• Babella

    Återigen - TV/Data-spel

    Hej
    Hur ser ni på detta med spelande med TV-spel/data-spel? Hur mycket tid låter ni era barn ägna åt detta? 

    Vi försöker begränsa det hela och uppmuntra till andra aktiviteter men det är svårt då sonen som älskar att spela (barnspel ännu) enkelt kan gå till kompisar där det tillåts att spela en hel eftermiddag/kväll utan begränsningar.  Visst kan vi prata med föräldrarna till kompisarna men det är lite känsligt.

    Tips?


    Fundersam mamma
  • Svar på tråden Återigen - TV/Data-spel
  • Cortouche

    Hur mycket tid låter ni era barn ägna åt att läsa böcker? Att spela fotboll? Att rita?

    Det viktigaste för mig är att det över tid finns stor variation i barnens aktiviteter. Hade jag inte haft barn att ta hand om så hade jag själv gärna ägnat en hel helg i streck åt att spela nya Fallout utan att gå utanför dörren. Men det måste också finnas andra altiviteter :) Jag försöker också uppmuntra till spel där man spelar tillsammans för att främja den sociala sidan.


    H
  • Babella

    Hej. Mina barn har massor av andra aktiviteter (idrott) plus läxor etc så det är inte så att sonen (framför sonen 8 1/2 år) bara spelar. Vi pysslar, bakar och det spelas vanliga spel och ritas, men sonen faller så lätt in i behovet av "skärmtid" att jag blir skrämd av det. Vi uppmuntrar till läsning och vi läser lite varje kväll (sonen läser för oss) så det är inte alarmerande, men jag blir som sagt rädd för "behovet" som ligger där att måsta spela... Vi är rätt hårda idag, men det är svårt att vara hårda när vi vet att det tillåts att spelas nästan hur mycket som helst hos vissa vänner och där vill sonen gärna vara. Vill därför ha ett hum om vad som är rimligt...

    Personligen är jag så ointresserad av alla former av TV/Data-spel så jag förstår inte fascinationen för det hela, men det är ju en annan historiaFlört

  • Iowhannah

    Det kanske inte är ett måste, det kan ju faktiskt vara så att han tycker att det är kul att spela. En eller två timmar om dagen är väl inte hela världen?

  • Velmaja

    Det är svårt att styra och ställa vad barnen gör när dom är hos kompisarna tycker jag. Är det så att min son varit till en kompis och lekt en eftermiddag och då spelat så är det inte hela världen tycker jag. Är han hemma försöker jag begränsa tiden lite eftersom han annars skulle kunna sitta dygnet runt om han fick. Han får sitta vid en skärm (tv, dator, surfplatta) en stund på morgonen och en stund på kvällen. Där emellan brukar han göra annat. Leka med kompisar, vara ute, leka med lego, spela brädspel, rita/pyssla.. Vi åker ofta iväg på helgerna till simhall, lekland, går på bio och hälsar på familj och vänner m.m.  Ibland när han har kompisar hemma får dom spela lite extra, men händer det inte varje dag är det lugnt för mig.:)

  • Piela

    Jag har en sexåring(+ en tre-åring som inte får spela). Vi begränsar honom till 3 speltillfällen i veckan a 30 minuter. Vi har medvetet valt att inte införskaffa Platta eller tv-spel. Vår kille får spela på datorn. Vi har märkt att han blir alltför fast i spelandet när han sitter en timme vid skärmen. Jag gissar att det kan se annorlunda ut om man har ett Tv-spel där man sitter en bit ifrån skärmen.

    Vad han spelar hos kompisar kan och vill jag inte styra över men jag har noterat att jämförelsen har gjorts av vänner som får spela mer. De undrar varför de aldrig/ för sällan får spela hos oss.

  • giggsan

    Vår dotter är 6 år och älskar tv-spel. Hon skulle gärna spela varje dag/hela tiden, och då vi båda föräldrar också gillar tv-spel så förstår vi ju tjusningen med det iof


    Vi tänker som så, har hon varit i skolan hela dagen, lekt, varit ute och sedan hemma ätit och pysslat lite med ngt annat en stund, ja då är 30-60 min tv-spel helt ok.


    Hon har även dans och simning 1 gång i veckan, och dessa dagar har vi även valt att ha som tv-spelsfria. 


    Hennes kompisar är inte spelintresserade, så hos dom vet jag att de gör annat

  • Fru Ve

    Mina barn på 4 + 8 år har "skärmdagar" mån, ons, fre och lör. Då är det OK med spel på dator/platta eller spela Wii. De ska stänga av kl 18.30 om det är skola/dagis dagen efter så vi hinner läsa och varva ner innan läggning. Nu på vintern har vi inte begränsat tiden så mycket på skärmdagarna för övrigt men när det blir vår/sommar kommer vi nog att dra in så att de inte får sitta mitt på dagen, endast morgon och sen em/kväll.

  • Fru Ve
    Babella skrev 2016-01-26 09:20:38 följande:

    Hej. Mina barn har massor av andra aktiviteter (idrott) plus läxor etc så det är inte så att sonen (framför sonen 8 1/2 år) bara spelar. Vi pysslar, bakar och det spelas vanliga spel och ritas, men sonen faller så lätt in i behovet av "skärmtid" att jag blir skrämd av det. Vi uppmuntrar till läsning och vi läser lite varje kväll (sonen läser för oss) så det är inte alarmerande, men jag blir som sagt rädd för "behovet" som ligger där att måsta spela... Vi är rätt hårda idag, men det är svårt att vara hårda när vi vet att det tillåts att spelas nästan hur mycket som helst hos vissa vänner och där vill sonen gärna vara. Vill därför ha ett hum om vad som är rimligt...

    Personligen är jag så ointresserad av alla former av TV/Data-spel så jag förstår inte fascinationen för det hela, men det är ju en annan historiaFlört


    Jag begränsar inte 8-åringen då han är hos kompisar för då måste deras regler få gälla tycker jag. Hos oss gäller det jag har bestämt. Däremot om jag får veta att de suttit hela dagen hos en kompis och spelat på våran "icke-speldag" kan det hända att vi får ta skärmfritt en extra dag hemma sen istället.
  • Pajama

    Våra (4+7 år) får spela ipad en timme per dag. Den begränsningen fick det bli när äldste sonen inte kunde varken tänka på eller prata om något annat än favoritspelet. Han var liksom inte "här".
    Jag har också haft gräns för TV, endast tidig morgon och på kvällen, men detta har suddats ut något tyvärr.
    Spelen på ipad var mycket roligare än spela på datorn, så jag har inte satt nån begränsning på datorn, men nu har det hänt att sonen har gått från ipad timmen direkt till datorn och då har jag blivit lite lång i ansiktet.
    Kompisarna får spela hur mycket som helst, enligt sonen, men han räknar bara upp 2 kompisar.
    Har han kompis hemma får de inte börja med att spela. De får leka en bra stund först och en stund innan kompisen ska hem får de spela, för att de kan behöva koppla av och för att det är ett stort gemensamt intresse.
    Bra att läsa hur ni andra tänker! Blir själv lite villrådig ibland, över alla begränsningar man ska sätta klart och tydligt, utan fundering och utan att ändra sig...

Svar på tråden Återigen - TV/Data-spel