Perfekt liv utan hans barn
Kan väl tillägga att jag har en väldigt bra relation med sambons tidigare barn. De har t.ex ställt sig på min sida när tonåringen var som mest pubertal (och då älskare de verkligen sin lillebror).
Jag kan se flera orsaker till att det inte fungerar.
Du är ung, de flesta 24-åringar är inte redo att leva familjelivet ännu, inte ens alla som har egna barn.
Din sambo kräver en massa av dig, men låter dig inte vara med att påverka.
Du och barnet klickar inte.
Personligen så var alla män med förskolebarn uteslutna för min del, för att, då jag långt innan jag träffade sambon, hade hört en massa skräckhistorier om hur pappan ansåg att den nya kvinnan skulle axla rollen som den ömma modern. De jag känner, de lämnade, inte för att det var fel på barnet, utan karln.
För din egen skull, så tror jag du ska välja särbo eller lämna. Det har inte med att du är en dålig förebild för barnet, inte för att du är en dålig "styvmamma", utan för att den där fantastiska mannen inte är så fantastisk partner. Hade han varit en fantastisk partner, då hade han inte behandlat dig som han gör när han har barnen, för hur som helst så är det just när det är tufft, som man märker hur fantastisk partnern är.
Inte när man har smekmånad.
Och detta med låtsasfamilj, nej, jag lever inte i en låtsasfamilj.
Eftersom sambon och jag har ett gemensamt barn så har vi i vardagen varit en kärnfamilj, sedan har vi varannan helg varit en utökad familj. För min sambo så är det fortfarande hans närmaste familj och även för min numera tonåring (herregud han är ju myndig
) som även inkluderar sambons två äldsta.
Men för mig är sambons två äldsta inte min familj, men jag kallar de för min utökade familj (och jag vet att de ser likadant på mig). Men eftersom jag inte lägger några värderingar i ordet familj, så ser jag inga problem med detta.
För mig är familj bara en beskrivning hur man hänger ihop juridiskt och biologiskt. Sambons barn hänger inte ihop med mig varken juridiskt eller biologiskt.
Känslomässigt har de blivit viktiga för mig, men inte som barn utan två personer som jag kärt känna och kommit stå mig nära. Att jag sedan lärde känna dom är ju bara att tacka sambon för.
Kasta inte bort ditt liv på detta. Du är ung och kan få en kärnfamilj - eller, om du skulle föredra det, ett barnfritt äktenskap där du och din man kan ägna er helt åt varandra utan några störningsmoment, utan några fler viljor att ta hänsyn till. Det kan aldrig komma något gott ur en styvfamilj, inte för NÅGON. (Jo möjligen för den vars barn sedan förr det är, om han eller hon är helt okänsligt för stämningen i huset, och bara är glad att bli avlastad med barnpassning, hushållsarbete eller försörjning. Men inte för styvföräldern och inte för styvbarnet.)
Jag tror definitivt inte att situationen går att lösa på annat sätt än att ni separerar!
Vissa klarar inte av att leva med andras barn och bör då för alla inblandades bästa inte göra det! Att skaffa gemensamma barn i det läget vore förödande för det förstfödda och för hela familjen!
Gå vidare ts - det är mitt absoluta råd till dig och ta med dig det faktum att du behöver en barnfri man i ditt liv! Lycka till och tänk på framtiden där du får må bra varje vecka året om