Inlägg från: LenaochJulia |Visa alla inlägg
  • LenaochJulia

Utan äggledare

Hej!

Gjorde nyss en stor operation pga en cysta på äggledare och äggstock. De plockade bort alltsammans och sedan innan har jag haft ett x så allt jag har kvar nu är en enda äggstock. Det är helt ok, jag har lyckligtvis redan två barn så detta är ingen katastrof för mig.
    MEN till min fråga... har googlat överallt men inte hittat något. Kommer jag att ha mens som vanlig? Och var sjutton tar äggen från äggstocken vägen? De ska ju normalt samlas in av äggledarna. Hur ska de nu komma till min livmoder även om de alltså inte kan bli befruktade på vägen? Eller flyter de bara runt hur som helst lite var som helst?
    Otroligt att man inte hittar någon info om detta alls på nätet. På sjukhuset var det så mycket annat att fokusera på + ont efter operationen så jag tänkte aldrig på att fråga då.
    Mycket tacksam för alla svar!
    Kramar

• Svar på tråden Utan äggledare
  • LenaochJulia

Jag undrade helt enkelt om min mens kommer vara som den brukar, men mest undrade jag vart ägget tar vägen?? Lite intressant tycker jag... :)

• LenaochJulia

Jo, men normalt fångas ju ägget upp av äggledaren som sedan för det vidare ner mot livmodern. Men om ingen ägledare fångar upp ägget, hur ska det då transporteras till livmodern?

• LenaochJulia

Jag menar ägget som äggstocken producerar och släpper iväg till äggledaren. Det är ju i äggledaren ägget kan bli befruktat av en spermie. Jag kan alltså inte bli gravid på vanligt sätt utan äggledare.

• LenaochJulia

Förlåt, uttryckte mig kanske oklart.

Jag har bara en enda äggstock och inga äggledare alls.

• LenaochJulia

Vid denna operationen tog de bort höger äggledare och höger äggstock. För några år sedan hade jag ett utomkvedshavandeskap och då tog de bort den vänstra äggledaren.

Svar på tråden Utan äggledare