• Skrutteruttan

Sjukskrivning vid kejsarsnitt?

Hej! Jag har en fråga till alla er som gjort kejsarsnitt, blir man sjukskriven efter ett snitt så att mannen kan ta föräldrapenning? Eller är det meningen att man ska klara av att sköta barnet ensam när man är nyopererad? Förvånad  Tacksam för svar!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-27 12:30:46:
    Kan lägga till att jag dessutom väntar tvillingar...är det någon skillnad?
  • Svar på tråden Sjukskrivning vid kejsarsnitt?
  • Petra72

Nej man blir inte sjukskriven. Pappan får vara hemma de 10 obligatoriska dagarna.
    Detta är dock sanning med modifikation, för jag har en kompis som blev sjukskriven. Men jag vet inte riktigt hur det gick till.

//Petra

• jojjo113

Jo vanligtvis blir man sjukskriven eftersom man inte får lov att lyfta eller något på flera veckor..

• helena20

Min kille var hemma sina 10 dagar o sen var han tillbaka på jobbet igen. Tror inte man har rätt att sjukskriva sej utan man får lov att bita ihop. För mej var det helt ärligt ett rent helvete, spec då pojkvännen jobbade nätter. Ta sej upp och ner i sängen tog sin tid. Fast du kan ju höra på försäkringskassan vad det är som gäller men har som sagt för mej att det inte ska gå.

• jojjo113

Alltså det är ju en självklarhet att man blir sjukskriven efter en operation.. Vad har ni haft för läkare som inte sjukskrivit er?

• Petra72

Det är inte en självklarhet överallt.
    Kanske kan det bero på var man bor?

// Petra

• Petra72

Kollade runt lite. Detta är ett av svaren från en BM.

"Varje läkare på förlossningsavdelningen avgör hur nedsatt förmågan för varje kvinna blir att själv ta hand om sina barn. Har man problem brukar de flesta läkare rekommendera att någon annan kan vara hemma och ta hand om barnet. Det innebär då att det blir en sjukskrivning."

• JagoTösen

Tycker det är helt sjukt att man inte blir sjukskriven. Man har ju faktiskt gjort en stor operation. Men däremot blir man sjukskriven om man gjort en skönhetsoperation.....som är självförvållat.

Så nu fick jag sura av mig lite.

• Jonna S

Ja det låter ju helt vettlöst!!! Huvudargumentet MOT kejsarsnitt brukar ju just vara att det är ett så stort ingrepp och att det är förenat med risker. (Ingen pratar om pengar i såna lägen - att det är för dyrt för t ex förlossningsrädda mammor som inte har några medicinska skäl).

Jag skulle skrika mig till en sjukskrivning och tvinga läkaren att skriva STOR BUKOPERATION i intyget. Inte ett pip om nåt kejsarsnitt för vem vet vad FK kan få för sig. Såååå typiskt bara för att det är kvinnor som utsätts för detta. Nää stå på er - för annars lovar jag att det finns gott om myndigheter som vill göra det istället!

• Arctura

Jag blev inte sjukskriven... men båda min snitt har gått superbra och jag hade inga som hellst problem att sköta mina barn efter snitten heller! Man kan säkert bli sjukskriuven ifall det behövs...

Svar på tråden Sjukskrivning vid kejsarsnitt?