Luckor i CV pga utmattningsdepression, vad säger jag på anställningsintervju?
Hej,
Jag har en lucka i mitt cv på ett år som beror på sjukskrivning för utmattningsdepression. Jag drabbades under/efter ett jobb jag sa upp mig ifrån. Jag är juristutbildad och ska nu söka mig ett jobb för det är dags att återgå till det vanliga livet och kommer söka både renodlade juristjobb men också jobb som har juridiska beröringspunkter men inte ligger under titeln jurist. Säg t.ex. jobba med försäkringar på något försäkringsbolag.
Mitt problem, som bromsar mig i arbetssökandet är hur jag förklarar min lucka i cv:t. Jag har inte gjort något senaste året men det känns uteslutet att säga att man har en sådan sjukskrivning då det berättar att jag har problem med stress och krav på jobbet/i livet, att jag köper risk att drabbas igen och bli en kostnad för företaget (en påläst person vet att det är sannolikt att man drabbas igen och efter en andra vända ökar sannolikheten för återfall ytterligare) och säkert en hel del ogynnsamma adjektiv ytterligare. Särskilt Juristbranschen är riktigt stelbent och sådan sjukskrivning skulle inte gå hem. Hade jag varit sjukskriven pga cancer hade det varit enklare, det hade alla förstått och varit glada för att jag överlevt. Men psykisk ohälsa är så tabu.
Jag lutar åt att jag vill ljuga och säga att jag har gjort något, jobbat någonstans, pluggat någonting eller vad som nu är lämpligt. Jag kommer inte på något som håller, t.ex. rest runt jorden låter ju privilegierat och erfarenhetsskapande men skulle någon se min Facebook så ser man ju att jag varit hemma i Sverige.
Finns det någon bra lögn eller har jag fått fel uppfattning och det är inte alls så farligt att säga att man haft denna problematik men är (typ) frisk nu. Hur har ni andra fd sjukskrivna gjort? Om någon här är arbetsgivare, vad tycker du?
Jag är under 30 men över 25 om det har någon betydelse.