• LenaochJulia

Utan äggledare

Hej!

Gjorde nyss en stor operation pga en cysta på äggledare och äggstock. De plockade bort alltsammans och sedan innan har jag haft ett x så allt jag har kvar nu är en enda äggstock. Det är helt ok, jag har lyckligtvis redan två barn så detta är ingen katastrof för mig.
    MEN till min fråga... har googlat överallt men inte hittat något. Kommer jag att ha mens som vanlig? Och var sjutton tar äggen från äggstocken vägen? De ska ju normalt samlas in av äggledarna. Hur ska de nu komma till min livmoder även om de alltså inte kan bli befruktade på vägen? Eller flyter de bara runt hur som helst lite var som helst?
    Otroligt att man inte hittar någon info om detta alls på nätet. På sjukhuset var det så mycket annat att fokusera på + ont efter operationen så jag tänkte aldrig på att fråga då.
    Mycket tacksam för alla svar!
    Kramar

• Svar på tråden Utan äggledare
  • obalanserad
    LenaochJulia skrev 2016-01-25 00:50:39 följande:

Hej!

Gjorde nyss en stor operation pga en cysta på äggledare och äggstock. De plockade bort alltsammans och sedan innan har jag haft ett x så allt jag har kvar nu är en enda äggstock. Det är helt ok, jag har lyckligtvis redan två barn så detta är ingen katastrof för mig.
    MEN till min fråga... har googlat överallt men inte hittat något. Kommer jag att ha mens som vanlig? Och var sjutton tar äggen från äggstocken vägen? De ska ju normalt samlas in av äggledarna. Hur ska de nu komma till min livmoder även om de alltså inte kan bli befruktade på vägen? Eller flyter de bara runt hur som helst lite var som helst?
    Otroligt att man inte hittar någon info om detta alls på nätet. På sjukhuset var det så mycket annat att fokusera på + ont efter operationen så jag tänkte aldrig på att fråga då.
    Mycket tacksam för alla svar!
    Kramar

Du har ju en äggstock och den kommer fungera som vanligt. Möjligtvis inte regelbunden mens, där sker ägglossningen som vanligt, från äggstockens, genom äggledaren sen till livmodern och ut med mens om de inte blir befruktat. Förstår inte riktigt vad du menar tyvärr.
  • Annelie 76

Mensen kommer som vanligt. Allt sker som vanligt bara att ägget inte kommer ner i livmodern utan släpps ut i buken. Det är hormoner som ger mens, inte ägget. Vet inte riktigt vad som händer med ägget, absorberas kanske?

• obalanserad
    Annelie 76 skrev 2016-01-25 00:59:36 följande:

Mensen kommer som vanligt. Allt sker som vanligt bara att ägget inte kommer ner i livmodern utan släpps ut i buken. Det är hormoner som ger mens, inte ägget. Vet inte riktigt vad som händer med ägget, absorberas kanske?

Varför skulle ägget inte komma ner i livmodern från den äggstocken hon har kvar?
    Man får mens pga ett ägg inte blir befruktat.
  • LenaochJulia

Jag undrade helt enkelt om min mens kommer vara som den brukar, men mest undrade jag vart ägget tar vägen?? Lite intressant tycker jag... :)

• obalanserad

Men va? Vilket ägg? Det kommer fungera som vanligt och du kommer kunna bli gravid genom äggstocken du har kvar.

• LenaochJulia

Jo, men normalt fångas ju ägget upp av äggledaren som sedan för det vidare ner mot livmodern. Men om ingen ägledare fångar upp ägget, hur ska det då transporteras till livmodern?

• obalanserad
    LenaochJulia skrev 2016-01-25 01:08:29 följande:

Jo, men normalt fångas ju ägget upp av äggledaren som sedan för det vidare ner mot livmodern. Men om ingen ägledare fångar upp ägget, hur ska det då transporteras till livmodern?

Du har ju en äggstock och en äggledare kvar? Där kommer det funka precis som innan.
  • LenaochJulia

Jag menar ägget som äggstocken producerar och släpper iväg till äggledaren. Det är ju i äggledaren ägget kan bli befruktat av en spermie. Jag kan alltså inte bli gravid på vanligt sätt utan äggledare.

• obalanserad
    LenaochJulia skrev 2016-01-25 01:11:05 följande:

Jag menar ägget som äggstocken producerar och släpper iväg till äggledaren. Det är ju i äggledaren ägget kan bli befruktat av en spermie. Jag kan alltså inte bli gravid på vanligt sätt utan äggledare.

Jo du har ju en kvar om en blev bort opererad? Äggledare och äggstock har man ju två av
  • LenaochJulia

Förlåt, uttryckte mig kanske oklart.

Jag har bara en enda äggstock och inga äggledare alls.

• LenaochJulia

Vid denna operationen tog de bort höger äggledare och höger äggstock. För några år sedan hade jag ett utomkvedshavandeskap och då tog de bort den vänstra äggledaren.

• Ailynea

Hej,

Jag saknar också en äggledare och min läkare sa att ägget frigörs som vanligt i buken och finns ingen äggledare att fånga upp det så förstörs det så att säga och absorberas av kroppen. Mest intressant var att om man har bara en äggledare kvar som jag- finns det en chans den kan plocka ägg som frigörs på motstående sida eftersom äggledarnas "fingrar" rör på sig och liksom dammsuger efter äggen. Dock är inte detta något garanterat- men man kan ha tur.

O jag hoppas innerligt.

• Annelie 76

Som jag sa är det hormoner som bestämmer om du får mens eller inte. Ett befruktat ägg börjar utsöndra hcg och detta gör att du inte får mens. Det är detta hormon som du mäter med ett graviditetstest. Utsöndras inget hcg så får du mens.

Svar på tråden Utan äggledare