• vantarpaettmirakel

Problem med spottings?!

Hej på er!

Någon mer än jag som har problem med spottings?

Efter att jag hade ett MA i höstas ser mina cykler ungefär ut såhär:

Jag börjar få röd/bruna flytningar (är även slemhinna i dem) 1-1,5 vecka efter att mensen slutat. Dessa pågår i 1-1,5 vecka. Jag får sedan positivt äl- test 3-7 dagar efter att spottingsen slutat. 8-9 dagar efter positiv äl-test får jag spottings igen och sedan kommer mensen några dagar senare. 

Vad beror spottingsen på?
    Påverkar de fertiliteten (tänker att jag blöder ut slemhinna som ägget ska fästa i)? 

• Svar på tråden Problem med spottings?!
  • Pimpinellan

Många dagar med spottings kan tyda på svag äl och därmed lite progesteron. Avhjälps med extra progesteron.

• vantarpaettmirakel
    Pimpinellan skrev 2016-01-26 22:41:19 följande:

Många dagar med spottings kan tyda på svag äl och därmed lite progesteron. Avhjälps med extra progesteron.

Tack för svar! Vad innebär "svag äl"? Ifall jag får glad gubbe på digitalt äl-test borde jag väl ha äl? Påverkar spottingsen fertiliteten? Görs någon utredning för att ta reda på om progesteronvärdet är för lågt?
  • Pimpinellan

Äl-test är inget bevis för äl alls-det visar bara att hormonet som föregår äl finns där. Man kan ta progesteronvärde dag 21 eller en vecka efter äl och om det överstiger 20 har man haft äl, men helst ska det överstiga 30 för att vara en ordentlig äl säger vissa. Det kan påverka fertiliteten. Lutealfasen ska ju vara över 10 dar, men småblöder man med början före 10 dar kan det påverka. Tycker du ska gå till en gynläkare som kan hjälpa dig.

• vantarpaettmirakel
    Pimpinellan skrev 2016-01-27 20:34:09 följande:

Äl-test är inget bevis för äl alls-det visar bara att hormonet som föregår äl finns där. Man kan ta progesteronvärde dag 21 eller en vecka efter äl och om det överstiger 20 har man haft äl, men helst ska det överstiga 30 för att vara en ordentlig äl säger vissa. Det kan påverka fertiliteten. Lutealfasen ska ju vara över 10 dar, men småblöder man med början före 10 dar kan det påverka. Tycker du ska gå till en gynläkare som kan hjälpa dig.

Tack för svar igen. Har fått bokat in en tid hos gynläkare. Barnmorskan jag pratade med sa något om att de eventuellt kanske tar några prover... Känns bra att de tar min situation på allvar, samtidigt som jag blir lite nojjig över att de inte hade tagit den på allvar om det inte varit något avvikande/fel... Längtar så efter att bli gravid igen - och att graviditeten ska bli en bebis och inte ett MA....
  • Pimpinellan

Det kan ju vara bara vanligt strul efter ditt MA,det är ju inte ovanligt alls. Men bättre kolla upp det nu än att tiden bara går. Jag får MA varje gång så jag förstår din känsla!

• Let it Rain

Om du inte får extra progesteron av din gyn men ditt värde är lite på gränsen, så finns det progesteronkräm/ProgesterAll att köpa online.

• vantarpaettmirakel
    Pimpinellan skrev 2016-01-30 15:10:24 följande:

Det kan ju vara bara vanligt strul efter ditt MA,det är ju inte ovanligt alls. Men bättre kolla upp det nu än att tiden bara går. Jag får MA varje gång så jag förstår din känsla!

Så det är vanligt med min typ av problem efter missfall? Även att problemen fortsätter flera månader efter (fick cytotecen för mitt MA för snart 4 mån sedan)? Ja, känns skönt iaf att få kolla upp det. Åh, har du fåt MA flera gånger? Fått någon förklaring till varför? Får du hjälp?
  • Pimpinellan
    vantarpaettmirakel skrev 2016-01-30 17:27:44 följande:
    Så det är vanligt med min typ av problem efter missfall? Även att problemen fortsätter flera månader efter (fick cytotecen för mitt MA för snart 4 mån sedan)? Ja, känns skönt iaf att få kolla upp det. Åh, har du fåt MA flera gånger? Fått någon förklaring till varför? Får du hjälp?
    Både äl och mens kan strula i månader efter MA om man har otur. Jag har haft 3 MA och 2 M.f, men får hjälp.
  • vantarpaettmirakel
    Let it Rain skrev 2016-01-30 17:17:54 följande:

Om du inte får extra progesteron av din gyn men ditt värde är lite på gränsen, så finns det progesteronkräm/ProgesterAll att köpa online.

Tack för ditt tips! 
  • vantarpaettmirakel
    Pimpinellan skrev 2016-01-30 18:39:56 följande:
    Både äl och mens kan strula i månader efter MA om man har otur. Jag har haft 3 MA och 2 M.f, men får hjälp.
    Åh, blir så trött på detta. Först mens en vecka. Blödningsfri en vecka och sedan har jag nu haft mellanblödning hittills i 1,5 vecka :(

Beklagar dina MA och missfall :( Att gå igenom så många måste göra så fruktansvärt ont. Önskar dig all lycka till nu!
  • Let it Rain
    vantarpaettmirakel skrev 2016-02-01 18:43:38 följande:
    Åh, blir så trött på detta. Först mens en vecka. Blödningsfri en vecka och sedan har jag nu haft mellanblödning hittills i 1,5 vecka :(

Beklagar dina MA och missfall :( Att gå igenom så många måste göra så fruktansvärt ont. Önskar dig all lycka till nu!
    Gå till gyn och be dem att ta ett progesteronprov, brukar tas på cykeldag 21. Det är ofta för lågt progesteronvärde som orsakar problem med spottings.
  • Pimpinellan
    vantarpaettmirakel skrev 2016-02-01 18:43:38 följande:

Gå på gyn och begär prover och hjälp. Det är väldigt trist när kroppen trilskas! Tack för din lyckönskan och lycka till själv!  {#emotions_dlg.flower}
  • vantarpaettmirakel
    Pimpinellan skrev 2016-02-01 19:57:07 följande:
    Gå på gyn och begär prover och hjälp. Det är väldigt trist när kroppen trilskas! Tack för din lyckönskan och lycka till själv!  {#emotions_dlg.flower}
    Let it Rain skrev 2016-02-01 19:32:25 följande:
    Gå till gyn och be dem att ta ett progesteronprov, brukar tas på cykeldag 21. Det är ofta för lågt progesteronvärde som orsakar problem med spottings.
    Hej igen! Nu har jag varit hos gyn. Har fått primolut-nor (progesteron) utskrivet. Ska äta det i tre cykler, en tablett om dagen i 13 dagar. Jag hade tjock slemhinna som antingen berodde på att jag nyss haft äl (vilket jag inte har) eller att den helt enkelt är ovanligt tjock... Så nu är planen att jag med hjälp av primolut-nor ska få en blödning där jag verkligen blöder ut allt som behövs... Hoppas cyklerna blir mer regelbundna och kortare än var jag har nu....Undra när jag kommer få äl...Har ni erfarenhet av primolut-nor? 
  • Pimpinellan
    vantarpaettmirakel skrev 2016-02-04 19:48:13 följande:
    Hej igen! Nu har jag varit hos gyn. Har fått primolut-nor (progesteron) utskrivet. Ska äta det i tre cykler, en tablett om dagen i 13 dagar. Jag hade tjock slemhinna som antingen berodde på att jag nyss haft äl (vilket jag inte har) eller att den helt enkelt är ovanligt tjock... Så nu är planen att jag med hjälp av primolut-nor ska få en blödning där jag verkligen blöder ut allt som behövs... Hoppas cyklerna blir mer regelbundna och kortare än var jag har nu....Undra när jag kommer få äl...Har ni erfarenhet av primolut-nor? 
    Jag har tatt det för att skjuta på mensen och fick intyga på heder och samvete att jag absolut inte kunde vara gravid för det ansågs jättefarligt. Förstår inte hur din läkare tänkte där, men, men han måste väl veta hoppas jag.
  • SecretlyMe

Primolut nor används även för onormalt blödningsmönster, lik som att skjuta på mensen. Så inget konstigt Primolut är ju extra progesteron, som ju ska få dessa spottings att sluta. Kika på FASS!

Hoppas du kommer tillrätta med dina oregelbundna blödningar/spottings. Tog de några blodprover oxå?

• vantarpaettmirakel
    SecretlyMe skrev 2016-02-05 05:23:02 följande:

Primolut nor används även för onormalt blödningsmönster, lik som att skjuta på mensen. Så inget konstigt Primolut är ju extra progesteron, som ju ska få dessa spottings att sluta. Kika på FASS!

Hoppas du kommer tillrätta med dina oregelbundna blödningar/spottings. Tog de några blodprover oxå?

Tackar! Inga prover togs. Gyn ska ringa mig efter jag tagit två omgångar.

Jag tog första tabletten igår (4/2) på cykeldag 24, utan att ha haft äl än den här cykeln. Nästa kur ska jag börja ta den 4 mars. Om jag förstått det hela rätt så kommer en blödning inom några dagar efter att jag tagit den sista tabletten. Äl borde sedan komma några veckor efter första blödningsdagen, dvs. första veckan i mars (möjligtvis andra eller tredje veckan om jag återigen får en lång cykel). Detta gör mig lite fundersam.... Hur påverkas kroppen av att tar primolut vid tidpunkt för äl/innan äl ens skett? Progesteronhalten ska väl egentligen öka efter att äl skett (?). Tar jag då primolut innan äl får jag väl inte gynnsamt sekret (vilket minskar chansen att bli gravid)?
  • Pimpinellan
    SecretlyMe skrev 2016-02-05 05:23:02 följande:
    Primolut nor används även för onormalt blödningsmönster, lik som att skjuta på mensen. Så inget konstigt smile1.gif Primolut är ju extra progesteron, som ju ska få dessa spottings att sluta. Kika på FASS! smile1.gif
    Jo,det är möjligt, men jag fick absolut inte ha haft sex innan så det fanns minsta lilla risk att jag kunde vara gravid. Jag fick intyga flera gånger att jag inte haft sex,hon var väldigt motvillig att skriva ut det innan hon trodde mig. Det finns ju progesteron som ges vid IVF och vid missfall som är ofarligt.
  • vantarpaettmirakel
    Pimpinellan skrev 2016-02-05 15:10:00 följande:
    Jo,det är möjligt, men jag fick absolut inte ha haft sex innan så det fanns minsta lilla risk att jag kunde vara gravid. Jag fick intyga flera gånger att jag inte haft sex,hon var väldigt motvillig att skriva ut det innan hon trodde mig. Det finns ju progesteron som ges vid IVF och vid missfall som är ofarligt.
    Men det är ju jätteknepigt att jag fått det isf... Min gyn har ju varit med i min missfallssväng och hon vet ju att syftet med att få ordning på mina cykler är att jag vill bli gravid... :(
Svar på tråden Problem med spottings?!