• qawsedrft

Måste vi ersätta skolan för termosarna?

Hej på er!

Jag behöver lite rådgivning kring en dispyt som har uppstått mellan oss klassföräldrar och skolan, eller snarare skolans kökspersonal.

Vi anordnade lucia i skolans matsal förra året för att samla in pengar till barnens klasskassa. Vi hade blivit tillsagda att vi inte fick använda skolans utrustning men vid något tillfälle blev det panik och vi var tvungna att låna tre av skolans termosar för att servera kaffe.

Dagen efter fick vi veta att termosarna inte längre gick att använda. De brukar servera varm choklad i dom och av någon anledning gick det inte att diska ur dom noggrant och sen använda dom som vanligt. Nya termosar var tvungna att köpas in. Vi protesterade mot detta eftersom det verkade helt orimligt.

Nu har skolan ändå köpt in tre nya termosar á 400 kr st och menar att vi ska bekosta dom. Vad de har gjort av de tre gamla, helt funktionsdugliga termosarna vet jag inte. 

Är det här rimligt? Har de någon som helst rätt att kräva dessa pengar? Ska vi ta 1200 kr från barnens klasskassa för att dom inte kan diska ur tre termosar? Jag är fruktansvärt upprörd över det här och behöver veta vad som gäller rent juridiskt. 

Kan någon hjälpa mig blir jag oerhört tacksam.

/ARG klassförälder

• Svar på tråden Måste vi ersätta skolan för termosarna?
  • lillan72

Ni har ju använt skolans utrustning och får väl stå ert kast. Visst kan det kännas surt men vad jag uppfattar det har ni ju brutit mot skolans krav.
    Måste ni ta pengarna ur klasskassan? Om alla på festen närvarande föräldrar skramlar en 10 så får ni väl fort ihop 1200:-..?

• Minisen

Ja, de var tydliga med att ni inte fick använda skolans material, ni visste det och gjorde det ändå! Det är klart att ni ska ersätta dem! Kaffe sätter sig i termosar och allt som serveras efter smakar kaffe... Speciellt när det är pumptermosar.

Och självklart ska inte pengarna tas ur barnens kassa! Se om fler föräldrar kan vara med och dela på kostnaderna men det är ju inte barnens fel att ni tog något ni inte fick! Hade ni inga termosar kunde ni faktiskt haft luciafika utan kaffe...

Be däremot att få de gamla termosarna för framtida fikor. 
    Kan även tycka att det är lite orimligt att ni ska betala fullpris om de gamla termosatna var flera år...

• Klassförälder

Hej!

Ja, det stämmer. De kan absolut kräva er på summan. Dock bör ni få de tre odugliga termosarna.

Jag är scoutledare, så termosar är min grej. Har man en gång haft just kaffe i en termos, så blir den oduglig för alla andra drycker. Kaffesmakerna går inte helt att få bort. Det är därför man oftast skriver på en tejplapp "KAFFE", "TE-VATTEN", t ex.

Däremot tycker jag inte att ni ska ta från barnens klasskassa. Jag tycker inte att barnen ska drabbas av ert misstag. Jag tycker att ni får dela upp kostnaden mellan er och betala ur egen ficka.

Och nästa gång någon säger att ni inte får använda vissa saker, så får ni lyssna.

• Klassförälder

Givetvis ska de stå för kostnaden som skolan fick ta pga föräldrarnas misstag.

De nya termosarna blev ju knappast billigare för att de gamla hade några år på nacken. De gamla hade säkert kunnat användas i flera år till.

Dock bör klassen som sagt få de gamla termosarna, om de finns kvar.

Minisen skrev 2016-01-27 10:15:52 följande:

Ja, de var tydliga med att ni inte fick använda skolans material, ni visste det och gjorde det ändå! Det är klart att ni ska ersätta dem! Kaffe sätter sig i termosar och allt som serveras efter smakar kaffe... Speciellt när det är pumptermosar.

Och självklart ska inte pengarna tas ur barnens kassa! Se om fler föräldrar kan vara med och dela på kostnaderna men det är ju inte barnens fel att ni tog något ni inte fick! Hade ni inga termosar kunde ni faktiskt haft luciafika utan kaffe...

Be däremot att få de gamla termosarna för framtida fikor. 

Kan även tycka att det är lite orimligt att ni ska betala fullpris om de gamla termosatna var flera år...

• qawsedrft

Jag förstår att ni har åsikter i frågan och det är helt ok. Nu var det inte det jag efterfrågade utan den juridiska aspekten. Ja vi gjorde fel men det jag undrar över är om konsekvensen är rimlig enligt lag.

Barnen skulle ha noll i klasskassan om det inte vore för att vi föräldrar slet år ut och år in. Det vore en sak om de själva hade stått och sålt bullar men så gamla är de inte än. Det är vi föräldrar som har gjort allt så om det ska bekostas så tas det från klasskassan. 

Jag delar inte uppfattningen att allt smakar kaffe om man har kaffe i en termos en gång. Det är en annan sak om den används upprepade gånger till kaffe men det här var ett tillfälle.

• Klassförälder
    qawsedrft skrev 2016-01-27 10:26:08 följande:

Jag förstår att ni har åsikter i frågan och det är helt ok. Nu var det inte det jag efterfrågade utan den juridiska aspekten. Ja vi gjorde fel men det jag undrar över är om konsekvensen är rimlig enligt lag.

Barnen skulle ha noll i klasskassan om det inte vore för att vi föräldrar slet år ut och år in. Det vore en sak om de själva hade stått och sålt bullar men så gamla är de inte än. Det är vi föräldrar som har gjort allt så om det ska bekostas så tas det från klasskassan. 

Jag delar inte uppfattningen att allt smakar kaffe om man har kaffe i en termos en gång. Det är en annan sak om den används upprepade gånger till kaffe men det här var ett tillfälle.

Ur den juridiska synvinkeln så är ni ersättningsskyldiga. Ni har lånat dessa termosar olovligt, vilket resulterat i att de inte längre går att använda för ändamålet de var menade för. Givetvis får ni ersätta skolan!

Och jo, de räcker med EN gång. Kaffet sätter sig.

Ni hade kunnat ha varmvatten i de och haft en burk frystorkat kaffe vid sidan av. Men nu har ni haft kaffe i dessa termosar och då är de förstörda för att någonsin kunna ha andra drycker i.
  • qawsedrft

Jag tycker dessutom att ni använder en helt oacceptabel ton. Jag skrev inlägget i hopp om att få kommentarer som man kan förvänta sig av en vuxen människa som har något innanför pannbenet. Men så gott som alla svarar med 0 respekt! 

Jag är inte ett barn och behöver inte en utskällning. Skärp er!

Jag antar att det nu kommer komma kommentarer om att jag inte kan ta att andra har en annan åsikt än jag men det är inte vad det handlar om. Man kan fortfarande bete sig som en mogen person och respektera varandra, vad man än har för åsikt.

Jag kommer inte läsa mer i den här tråden så ni behöver inte bemöda er att ventilera er frustration som ni tydligen går och bär på. 

Jag söker hjälp på professionellt håll.

• qawsedrft

Nu har jag kollat upp att man kan rengöra en termos med bikarbonat, ättika och bakpulver. Både smak och lukt försvinner tydligen så det finns knep.

Kanske något för dig att testa du som var i scouterna ;)

• Klassförälder

Nu är det ju väldigt svårt att få med tonläge i en skriven text. Dock kan jag säga att min inlägg varken var menade att låta hårda eller, för den delen, mästrande.

Jag har ingen frustration över ditt barns skolas förlorade termosar. - Den frustrationen, och det problemet, äger du.

qawsedrft skrev 2016-01-27 10:33:27 följande:

Jag tycker dessutom att ni använder en helt oacceptabel ton. Jag skrev inlägget i hopp om att få kommentarer som man kan förvänta sig av en vuxen människa som har något innanför pannbenet. Men så gott som alla svarar med 0 respekt! 

Jag är inte ett barn och behöver inte en utskällning. Skärp er!

Jag antar att det nu kommer komma kommentarer om att jag inte kan ta att andra har en annan åsikt än jag men det är inte vad det handlar om. Man kan fortfarande bete sig som en mogen person och respektera varandra, vad man än har för åsikt.

Jag kommer inte läsa mer i den här tråden så ni behöver inte bemöda er att ventilera er frustration som ni tydligen går och bär på. 

Jag söker hjälp på professionellt håll.

• yodi
    qawsedrft skrev 2016-01-27 10:26:08 följande:

men samtidigt så är klass kassan något föräldrar bestämmer om i fall barnen ska ha eller inte och inget krav från skolan.
Svar på tråden Måste vi ersätta skolan för termosarna?