• strike2

Automat flyttbil - van vid manuell

Hejhej,

Nu om 2,5 veckor så ska jag och min sambo flytta till en ny lägenhet, och tänkte hyra en av Statoils "liten lastbil" (vilket ser ut som en stor skåpbil?). Behöver inte mer än så. Hur som helst. Den Statoil som utan tvekan är smidigast har endast automatväxlade flyttbilar, och jag har aldrig suttit framför ratten i en automatväxlad bil i hela mitt liv. Kör min bil med manuell låda varenda dag, är extremt van vid manuell växling och tycker om att ha den kontrollen på bilen själv.

Tror ni jag klarar att köra automatväxlad flyttbil? Vad i hela friden gör jag med vänstra foten? Känner man inte att bilen lever lite av ett eget liv och att man inte har samma kontroll över den?

• Svar på tråden Automat flyttbil - van vid manuell
  • Fia 28
    strike2 skrev 2016-01-26 14:27:13 följande:

Hejhej,

Nu om 2,5 veckor så ska jag och min sambo flytta till en ny lägenhet, och tänkte hyra en av Statoils "liten lastbil" (vilket ser ut som en stor skåpbil?). Behöver inte mer än så. Hur som helst. Den Statoil som utan tvekan är smidigast har endast automatväxlade flyttbilar, och jag har aldrig suttit framför ratten i en automatväxlad bil i hela mitt liv. Kör min bil med manuell låda varenda dag, är extremt van vid manuell växling och tycker om att ha den kontrollen på bilen själv.

Tror ni jag klarar att köra automatväxlad flyttbil? Vad i hela friden gör jag med vänstra foten? Känner man inte att bilen lever lite av ett eget liv och att man inte har samma kontroll över den?

Själv tycker jag inte det är något svårt alls med automatväxlade bilar, men hade nog inte testat med en lastbil första gången. Har ni ingen ni känner som har en automat som ni kan provköra?

Vänster fot gör absolut inget, den bara latar sej :).
  • strike2
    Fia 28 skrev 2016-01-26 14:30:16 följande:
    Själv tycker jag inte det är något svårt alls med automatväxlade bilar, men hade nog inte testat med en lastbil första gången. Har ni ingen ni känner som har en automat som ni kan provköra?

Vänster fot gör absolut inget, den bara latar sej :).
    Hm, ja det är ju egentligen mer som en skåpbil av den lite större sorten, men förstår. Jo, min morfar har en Saab 95 kombi automat, men vettefan om jag skulle få låna den haha, han är väldigt rädd om den, Ska nog ringa honom och fråga ändå :)
  • Magnapull

Klart du klarar av det! Med vänsterfoten gör du ingenting, vilar den bara. :) Gasar och bromsar med höger. Automat är ju det skönaste som finns :) Jag har kört lastbil (riktig lastbil som krävs c-körkort för) i mitt tidigare yrke samt att jag har en automatväxlad bil provat, skönaste som finns. :)

• Fia 28
    strike2 skrev 2016-01-26 14:34:10 följande:
    Hm, ja det är ju egentligen mer som en skåpbil av den lite större sorten, men förstår. Jo, min morfar har en Saab 95 kombi automat, men vettefan om jag skulle få låna den haha, han är väldigt rädd om den, Ska nog ringa honom och fråga ändå :)
    Kör ut på en stor tom parkering bara så du får känna lite på pedalerna typ. Det är ju egentligen väldigt enkelt att köra en automat när man slipper tänka på vilken växel man ska använda och bara gasa och bromsa.
  • cosinus

Det är eg inte så svårt.

Sätt vänster fot ut mot dörren eller typ under sätet om det går. Göm den lite så att du inte bara råkar stampa på bromsen vilket kan vara en reflex när man är van att koppla. 

Och tänk på att automatväxlade bilar vill till att krypköra om du inte bromsar fast dem. Jag hade extremt svårt att vänja mig vid den egenheten då jag sällan eller aldrig bromsar fast våran manuella bil vid korsningar på plan mark.

Men annars, ja det kommer rycka i vänsterbenet. Ja du kommer leta en växelspak med högerhanden men det är inte svårt och en dag klarar du absolut :)

Vi har nu sen ett antal år en av varje, jag kör oftast den manuella för att jag gillar det bättre men det är faktiskt inga problem att byta mellan längre även om det händer att jag letar växelspaken som inte finns. Det enda jag tycker är markant sämre på den automatväxlade är att det är svårare att gunga sig loss ur snömodd. 

• Anonym (Mad)

Du kanske råkar tvärnita när du ska "koppla". Annars är det inget speciellt.

• Pimpinellan

Maken hade aldrig kört en automat under de 32 år han haft körkort, men så köpte vi en ny bil med automat och det går hur bra som helst för honom att köra!  Glad  Jag vågar inte alls för jag vill inte sabba en sprillans ny bil, men jag skulle nog inte kunna köra nån annan bil än den gamla vi har hur som helst. Jag är för feg och tror inte mig själv om så stora saker. Normala mänskor kan dock så du kan garanterat! Glad

• strike2

Tack så mycket för alla svar! Fått lite självförtroende om att jag kan köra automat nu, men kom på ett annat problem...

Hur backar man i en sån skåpbil? Finns ju inga bakrutor tänker jag, egentligen knappt sidorutor heller bakåt. Flyttar från innerstan till ett annat också rätt trångt område, så lite backning kommer definitivt ske. Någon som råkar veta? Hehe

• Fia 28
    strike2 skrev 2016-01-26 15:26:43 följande:

Tack så mycket för alla svar! Fått lite självförtroende om att jag kan köra automat nu, men kom på ett annat problem...

Hur backar man i en sån skåpbil? Finns ju inga bakrutor tänker jag, egentligen knappt sidorutor heller bakåt. Flyttar från innerstan till ett annat också rätt trångt område, så lite backning kommer definitivt ske. Någon som råkar veta? Hehe

Man använder sidospeglarna och eventuellt en viftande sambo.
  • Rabarbapuppa
    strike2 skrev 2016-01-26 15:26:43 följande:

Man använder backspeglarna. På större fordon är de ju lite mer rejält tilltagna, så du ser bra. Bara att luta sig tillbaka och titta i speglarna, lägga i backen och högerfoten på bromsen och sen börja släppa lite försiktigt.

Minns värnplikten, backade slalombana med tung lastbil med tungt släp.

/Puppa
  • strike2
    Rabarbapuppa skrev 2016-01-26 15:42:38 följande:
    Man använder backspeglarna. På större fordon är de ju lite mer rejält tilltagna, så du ser bra. Bara att luta sig tillbaka och titta i speglarna, lägga i backen och högerfoten på bromsen och sen börja släppa lite försiktigt.

Minns värnplikten, backade slalombana med tung lastbil med tungt släp.

/Puppa

Haha ojdå, den där slalombanan låter svårt!

Men tack så mycket, till Fia också! Detta fixar jag.

• Steven01

Du lägger i "D"  drive alltså när du vill åka framåt, "R" reverse när du backar och "P" när du parkerar.

• strike2

Update:

Var hur enkelt som helst och jag skrattade åt mig själv så fort jag började köra. Borde lyssnat på alla andra

Svar på tråden Automat flyttbil - van vid manuell