tiden i övrigt är ok.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Praktikant inom vård och omsorg