• Anonym (:()

Jag fick ingen fast anställning

Jag har varit provanställt i 6 månader och hade uppföljningssamtal på jobbet idag. Trodde att jag skulle få fast anställning nu men det kändes bara som att chefen ville klaga på hur dåligt företaget gick. Det kändes jätteolustigt. Hon tog bland annat upp att de har en hög sjukfrånvaro och att ekonomin inte går runt. Sedan sa hon att jag varit sjuk några dagar. (2 gånger på 6 månader)... Och att vi som är anställda kan förändra det. Sedan frågade hon om det fanns någon anledning till att jag var sjuk, precis som att hon verkligen inte trodde att en kan vara sjuk på riktigt Samt informera om att om man sjuk fler än 3 gånger på ett halvår måste man ha sjukintyg från läkare från dag 1. (?)

Det var mycket mer också, det kändes inte bra alls. Men hon sa att vi skulle ha ett annat möte längre fram(?) om provanställningen, "eller om vi säger upp" alltså, hon pratade allmänt och det kändes inte alltid som att hon riktade det mig utan som hon säger samma till alla i princip. Hon sa också "det här säger jag till alla och inte bara till dig" Hon hade dock inget att klaga på i själva jobbet jag gör. 

Låter det normalt? Det är mitt första jobb så jag vet inte vad man kan räkna sig.

• Svar på tråden Jag fick ingen fast anställning
  • BuoBä

Var det sagt från början att du har 6 månaders provanställning så kan inte det förlängas. Har de 6 månaderna gått nu och arbetsgivaren inte har sagt ifrån (minst 2 veckor innan) så blir det automatiskt en tillsvidareanställning. Vill de säga upp dig efter det gäller normal uppsägningstid.

• Seven Costanza
    BuoBä skrev 2016-01-27 18:36:57 följande:

Var det sagt från början att du har 6 månaders provanställning så kan inte det förlängas. Har de 6 månaderna gått nu och arbetsgivaren inte har sagt ifrån (minst 2 veckor innan) så blir det automatiskt en tillsvidareanställning. Vill de säga upp dig efter det gäller normal uppsägningstid.

Håller med. Låter som en märklig chef som tror att hon kan göra lite som hon vill.

Är du med i facket TS? Fråga dem i så fall. Tror inte det med sjukintyg heller stämmer men det får du kolla upp.

Vilket datum har du varit där i sex månader?
  • Anonym (Konstig chef)

Din chef uppträdde konstigt och oprofessionellt.

En arbetsgivare har rätt att avbryta en provanställning när som inom max sex månader som den kan vara. Är arbetstagaren farligt ansluten ska även facket vara inkopplat. De måste säga det senast två veckor innan förändringen börjar gälla eller betala arbetstagaren två veckors lön.

Du som arbetstagare kan när som helst inom provanställningen välja att avbryta den.

Jag råder dig att gå med i facket och a-kassan och se till att lära dig grunderna i hur det fungerar i arbetslivet, det kommer du att ha stor nytta av hela ditt liv.

• Steven01

Ännu en i raden som inte är med i facket och sen blir utnyttjad, när ska folk lära sig?

• Anonym (:()

Ja, det står provanställning 6 månader och det har passerat därför trodde jag verkligen det vi skulle göra så jag blev rätt förvånad när hon bara ville prata/klaga. känns ju inte riktigt som det är mitt fel att företaget inte går ihop ekonomiskt, varför ta det med mig(?) "Det är viktigt att känna efter innan, om man verkligen inte kan jobba" ehm, man borde väl få vara sjuk om det inte är så ofta såklart. 

Jag kan kolla upp facket men jag vet inte hur de skulle kunna göra något, jag trivs inte så bra där så ska försöka hitta ett nytt jobb eller komma på vad jag ska utbilda mig till...

• Blugirl

TS, din chef har inte koll. I och med att datumet för provanställning är passerat är du nu tillsvidare anställd oavsett om chefen har uttalat det eller inte. Så, grattis ;)

Svar på tråden Jag fick ingen fast anställning