• Anonym (Vuxen med adhd?)

Vilken ADHD-medicin till vuxen?

Jag är kvinna 37 år och har varit på mitt första besök inför utredning om ADHD / ADD. Läkaren ansåg att jag uppvisade tillräckligt många symptom för att gå vidare med en utredning. Han ville att jag skulle läsa på om de mediciner man kan sätta in vid en ev diagnos. Jag har redan identifierat de problem jag har och lärt mig hantera de mest uppenbara med listor, scheman mm men vissa saker som impulsiva reaktioner, överaktiv hjärna och koncentrationsproblem kan jag inte göra något åt och han trodde att medicinering kunde ge bra resultat.

Har börjat läsa lite, men bieffekterna skrämmer mig. På de flesta står det att man kan få personlighetsförändring med aggressivitet som följd, samt minskad sexlust och höjt blodtryck. Jag har redan minskad sexlust genom befintlig medicinering (och ett äktenskap som knakar....) och medicinerar redan mot högt blodtryck....

Så, hur ska jag tänka? Snabbverkande eller långtidsverkande, CS eller ej? Alla tankar och input välkomnas. Tack på förhand.

• Svar på tråden Vilken ADHD-medicin till vuxen?
  • Anonym (mediciner)
    Snövits skrev 2016-01-26 19:10:48 följande:

Alla mediciner har bieffekter, till och med alvedon.

Prova med concerta, den är superbra!

Men alla mediciner har inte lika många bieffekter och man ska väga nyttan med riskerna. Alvedon tar man ett par dagar, inte hela livet!
  • Anonym (äjdihejdi)

Concerta utan tvekan.

Om något har det gett mig ökad sexlust eftersom jag inte är lika stressad och oorganiserad som förut. Jag har mer ork och glädje under dagen när jag tar den. Den minskade stressen sänkte dessutom både mitt blodtryck och min vikt eftersom jag inte behövde gå och småäta hela tiden för att hålla hjärnan alert.

• Anonym (Adhd anhörig)

Många vuxna med adhd och även läkare anser att metamina är en av de bästa. Det är ju tyvärr licens på den (eftersom att den innehåller amfetamin) så den ges i sista hand. Man måste ha testat alla andra adhd-mediciner innan. Hur som helst känd för att ha minst bieffekter och mjukast övergångar.

Alla har dock bieffekter och många har problem med rekylen.

• Asirna

Är en ung kvinna på 22 år. Jag har diagnosen ADD och har medicinen Strattera.

• Anonym (Hej)

Bieffekter brukar ju klinga av så varför vara så orolig. Den stressen som ditt tankekaos skapar är ju knappast en bra biverkning på dig själv. Dessutom är Läkemedelsverket tvungna att rapportera alla biverkningar de får in, därför har en del sjukt långa listor...

• Anonym (Fia)

Då jag hört till de som brukar råka ut för de där superovanliga biverkningarna vägrar jag alla de typiskt använda preparaten (de har i princip alla olika varianter av "plötslig död" i listan och har inte lust att ta den risken :P) så bad jag om en med annan biverkans profil. Edronax - den finns inte listad som det användningsområdet i Sverige men den har samma verkan på noradrenalinet som Strattera. Biverkningar har den gott om, men inga "farliga" sådana utan framförallt muntorrhet och svettningar får jag av den. Första gången jag satte in den hade jag också extrema magsmärtor i en vecka ungefär men det är försvunnet, och kom inte heller tillbaka när jag tog paus några månader under utredningen (vi satte in den på prov medan jag fortfarande var i kö). 
    Den hjälper men inte som något mirakel eller så, men gör det lite lättare att slappna av och koncentrera mig, även upptäckt saker som att jag plötsligt blivit bättre på soduku och gör färre misstag där. 

Kan vara värt att prova om man inte gillar biverkans profilen på de andra

• Anonym (Vuxen med adhd?)

Tack för era svar! Men vad säger ni om fördel/nackdel med just långtidsverkande och korttidsverkande.

För min del handlar det främst om att få hjärnan att snurra långsammare. Den snurrar 220 hela tiden och kommer upp med nya briljanta ideer på saker jag måste göra, och skriver jag inte ner dem är de borta lika fort som de dök upp. Detta gör mig otroligt stressad. Sedan har jag svårt med koncentration vid vanliga samtal, kolla på film, läsa böcker mm. Jag är emotionellt avtrubbat. Bryr mig inte om andra människors känslor i den meningen att jag inte frågar hur de mår eller visar ett omvårande beteende. Jag har svårt att interagera med andra kvinnor då jag inte fattar hur man gör, det kommer liksom inte naturlig för mig. Det är den jobbiga delen, eftersom det är så tydligt för mig, och jag känner mig som ett missfoster som inte funkar fullt ut i sociala sammanhang....

MEN jag har även flera väldigt starka sidor. Behöver oftast bara skriva ner en text en gång, sedan minns jag den, som ett fotografiskt minne. För någon vecka sedan gjorde jag ett test i samband med en anställningsintervju. Jag fick extremt högt på den logiska och numeriska delen. Ingen hade någonsin presterat så höga resultat hos dem. samtidigt som jag fick en bra bit under medel mot interaktion med andra människor, kommunikation och liknande.

Skulle jag få en diagnos, är det väldigt mycket som skulle falla på plats. Mycket under min uppväxt skulle få en förklaring, varför jag inte hade några kompisar, varför jag slogs etc.

Nu hoppas jag bara på att jag kan få hjälp med att få hjärnan att sluta snurra så jag kan leva i nuet och vara med mina barn, så jag inte missar deras uppväxt för att jag stressar runt.

Svar på tråden Vilken ADHD-medicin till vuxen?