Inlägg från: Pimpinellan |Visa alla inlägg
  • Pimpinellan

Problem med spottings?!

Många dagar med spottings kan tyda på svag äl och därmed lite progesteron. Avhjälps med extra progesteron.

• Pimpinellan

Äl-test är inget bevis för äl alls-det visar bara att hormonet som föregår äl finns där. Man kan ta progesteronvärde dag 21 eller en vecka efter äl och om det överstiger 20 har man haft äl, men helst ska det överstiga 30 för att vara en ordentlig äl säger vissa. Det kan påverka fertiliteten. Lutealfasen ska ju vara över 10 dar, men småblöder man med början före 10 dar kan det påverka. Tycker du ska gå till en gynläkare som kan hjälpa dig.

• Pimpinellan

Det kan ju vara bara vanligt strul efter ditt MA,det är ju inte ovanligt alls. Men bättre kolla upp det nu än att tiden bara går. Jag får MA varje gång så jag förstår din känsla!

• Pimpinellan
    vantarpaettmirakel skrev 2016-01-30 17:27:44 följande:
    Så det är vanligt med min typ av problem efter missfall? Även att problemen fortsätter flera månader efter (fick cytotecen för mitt MA för snart 4 mån sedan)? Ja, känns skönt iaf att få kolla upp det. Åh, har du fåt MA flera gånger? Fått någon förklaring till varför? Får du hjälp?
    Både äl och mens kan strula i månader efter MA om man har otur. Jag har haft 3 MA och 2 M.f, men får hjälp.
  • Pimpinellan
    vantarpaettmirakel skrev 2016-02-01 18:43:38 följande:
    Åh, blir så trött på detta. Först mens en vecka. Blödningsfri en vecka och sedan har jag nu haft mellanblödning hittills i 1,5 vecka :(

Beklagar dina MA och missfall :( Att gå igenom så många måste göra så fruktansvärt ont. Önskar dig all lycka till nu!
    Gå på gyn och begär prover och hjälp. Det är väldigt trist när kroppen trilskas! Tack för din lyckönskan och lycka till själv!  {#emotions_dlg.flower}
  • Pimpinellan
    vantarpaettmirakel skrev 2016-02-04 19:48:13 följande:
    Hej igen! Nu har jag varit hos gyn. Har fått primolut-nor (progesteron) utskrivet. Ska äta det i tre cykler, en tablett om dagen i 13 dagar. Jag hade tjock slemhinna som antingen berodde på att jag nyss haft äl (vilket jag inte har) eller att den helt enkelt är ovanligt tjock... Så nu är planen att jag med hjälp av primolut-nor ska få en blödning där jag verkligen blöder ut allt som behövs... Hoppas cyklerna blir mer regelbundna och kortare än var jag har nu....Undra när jag kommer få äl...Har ni erfarenhet av primolut-nor? 
    Jag har tatt det för att skjuta på mensen och fick intyga på heder och samvete att jag absolut inte kunde vara gravid för det ansågs jättefarligt. Förstår inte hur din läkare tänkte där, men, men han måste väl veta hoppas jag.
  • Pimpinellan
    SecretlyMe skrev 2016-02-05 05:23:02 följande:
    Primolut nor används även för onormalt blödningsmönster, lik som att skjuta på mensen. Så inget konstigt smile1.gif Primolut är ju extra progesteron, som ju ska få dessa spottings att sluta. Kika på FASS! smile1.gif
    Hoppas du kommer tillrätta med dina oregelbundna blödningar/spottings. Tog de några blodprover oxå?
    Jo,det är möjligt, men jag fick absolut inte ha haft sex innan så det fanns minsta lilla risk att jag kunde vara gravid. Jag fick intyga flera gånger att jag inte haft sex,hon var väldigt motvillig att skriva ut det innan hon trodde mig. Det finns ju progesteron som ges vid IVF och vid missfall som är ofarligt.
Svar på tråden Problem med spottings?!