• Ellae

Vidgade ventriklar

Hej! Jag vänder mig hit och hoppas dom som varit med om liknande vill berätta era historier och råd mm. Jag är gravid med mitt första barn i v 31, och på RUL upptäcktes det att min lilla pojke hade vidgade ventriklar i hjärnan , 12 mm visade MR. 10 mm är normalt! Går på kontroller var 3e vecka och idag har dom minskat till 11 mm. Och har normalt huvudomfång. Man ser inget annat avvikande på mitt barn! Undrar om någon varit med om liknande?Mår väldigt dåligt då jag oroar mig väldigt mycket för framtiden såklart, känner mig väldigt ensam i det här.... Mvh Ella

S p
  • Svar på tråden Vidgade ventriklar
  • Stiffin

Hej!
    Jag har inte varit med om att man upptäckt vidgade ventriklar i magen med något av mina barn. Jag är gravid i 39+3 nu och har en son sedan tidigare. MEN min första son föddes för tidigt (vecka 24) och drabbades av en hjärnblödning i samband med födseln, på den vänstra hjärnhalvan. Blödningen var ganska kraftig, den bedömdes som en nivå 3 (av 4 möjliga). Detta gjorde att vänster ventrikel vidgades och vi var otroligt oroliga över hur detta skulle påverka honom. Han fyllde ett år i söndags och är som vilken unge som helst. Vidgningen har gått tillbaka, hans hjärna har inte påverkats på något sätt och läkarna har okejat honom som frisk.

Det läkarna sa att när bebisar är så små är deras hjärnor så outvecklade att de ofta kan läka sig själva och återhämtar sig bättre än vad vuxna och utvecklade hjärnor gör.

Försök att inte oroa dig, även om jag vet att det är hur svårt som helst. Stor kram!

• Ellae

Tusen tack för din berättelse! Och vad skönt att din son mår bra! Lycka till med nya bebisen! kram

Svar på tråden Vidgade ventriklar