Inlägg från: Anonym (Yeti) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Yeti)

Nyanlända bakom övergrepp

Möjligen kan separata tider för pojkar och flickor vara en lösning (separata pooler, etc.).

Jag tror inte att personal och andra ansvariga har så stor makt över dessa unga män (varav åtminstone en del numera måste betraktas som vuxna, trots egna uppgifter). De gör nog (eller kommer snart att göra) som de vill. Det finns ju inte heller några sanktioner att använda för att stävja deras beteende, så det är nog helt kört. 

Man får se till att skydda sig själv helt enkelt och sina barn (t.ex. genom att låta dem bada på badhus som inte finns inom området för HVB-hem eller andra boenden för ensamkommande) och naturligtvis som förälder själv följa med.

Sedan är det sorgligt att det har blivit såhär även för alla de pojkar som faktiskt sköter sig och har goda förutsättningar att bli goda medborgare. Det är ju de som kommer att behöva offras om det ska bli ett slut på de övergrepp som numera pågår för det fall det inte kan accepteras att flickor och pojkar hålls isär. Det är en också en tragisk sida av allt detta.

• Anonym (Yeti)
    Pkb skrev 2016-03-10 11:33:55 följande:
    Men dom får ju info tex på hemmen för ensamkommande flyktingbarn, på SFI kurser och när de ska börja bo på en invandrarförläggning.
    Det är nog inte de mest effektiva platserna att inskärpa en viss moral. 

Bara själva frågeställningen - varför får man inte "vara snäll" mot någon som ger de signaler man känner igen som en inbjudan  - kan vara svår att svara på.

Vi ("normala") skulle nog säga att handlingar som inte sker helt enligt kvinnans egen vilja inte är att "vara snäll", utan kan innebära en våldshandling, samt att klädstil, vänlighet, kontaktsökande, flirtande, eller vilka signaler som helst som kommer från en person av motsatt kön inte behöver vara en "inbjudan" utan en  del i det sociala spelet.

Den hårda vägen går det naturligtvis att använda för att inpränta en moralsyn, t.ex. att den som agerar utifrån sin feltolkning av vad som är socialt accepterat  faktiskt får ett straff, men det sättet har länge ansetts vara ett mycket ineffektivt angreppssätt i Sverige.

Det bästa sättet är enligt min mening - helt säkert! - att få ungdomar att bli en del i en social gemenskap och lära sig sociala koder "från insidan". För detta krävs dock att kanske maximalt en eller ett par personer i (exempelvis) en klass kommer från en kultur med annan moralsyn, vilka ska "omprogrammeras". Det är knappast lämpligt att lära ut koderna i ett sammanhang där så gott som alla inblandade har en annan syn. Då kan drivkrafterna istället verka åt ett annat (förstärkande) håll.

Kan lägga till att det, också helt säkert, är ytterst få som har avvikande syn på kvinnlig frigörelse och rätten till sin egen kropp (de flesta utgör alltså inget problem ur den aspekten). Tyvärr räcker det att fåtalet begår våldshandlingar för att det ska få stora effekter om kollektivet är stort.
  • Anonym (Yeti)
    Pkb skrev 2016-03-10 16:30:32 följande:

Ok du tänker så, ja jag vet ju inte allt om hur de arbetar med invandrare men jag vet bland annat att man har träffar samt kontaktpersoner för invandrare för att de ska komma in i samhället. Men jag tänker på om vissa hävdar att våldtäkterna de utför bara handlar om hederskultur och att kvinnan är underlägsen, då borde väl alla därifrån tycka att det är ok att våldta? Och vad är anledningen till att svenska män våldtar då?

Att anse att kvinnor har lägre status än män och därmed är underlägsna på grund av sitt kön eller ens att förtrycka kvinnor behöver ju inte vara straffbart eller förbjudet (även om det finns förbud mot olaga tvång, diskriminering inom arbetslivet som inte sker av religiösa skäl osv). Steget mellan att anse att kvinnor är mindre värda till att angripa dem med våld är dock relativt stort vill jag påstå.

Anledningen till att svenska män, liksom andra män, våldtar tror jag handlar om makt, frustration och/eller psykisk sjukdom. Vad jag har kunnat förstå (kanske inte är särskilt mycket egentligen) så uppfattar dock inte alla våldtäktsmän att handlingen sker med våld om kvinnan har bjudit in och signallerat ett samtycke i ett första, inledande läge.
Svar på tråden Nyanlända bakom övergrepp