Anonym (hjälp) skrev 2016-01-28 16:29:09 följande:
Smart! Jag gillar idén att spara vid sidan av och amortera vid varje räntejusteringsdag.
Sammanfattningsvis kanske det är bäst då att binda ena delen på 2 år och låta den andra delen vara kvar på tremånaders bindningstid. Om jag förstått det rätt så blir det så att jag bara amorterar på ena delen av lånet, den som är på 3 mån? Jag lär ju dock ha högre ränta på den som jag binder på 2 år. Är det smartare då att sätta en fast amortering på ett belopp på den delen som jag binder i 2 år och sedan spara resten vid sidan av som jag kan betala in vid varje räntejusteringsdag? På så sätt minskar jag väl räntekostnaden i längden på den delen av lånet som har högst ränta?
Idag har jag en ränterabatt på 19 punkter. Hur bör jag gå tillväga när jag binder ena delen av lånet på 2 år och ska förhandla? Bör jag ha kvar 19 punkter rabatt på den också, brukar det gälla båda delarna av lånet automatiskt? Eller borde jag kanske t.o.m förhandla till mig ännu bättre ränta på det som binds på två år? Vad är bra att ta upp för argument då? Sedan jag tog lånet har min lön ökat med några tusenlappar t.ex, kan det vara något att ta upp?
Det stämmer, du amorterar bara på tremånaderslånet om du väljer varianten med att spara och sedan amortera vid räntejusteringsdagarna. Om du vet att du absolut vill amortera och har råd med det (jag vet ju inget om hur din ekonomi ser ut i övrigt) så är det såklart bäst att lägga amorteringen på det dyrare lånet, men räntan på din "rörliga" (tremånaderslånet) kan ju också stiga så det är ju inte säkert att den är lägre hela tiden även om den är det nu (hade man vetat det med säkerhet så hade ju ingen bundit sin ränta).
Sbab förhandlar inte som vanliga banker, de har sin mall som säger att "om du har lån på X kronor och belåningsgrad Y så får du si och så många punkter i rabatt på listräntan", på det viset är de "lättast" att ha att göra med. Om du istället vänder dig till en vanlig bank så är det ofta så att om du kan samla alla dina affärer i den banken, i synnerhet om du har exempelvis fondsparande som banken kan tjäna pengar på, så kan du få ner räntan lite lägre än SBAB, men ärligt talat - om du inte är jätteintresserad av ekonomi och tycker att det är åtminstone lite roligt att förhandla med folk, så blir inte besparingen sådär våldsamt hög i förhållande till arbetsinsatsen jämfört med att köra vidare med SBAB (lite beroende på hur stora lån du har såklart, men eftersom räntorna är så pass låga nu och det är så pass kort bindningstid vi talar om så är det inga stora ränteskillnader vi pratar om förmodligen). Om vi exempelvis räknar med ett lån på 1 miljon och säger att du lyckas pressa räntan ytterligare 15 punkter, så är det under hundringen efter skatt du sparar per månad.