• striketwice

Soc kräver pengar?!

Hejsan! :) 
    I April 2015 sökte jag om aktivitetsersättning pga nedsatt arbetsförmåga och blev nu "godkänd" och kommer retroaktivt få 77 845 kronor före skatt utbetalt nu. Mitt problem är att i september blev jag tyvärr tvungen att ansöka om bidrag hos socialtjänsten och blev godkänd. Har från socialtjänsten fått 22 000 kronor utbetalt fr.o.m. augusti till januari och dessa pengar vill socialtjänsten ha återbetalt vilket jag inte motsätter mig. Problemet är att dom sökt 53 000 kr och Försäkringskassan har godkänt detta. Har frågat både handläggare på soc samt FK varför detta ter sig och inte fått ett riktigt svar - men kan dom verkligen göra såhär, kräva över 30 000 kronor mer än vad jag fått utbetalt? :( Kan endast överklaga detta beslut i domstol... :(
  • Svar på tråden Soc kräver pengar?!
  • sportpappa

Vad fick du för svar från handläggare på soc och FK? Något måste de ju ha svarat. Något är ju konstigt med det här eftersom de kräver mer än du fått utbetalt.

• striketwice

Det svar jag fick från försäkringskassan är att de utgår ifrån socialtjänstens uträkningar och svaret jag fick från socialtjänsten är att detta är deras uträkning på det belopp jag fått sedan april (??) och att det inte vidare kunde diskuteras utan motsätter jag mig beslutet som försäkringskassan tagit får jag ta det till förvaltningsrätten :(

Verkar som att dom räknar på om dom gett mig "full utbetalning" då skulle beloppet ha blivit ca 55 000 kr men har samtidigt fått bostadsbidrag mm från försäkringskassan så soc har endast kompletterat till existensminimum med totalt 22 000 kr under ca 5 månader :/ 

• Kerubmamman

En delförklaring kan vara att försörjningsstödet är "efter skatt". Om de drar 22 tkr brutto så har TS bara "betalat" 15 tkr i praktiken. 
    Men det är fortfarande väldigt, väldigt högt. Obestämd

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • striketwice

Även fast jag bara skulle haft 2 kronor kvar efter beloppet från FK kräver socialtjänsten att få över 30 000 kr mer än vad dom betalat ut till mig :(

• striketwice

På mina 77 845 kronor kommer 25 022 kronor dras av i skatt står det i mina papper.

• Vinterankan

Låter märkligt. Vadå räknat på hur mycket du skulle fått? Det är väl bara att de kollar på hur mycket de faktiskt har betalat ut.

• Gizmo
    striketwice skrev 2016-01-25 17:32:43 följande:
    På mina 77 845 kronor kommer 25 022 kronor dras av i skatt står det i mina papper.
    Självklart måste du betala skatt för pengarna som du fått från FK! 
  • Ms H

Be soc om att få en utskrift på alla utbetalningar de gjort till dig.

• intovert
    striketwice skrev 2016-01-25 17:13:23 följande:

Hejsan! :) 
    I April 2015 sökte jag om aktivitetsersättning pga nedsatt arbetsförmåga och blev nu "godkänd" och kommer retroaktivt få 77 845 kronor före skatt utbetalt nu. Mitt problem är att i september blev jag tyvärr tvungen att ansöka om bidrag hos socialtjänsten och blev godkänd. Har från socialtjänsten fått 22 000 kronor utbetalt fr.o.m. augusti till januari och dessa pengar vill socialtjänsten ha återbetalt vilket jag inte motsätter mig. Problemet är att dom sökt 53 000 kr och Försäkringskassan har godkänt detta. Har frågat både handläggare på soc samt FK varför detta ter sig och inte fått ett riktigt svar - men kan dom verkligen göra såhär, kräva över 30 000 kronor mer än vad jag fått utbetalt? :( Kan endast överklaga detta beslut i domstol... :(

Det låter ju jättekonstigt. Du måste överklaga på nåt sätt. Du ska ju bara betala tillbaka det du fått. Be att få papper på allt o överklaga till förvaltningsrätten.
  • nuharjagbytt

Jag har ingen aning om det är men undrar om det i de 53000 kan ingå det som försäkringskassan betalat ut? Tänkte om du inte är berättigad till bostadsbidrag när du har aktivtetsstöd.

• striketwice
    Gizmo skrev 2016-01-26 08:22:22 följande:
    Självklart måste du betala skatt för pengarna som du fått från FK! 
    Har aldrig sagt att jag inte ska behöva skatta på pengarna från FK. Vet inte vad du vill antyda? 
    nuharjagbytt skrev 2016-01-26 09:02:19 följande:

Jag har ingen aning om det är men undrar om det i de 53000 kan ingå det som försäkringskassan betalat ut? Tänkte om du inte är berättigad till bostadsbidrag när du har aktivtetsstöd.

Även fast FK skulle vilja ha tillbaka pengarna för bostadsbidraget (vilket dom inte vill) så skulle inte dom pengarna gå till soc.. Jag vill inte behöva gå till förvaltningsrätten med detta, känns väldigt jobbigt att behöva gå till domtol :(

Undrar bara om någon vet om det finns något lagstöd för soc att kräva mer pengar än vad dom gett ut, för alla utbetalningar dom gjort till mig är ju till mitt konto så jag ser själv att det totalt och exakt blivit 22 376 kr, inte ett öre mer eller mindre :(
  • Vinterankan

Ställ en rak och tydlig frågavia mail så att du får det skriftligt.

Typ: Jag har fått 22 376 kr utbetalas av er och förstår absolut att de ska betalas tillbaka nu när jag får pengar från försäkringskassan. Vad jag inte riktigt förstår är varifrån de extra 30 000 kr som jag ska betala in kommer ifrån. Så länge jag inte förstår så blir jag ju så illa tvungen att ta det till förvaltningsrätten för att få svar vilket känns som en onödig omväg att ta. Det känns betydligt enklare för både er och mig om ni kan förklara för mig varför jag ska betala tillbaka så mycket mer än vad jag fått ut så att jag kan släppa saken utan att ta det vidare.

Och så hoppas du att de själva inser att de gjort något riktigt fel eller så har de faktiskt en bra förklaring (en dålig förklaring kräver såklart följdfrågor).

Svar på tråden Soc kräver pengar?!